/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Musik anlæg
Fra : lars.dk
Vist : 703 gange
10 point
Dato : 31-08-04 15:04

hej jeg skal købe et anlæg jeg vil lige høre hvad i synes om de to her

JVC micro anlæg ux h10
kilde; cd, cd-r/rw, tuner, kasettebåndoptager bass boost til/fra 1 bit D/A-konverter sea equalizer (4 forvalg) pop/rock/classic/jazz cd programmering (60 numre), random play, gentagelse cd overspeling med synkron start/komplet optaglse ur/timer (daily/sleep)
Koster 899
spare 600.

her er den anden.

Grundig varixx ums 4200
Microanlæg med timerfunktion og 2 x 8 watt musik / 2 x 5 watt sinus effekt. RDS tuner, cd afspiller, kasette båndoptager, tovejs højtaler og fjernbetjening. multifunktionsdisplay i 7 forskellige valgfrie farver: rød,grøn,blå,lilla,lyserød,orange og gul. i sølv.
Pris 699
Spare 400.

hvilken af dem skal jeg købe på forhånd tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 15:18

Er det prisen der er bestemmende, tager du den billigste!

Er det ørerne, bliver du nødt til at lytte på de to pågældende anlæg.

Begge anlæg er i katagorien "særdeles billige anlæg der kan en masse". Ingen af dem vil jeg forvente HIFI fra.

Det hjælper ikke at kigge på mærkerne, idet ingen af anlæggene produceres "hjemme", men sansynligvis er produceret i Kina eller et tilsvarende land, uden de store lønudgifter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 15:25

Førprisen kan du glemme. Almindeligvis er dette det rene lal. Ofte ser du f. eks. i Bilka TV beregnet for det østeuropæiske marked, produceret i Østeuropa, solgt i DK med førpris/nupris osv + spar så og så meget. Bluff - disse vare har ALDRIG været handlet via Radiofaghandelen og førpriserne burde have stået i Rubler. Gå til en reparatør med en Bilka-Sony og diagrammer kan ikke skaffes. Man kender ganske simpelthen ikke TV'et ved den danske importør.

Derfor lyt, mærk hvor tungt det er, slå med knoerne på højttalerne for at sikre du ikke køber de rene sildekasser. Det er det bedste du kan gøre med den slags. Glem desuden alle "skulder-Watt'ene", spidseffekt, musikWatt, PMPO, peak-power osv osv. Alt sammen glimmer der skal forvirre og ligegyldige data uden indhold.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 15:27

Overvej om ikke en klasse højere var sjovere. Helst med lidt færre ting (hvem bruger cassette idag?).

Gå op i klassen omkring et par tusinde, så kan du pludselig få nogenlunde rigtige anlæg.

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 31-08-04 15:50

det er expert der handler med det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 16:08

Underordnet. Det er stadig ikke Hifi. Køber du hifi, kan du ikke engang få eet apparat for de angivne summer. Prøv at regne tilbage.

800kr => uden moms = 640,-. Avancen på sådan noget udgør antagelig 30 - 35% => indkøbspris i dk, engros = 474,-

Måske endda mindre. Fradrag så fragt fra Kina, emballage og importøravance. Hvor meget tror du så fabrikken får? Det er ikke noget man bruger meget tid på at lave.

Sorry vil ikke lyde pissenegativ (selvom jeg lyder sådan), men du må bare ikke bilde dig selv ind, at du får et "guld-apparat" til kr 0,-

Faktuelt set er du tordnende meget bedre kørende ved at smutte på genbrugen og finde en gammel umoderne reciever. Dernæst køber du en cd-adspiller og et par tålelige højttalere. Højttalere findes meget billigt i Bilka i form af Eltax og lignende billigmærker. Husk brug knoen, så du ikke får for lidt træ med hjem. Skal du have noget der lyder af hifi, smutter du i Klubben og køber et sæt små Dali, de lyder ikke så lidt bedre, men er også lidt dyrere.

Som altid er der en årsag til tingene. Du kan f. eks. købe en pling/plang western guitar i vistnok Fakta for 695,- og en elguitar incl forstærker, kabler, plekter og hele balladen for 2200,- Men hvor mange musikere ser du bruge sådan noget - amatører som proffessionelle - ingen!!!!!

Sorry, men Expert, Fona og hele koblet tror de skal konkurrere med lavprisvarehusene, istedet for at sælge HiFi.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 16:12

Til OR kan EEEN ordentlig effektransistor nemt koste over en hund. Til min gamle gamle NAD kostede to transistorer til udgangen over to hundrede. Fire af dem firehundrede. + alt det andet, såsom kabinet, transformator, stik osv osv.

