/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Forstening
Fra : anders_bak
Vist : 3283 gange
50 point
Dato : 13-08-04 14:29

Er der nogen der kan forklare mig hvordan en forstening bliver til. Hvorfor forstenes et dødt dyr istedet for bare at blive nedbrudt?

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-08-04 14:41
Kommentar
Fra : brewerboy

Dato : 13-08-04 19:24

prøv at kigge på www.fossiler.dk det kan være at du kan finde noget der du kan bruge ellers prøv at søge på fossiler. dette vil nok give lidt mere end at søge på forsteninger

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-04 14:04

Det første der skal være til stede er mangel på ILT, ellers vil dyret rådne. Et sådant sted har ofte været bunden af havet og derfor er de fleste forstenede dyr også havdyr. Forsteningen sker ved at dyret (eller planten)
1. indlejres i
2. udfyldes med eller
3. helt erstattes af
en eller anden form for mineralsk materiale. D.v.s. af forsteninger fremstår som afstøbninger eller som "sten"

Håber det var svar nok. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 19-08-04 10:03

Hej Arne
Så langt var jeg egentlig med. Det jeg ikke forstår er hvordan det mineralske materiale bliver til "sten"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-08-04 14:30

Det udsættes for en MEGET LANGSOM proces hvor nogel af stofferne "fordamper". Det er faktisk en kemisk reaktion der sker med det mineralske materiale, der netop fordi det ER mineralskt, "størkner", "stivner" eller forstener.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 13:27

Et stof, der leverer mange fine forsteninger, er kiselsyre, som er flydende, men efterhånden bliver til flint. Tænk på søpindsvin.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 23-08-04 13:32

Søpindsvin har jo en skal af kalk, som bliver liggende på havbunden, selvom indmaden rådner. Når der så drysser mere kalk ned (diverse dyreskaller), er der et fint hulrum, som kan fyldes op med kiselsyre - bl. a. fra nedbrudte kiselalger. I det kalkrige miljø forbliver kiselsyren ikke "syre" ret længe, men fælder ud som "kisel", ukrystallinsk siliciumdioxid, også kaldet flint.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-04 13:37

Hvis processen får lukket helt af rundt om hulrummet (og det er stort nok), kan man i sjældne tifælde, hvor kiselsyren har været meget ren, se at hulrummet indadtil bliver fyldt op af en skov af smukke bjergkrystaller. Det er dem, du kan se til salg i stenforretninger ved siden af "rosenkvarts" og lignende mærkværdigheder.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 23-08-04 18:46

Tak for svaret pbp_et.