/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Problem med Asrock P4S55FX
Fra : ksv
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 30-08-04 21:07

Jeg har lige købt et Asrock P4S55FX bundkort + en Celeron 2,66 GHz 533 MHz FSB for at opgradere min pc. Efter samling osv. kom der ikke noget billede på skærmen. Jeg ringede til Shg.dk, hvor jeg har handlet og de mente at processoren var død. Jeg prøvede derfor at skifte processor og så virkede det. Jeg sendte derfor Celeronprocessoren retur og Shg.dk testede processoren defekt og jeg har derfor fået en ny. Men nu er jeg løbet ind i samme problem...intet skærmbillede!!! Hvor stor er chancen (risikoen) for at man to gange i træk for leveret defekt processor?? Jeg har sat det store strømstik på bundkortet, men der er også et mindre med kun 4 "pins" og der er også et sted på bundkortet hvor det passer. I manualen står der at det hedder ATX 12V Connector. Er der nogen der ved noget om begge strømstik skal sidde på bundkortet eller hvad?? Strømforsyningen er kun 300W.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-04 21:23

Med hensyn til strømstikket så ja det kan tilsluttes bundkortet! Det vil give en bedre fordeling af strømmen, men er ikke livsnødvendigt!
Med hensyn til processor, så kan det godt passe at der er fejl i flere CPU'er fra samme sending/serie! Det skyldes at processorer bliver skåret ud af en rundt siliciumplade, og dem der ligger i den yderste del af cirklen, har større risiko for fejl en dem der ligger tættere på midten! Så det lyder sandsynligt nok!

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 30-08-04 21:28

Ok - men jeg kan altså ikke brænde processoren af ved at sætte det lille strømstik på bundkortet?? Jeg er lidt nervøs for at det er mig der gør noget forkert.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 21:34

Nej det kan du ikke, medmindre bundkortet er defekt, og det tror jeg ikke det er Men sluk lige for strømmen først, før du sætter det i

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 30-08-04 21:39

Nu har jeg sat stikket i og så kom der billede på skærmen. Men det har jeg faktisk prøvet før...med den første processor jeg fik satte jeg også det lille strømstik i og fik billede på skærmen, men efter installation af Windows slukkede jeg computeren er derefter kunne jeg igen ikke få billede på skærmen. Derfor var jeg bange for at det var mig der havde brændt noget af.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 21:47

Tvivler!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 21:58

Godt nok siger man at det er følsom elektronik, men når man tænker på hvad folk udsætter deres computere for så er det da vist utroligt hvad denne følsomme elektronik kan holde til.
Jeg er enig med Tedd, det må være en uheldig sending for du har vel husket at få pasta på mellem CPU'en og dens køler og sat den godt fast.

Godkendelse af svar
Fra : ksv

Dato : 03-09-04 10:27

Tak for svaret tedd.