Almindeligvis kan du som udgangspunkt (næsten) altid antage: Det der ikke vejer noget, er heller ikke meget værd. Denne lille læresætning har alle dage været god latin.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 16:18

Rigtig Hifi findes efterhånden kun i mindre specialforretninger og nogle få kæder. Der er det så til gengæld så dyrt, som den onde selv, især hvis du sammenligner med "lysorglerne". Beklageligvis er der ikke meget, af det gode Hifi i lavpris-enden.

Men Tapeconnection, Hifi-klubben og den slags har noget i den rimelige ende. Expert har skam også, det er bare til væsentlig mere end 6 -800 kr. Tænk på at mange af de helt tossede kan snildt finde på at brænde en femhundredemand af på EET kabel. De påstår tilmed de kan høre forskel på det, og så et til det halve.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-04 16:29

Iøvrigt skal du regne med at noget med cassettebåndoptager indbygget er en "gammel konstruktion", eller i bedste fald tiltænkt et andet merked en det vesteuropæiske. Sammenbyggede standard anlæg får bestemt ikke de nyeste cd-drev indbygget - disse koster jo penge - igen, her anvendes forrige års billigste drev og elektronik. Til ingen penge er der kun råd til en fælles strømforsyning. Dette har aldrig været heldigt. Forstærker-transistorer og køleplader er dyre. Hvor meget kommer der i af det? Magneter er særdeles dyre, derfor vil højttalerne ikke få mere magnet på end stærkt nødvendig. Ligeledes koster kabinetter også penge - jo mere træ jo dyrere. Lønnen er ikke høj i Kina, og meget kan samlet maskinelt. Alt er derfor stygt minimalt, når man kigger ind bagved. Men almindeligvis duer det. Det kan spille. Er det til radioavisen og dæmpet baggrundsstøj - bevares OK. Men tro ikke det er Hifi. Det klarer ikke Vivaldis fire årstider eller noget som helts andet.

Bass boost - hvad skal det til for. Hvis tingene kunne spille bas, hvad skal bass boost så bruges til?

Eq Hvis tingene var rimelig lineære, hvorfor så manipulere?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 31-08-04 16:34

Hej Lars.dk
Af de to anlæg, ville jeg helt sikkert vælge JVC.
Men det er rigtigt som 3773 skriver, at du aldrig kan få samme kvalitet og lyd ud af et mikroanlæg som af et større anlæg.
Men det er du nok også klar over.
Og jeg kan jo høre at 3773 er NAD fan, hvor vi er oppe i den dyre ende.
Har dog selv haft NAD forstærker, hvilket ikke var en særlig imponerende oplevelse, jeg synes der var for mange problemer og reparationer på en forstærker i den prisklasse.( NAD 3400MSSA)
mvh dova

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 31-08-04 21:04

Phu' ha' 3773, du har da vist skrivekløe.
Men jeg er helt enig. En ældre forstærker/tuner/reciever + højttalere vil give 1000 gange mere for pengene. Evt. ku' man så købe en DVD-afspiller til under en flad plovmand, der kan afspille DVD, Musik-Cd, MP3 etc.
Gambrinus

PS : Har forresten lige set et sæt pc-højttalere på 500W til kr. 69.95.
Hvor pokker får de den effekt fra ? Strømforsyningen er kun på 0.5 VA.

PPS: Der der med vægten af en forstærker kan nu ikke rigtigt bruges mere.
Før var det en indikator for at tra'fo'en og strømforsyningen var veldimensioneret, men med de nye switch-mode strømforsyninger er det ikke altid en sikker metode til at vurderer kvaliteten af en forstærker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-09-04 09:35

-> Gambrinus. Åh, jo du ved når man kommer igang.

..og nej, du finder ikke switch mode i små billig anlæg. Skidtet er for dyrt. Almindeligvis ryger der standard trafoer med flere udtag i til eet anlæg. Ryger der en vikling er du lost. Har prøvet at lappe på sådan noget. Det er dødfødt.

Skægt med de der skulder watt. Kig bare på bilstereo. 4 x 40, 4 x 45 eller 4 x 50W har de alle sammen i et almindelig headset. Regn på det, og den maksimale effekt kan blive noget med 18 - 19 Watt ved anvendelse af to brokoblede udgangstrin´+ 13,5 V spændingsforsyning og 4 Ohms belastning. I praksis sjældent mere end 10 - 12 W max pr kanal. Det er sgu løgn så det basker.

->Dova.

