/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering "flamingoplader"
Fra : Hovsan
Vist : 8850 gange
150 point
Dato : 28-07-04 13:35

Jeg er bekendt med, at det er brandfarligt at bruge alm. flamingoplader til isolering - men i handlen findes der plader i forskellige tykkelser som alligevel bruges. Så vidt jeg ved kaldes disse plader Sundolitplader og er da godkendte til formålet. Er det lavet på en speciel måde, eller er det kun til visse isoleringsformål det er velegnet (f.eks. gulv men ikke væg)?

Eller er disse tynde plader også lovlige/brugbare i forbindelse med isolering af væg?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-07-04 13:56

Hej Hovsan - så vidt jeg er informeret benyttes flamingoplader / Sundolitplader primært i opbygning terrændæk. Det kan være støbte gulve m.m.

Udover af være brandfarlige udvikler de giftige gasser ved brand - men når de benyttes som isolering i støbte gulve er de lukket inde.

Se evt. leverandørens hjemmeside: http://www.sundolitt.dk/default.asp?pageid=16

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 14:05

Sundolit har også vægisoleringsplader, de kan også ses i det link IBM760 har indsat

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 160 point
Dato : 28-07-04 14:06

Du må gerne bruge flamingo pladerne til at isolere.

Dog må du ifølge småhusreglementet ikke anvende andet end klasse A materiale til isolering af vægge medmindre at de er dækket af med en Klasse 1 brænd beskyttelse

Klasse A = rockwoll o.lign
Klasse 1 = kunne være 13mm gipsplade.

Du kan finde relevante informationer her:

http://www.thulinsite.dk/smaahus.pdf - småhus reglementet som omfatter alle paraselhuse
http://www.sundolitt.dk - brændværdier m.m. på Sundolitt materialer
http://www.rockwool.dk - gode ideer til hvorledes der kan isoleres

Som du kan læse i småhus reglementet så er det ikke bare så enkelt, afstanden til din nabo influerer også på hvilke materialer du må isolerer med.

Så JA du må bruge Sundolitt, hvis der er mere end 5 m til din nabo og hvis du dækker af med klasse 1 materiale, kunne være en 13mm gipsplade.

Opfylder du ikke de krav, så må du ikke.

Spørger du mig personligt.... Så ville jeg anvende en rockwool type, måske i et tyndere lag, hvis der ikke er plads til anden end en flamingo plade.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-07-04 14:12

Småhus reglementet er at finde her i orginal versionen:

http://www.pjece.dk/lokal/smaahus.htm

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:16

> Thulin - tusind tak for dit svar, jeg fik lige på een gang mange brikker til at falde på plads omkring en problematisk væg. Betingelserne for at isolere med tynd Sundolit samt gipsplader kan jeg opfylde, men det er lidt problematisk at komme til at lægge dampspærre bag en radiator, som det ikke lige er hensigten at jeg vil flytte, så måske er dette løsningen.

Så tak for dit svar - måske kan du også fortælle mig om disse sundolitplader samtidig virker som dampspærre.

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:16

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-07-04 14:25

Jeg tør ikke sige om de virker som dampspærre. Men jeg tror det ikke.
Dampspærren er et stykke ret kraftigt plastic. Du vil nok ikke kunne få dine flamingo plader til at lukke tæt nok, som en rigtig dampspærre

Hvis du har abo. på "Gør det selv" bladet er der en ret smart løsning til at tapeserer m.m. bag radiatorer, ved hjælp af en pind med en tynd stål bøjle i enden, som har fået en klud viklet omkring.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:36

Hm.. du har nok ret, hvad dampspærren og tætheden angår. Desværre holder jeg ikke "Gør det selv" for en løsning til dette problem bag radiatoren kunne jeg godt have brugt - desværre kan jeg ikke sådan forestille mig, hvordan det fungerer ud fra din beskrivelse her - ØV, for det ville virkelig have hjulpet til løsning af problemet, hvis jeg kunne få isolering ind bag, samt få lavet tæt dampspærre der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 14:37

Nej, sundolit fungerer ikke som dampspærre.
Dampspærre behøver ikke være plastic, bør faktisk ikke være det på vægge så vidt jeg ved.
Men noget der hedder Alukraft, hvis jeg husker ret. Det er sådan noget papiragtigtmed alufolie på den ene side, og alusiden skal vende ind mod rummet. Plastic kan ikke "ånde" og derfor kan der dannes fugt på væggene fra rumfugtigheden.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-07-04 14:48

Nogle artikerl behøves du ikke login til. prøv engang

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=232&a=2192

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 14:54

Tak for det - sådan en dims får jeg helt sikkert brug for, hvis ikke til isolering, som nok ender med gipsvarmvæg, ja så er den jo godt til tapetsering - Så tak for det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-07-04 16:36

Fik lige øje på dette spg.
Der skal ikke være dampspærre i forbindelse med flamingo.
En dampspærre på væg må iøvrigt gerne være af plast når det er 0,2 mm folie. Alucraft er man ved at gå væk fra da tidligere teorier om varmerefleksion ikke har holdt stik.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 16:58

Rart nok at vide, at man overvejer om det med varmereflektionen holder stik, da det med varmereflektionen er en finurlighed, der umiddelbart er svær at gennemskue effekten af.