/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Linolie
Fra : jef123
Vist : 3996 gange
40 point
Dato : 29-08-04 08:21

Linolie.
Er der nogen der kan forklare mig, hvad det er for en proces der gør, at linolie kan antænede feks klude?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 08:30

Linolien hærder fra naturens side med luftens ilt under varmeudvikling. Denne varmeudvikling kan være så eksplosivt hurtigt at selvantænding forekommer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 12:31

Lidt supplerende
Det er ikke kun ren linolie der er farlig i den forbindelse.
Forskellige typer møbelpolish som f.eks teaktræsolie kan også selvantænde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-08-04 12:47

Fænomenet gælder ikke kun linolie, men olie på klude i al almindelighed når der kan være tale om tørring /fordampning.
Jeg har prøvet, at efterlade klude udendørs på steder hvor andet ikke kan antændes og det er aldrig lykkedes mig at se en brændt klud, men da de fleste særdeles autentiske historier om brand forårsaget af selvantændelse i olieklude er foregået i forbindelse med nyligt olierede gulve eller møbler kunne man forestille sig en sammenhæng mellem luftens indhold af brandfarlige stoffer og varmeudviklingen i oliekludene og da er det nok realistisk at tro at temperaturen i rummen er en væsentlig faktor sammen med ilten.
En højere temperatur vil virke som katalysator og når varmeudviklingen i kluden øges vil det gå endnu stærkere og dermed er der skabt en accelererende proces.
Som Arne skriver er det luftens ilt der er den afgørende faktor og derfor skal olieklude anbringes i metalbeholdere med tætsluttende låg eller nedsænkes i vand da begge dele vil stoppe tilførsel af yderligere ilt.

Da jeg i sin lærte, at svejse med (autogen) gas og ilt lærte jeg at der aldrig måtte komme olie på svejsedysen da der så ville kunne ske en eksplosion når den rene ilt kom i forbindelse med olie.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 40 point
Dato : 29-08-04 16:55

Hvis din klud er bredt helt ud, sker der heller ikke så meget. Det der er problemet, er at der sker en hærdning af olien. Er der tørrelse(sickativ) i, tørrer det endnu hurtigere. Under hærdningen opstår der varme, og kan den ikke komme hurtigt nok væk, bryder den i brand.

Når du olierer gulve, eller maler oliemalerier sker den samme proces, men her sker hærdningen så langsomt, i forhold til den overflade der kan afgive varme, at temperaturen stiger for lidt. Hælder du deriod olie på kaliumpermanganat, sker iltningen så hurtigt, at det selvantænder næsten med det samme.

Linolensyre, der er den aktive del af linolien, har en kæde på 18 kulstofatomer, hvoraf 3 af bindingerne er dobbeltbindinger, der muliggør hærdningen, hvorved der dannes linolium.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 30-08-04 19:25

Tak for alle svarene, jeg føler mig godt informeret.
VH
Jef123.

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 30-08-04 19:34

Tak for svaret A.C.Rosmon.