Nad er bestemt ikke den dyre ende, nærmere low cost enden. Tilbage i tiden brugte Nad pengene på at bygge indmad istedet for lysdioder og glimmer. Bjørn Edvardson, som chefkonstruktøren vistnok hed, var god til at lave rimelig strømstærke udgangstrin, hvilket gjorde de gamle Nad'er istand til at trække kedelige belastninger. Den gamle 3020'er var legendarisk god til at tæve tre gange kraftigere (på papiret) japaner-slæder, på trods af den kun var opgivet til 2 x 20W.

Du har ret i jeg er lidt Nad fanatiker og har da også en fire-stykker jeg leger lidt med i ny og næ. I det daglige bruger jeg nu Marantz i stuen. HH og JBL Urei + nogle af Nad'erne til proff. Har just bygget en installation med IMG's største af de billige (om man så må sige). De er heller ikke så ringe.

At vælge ud fra mærket duer ikke. Alt det der laves i kina eller andre lavprislande får bare forskellige skilte på. Iøvrigt er jeg kommet på en jysk højttaler fabrik, der limede billige taiwan enheder i særdeles billige kasser, klistrede det mærke på kunden ønskede, og sendte dem i hele containere. Dvs den samme højtaler, kunne hedde JVC Phillips, SONY, eller whatever. Indmaden var en 5 kroners bas og en diskant til 3,95 med en seriekondensator. Slut finale - ikke mere i den.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 01-09-04 10:03

-> 3773 Nej, selvfølgelig ikke switchmode i billige anlæg, men læste en artikel fra Hi-Fi klubben, hvor de havde snakket med en producent. (Kan ik' lige huske hvem).
Som han sagde, brugte de ikke switchmode ret meget, fordi folk har den "gammeldags" måde at vurderer kvaliteten, ud fra vægten. En lettere forstærker kunne simpelt hen ikke sælges.
Forresten har jeg tænkt mig at investerer i 6-7 500w mono Amp. fra HiFi klubben.
De har en trafo på 3000 VA ! Sådan. Og så koster de kun kr. 149.000 /stk.
Eneste problem er, at jeg nok ska' ha' trukket et nyt kabel
fra transformatorstationen
Gambrinus

PS: -> Lars Undskyld, nu er der vist ved at gå smalltalk i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-09-04 10:19

Heee he, så længe det er relateret gør det vel ikke noget.

Den der amp, er det de der guld nogen fra Denon? Hørte sådan en engang med Dali's super duper højtaler spændt efter (vistnok ligeså dyr). En live club optagelse med en eller anden neger der spillede blues - wauw. Man kunne høre en øl blive åbnet i baren og når ham der sad til venstre kløede sig i øret.

Switch-mode'rne har vi hygget os med proff. En to gange rigtig mange Watt'er Lab vejer kun mellem 7 og 9 kg. Ligeledes er skidtet konstrueret så der næsten ingen spildvarme er. Det grimme er prisen. Prøv to af de voldsomme Lab, sammen med et par Spanske DAS sub'er med 18" og et par DAS Coax på toppen. Så kan man godt smide proff BOSE og JBL ud. Ikke engang en JBL triple chamber kunne matche. Ikke at forglemme gode gamle B-line bunde - de var også sjove.

RS Lyd skiftede for mange herrens år siden til Crest slaver. De blev leveret uden stik (de kunne vist ikke D-mærkes). Man gik over til de der runde røde stik, for ikke at brænde strømstikkene af. Sådan en Crest kunne belastes med ting der ville aflive enhver anden forstærker. Blæseren kørte bare lidt hurtigere. Jeg har været ude for at en Sony Discman ikke ville spille pga rystelser, selvom jeg holdte den i hånden.

Måske derfor man har tinnitus idag!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-09-04 10:26

Back to buiseness

Lars, ingen af anlæggene ligner noget jeg selv ville have, ikke gang i mit værksted. Måske en tørn på mine ungers værelse, men de ville også stille sig tilfreds med en ghettoblaster.

Find noget godt "rigtig" anlæg, gerne brugt. Det er tusind gange bedre. De helt billige små anlæg er ikke bedre end billige ghettoblastere.

Vil du gerne have nyt mikro, må du rundt og lytte dig frem. Gå en prisklasse eller to op. Invester helst et par tusind eller opefter. Et to-tusindkroners anlæg, kan hjælpes en del, ved at skifte højttalerledninger til noget bedre. Endvidere er afstivning af kabinetter altid godt (hvis de kan skilles ad). Det er sådan to småfif, der koster 0 og hjælper helt vildt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-04 17:04

Hvad fandt du på Lars?

Godkendelse af svar
Fra : lars.dk

Dato : 26-09-04 20:56

Tak for svaret dova.