/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Filt fra gård i Salling
Fra : svendgiversen
Vist : 3127 gange
100 point
Dato : 09-07-04 19:07

Min ven Filtenborg påstår, at i modsætning til mange falske Filtenborg,
nedstammer han i lige linie fra en tysk greve, der købte en større gård i Salling
og indrettede den til produktion af filt; deraf navnet Filtenborg.

Hvor ligger Filtenborg?
Det med den tyske greve/baron kan jo være rigtigt, hvad hed han??
Men filtproduktion i Salling, det har jeg aldrig hørt om, hvem kan bekræfte???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 23:37

Jeg tror det kan ske at være på Mors. Der var en slægt der hed filtenborg. www.home6.inet.tele.dk./hengsmark/sbogmors.htm Og prøv www,thistedmuseum.dk Søg der efter Gullerupgård og Gullerup. Der er nævnt Filtenborgslægt der går tilbage til Søren Gullerup i 1700-tallet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-04 23:40

ØV, der mangler et bogstav i linket. Detrigtige er www.home6.inet.tele.dk/hengsmark/sbogmors.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-07-04 20:42

Der er stadig en lille fejl i dette link,
men det rigtige findes nu under kandu' s slægtsforskning.
(hvor efterforskningen af min ven Henning Filtenborg Jensens familie videreføres).

Her vil vi koncentrere os om stedet/gården/godset "Filtenborg"
der ikke lå i Salling men på Mors.
Og hvor der måske blev fremstillet filt.

Hvor på Mors ligger/lå Filtenborg?
Er det rigtigt at navnet er opstået fordi der blev produceret filt der på stedet/gården/godset??
hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-07-04 21:23

Tjek denne hjemmesider der er en del om de store godser der forefindes på Mors.
Derudover kan du se lidt på Højris og dens historie.
Senta
http://home6.inet.tele.dk/hengmark/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-04 10:32

Den kendte slægtsforsker Hans Engmark, som jeg fandt via sognetræf,
havde heller ikke hørt om filtfremstilling på Mors,
men han henviste til Kurt Hansen, der er beslægtet med Filtenborg.

Kurt har sendt os dette:

Det nærmeste vi er kommet til filtfremstilling på Mors,
måske giver det anledning til yderligere søgning? og mere konkret viden??
Svend

"Lidt om Jølbygaard og Filtenborg.

1376 ejes Jølbygaard af Fru Elne, Hr. Ebbe Strangesens Enke, som levede
endnu 1408. I et Par Hundrede Aar tilhørte Jølbygaard Medlemmer af Slægten
Kaas fra Ørndrup (en Gren af Sparre-Kaas'erne). 1713 kom den paa borgerlige
Hænder, jfr. Traps Danmark. Filtenborg er en Afbygger fra Jølbygaard; dens
Jorder ses tydeligt skaaret fra Jølbygaards Jorder, 1688 havde Jølbygaard 4
Afbyggersteder. Siden er disse Afbyggersteder forsvundet, og der nævnes
under Jølbygaard kun Bondegaarden Filtenborg. Antagelig er disse fire
Afbyggersteder, hvis samlede Hartkorn er omtrentlig lig Filtenborgs, lagt
sammen, og Gaarden har faaet Navnet Filtenborg. Navnet finder jeg første
Gang i Solbjerg Kirkebog 1746, da Jens Clausen bor der; 1750 Murmester Jens
Stephansen i Filtenborg. Omtrent 1757 lod Sejer Leth sin Datter Karen og
Svigersøn Mads Jensen Boddum fra Lilleris Mølle faa Gaarden (se kap. 13 og
14). Slægten har da boet i Gaarden til 1906, da Poul Filtenborg døde (se
Kap. 24). Gaarden er et Enebol, beliggende tæt ved vejen Galtrup-Solbjerg,
paa et Højdedrag over det Vandløb, som gør Skel mellem Solbjerg og
Galtrup-Ø. Jølby Sogne. Saa sent som 1811 var Gaardene Filtenborg, Bassehave
og Vangsgaard de eneste Enebol i Solbjerg Sogn. Hvad Navnet oprindelig
betyder, lader sig ikke afgøre. Der er peget paa Muligheden af, at Stedet
oprindelig har været Stampemølle; Filt er jo noget faststampet, og
Beliggenheden taler ikke derimod. Stednavneudvalget udtaler, at Navnet
maaske kan sættes i Forbindelse med et gammelt Ord, der skulde hentyde til
Bygningernes engang forfaldne Tilstand, eller maaske et andet gammel Ord,
der betegner »at puge penge sammen« : Feilberg har Ordet i Betydningen
Gnier, i disse to sidste Tilfælde er Navnet altsaa oprindelig en spøgefuld
Benævnelse. Nogen Historisk Grund dertil kendes dog ikke".

Venlig hilsen

Kurt
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-07-04 12:53

Lidt om JOHANN MICHAEL VON HAUSEN og Christian Götzsche Filtenborg derudover kan du søge lidt i historien om Øm Kloster, muligheden for at gården Filtenborg er udstykket derfra er til stede.
Senta

Kjellergaard i Thorup

Christensen Kjellergaard (1728-1780) overtog gården ved sit ... a. til etatsråd Christian
Götzsche Filtenborg (1852-1919 ... stor del af slægten Støvring på Mors. ...
www.thistedmuseum.dk/historisk%20årbog/Årgang%201968/ Blaabjerg,%20Anton%20%20Kjellergaard%20i%20Thorup.pdf - Supplerende resultat - Lignende sider

Bukhave, Peder (b. , d. ?)
Note: Navnet Bukhave: Flade-Sdr. Dråby præsteembede havde en annexgård i Sønder Dråby på grænsen til Flade, der hed Bukhave. Denne gård har præsteembedet sikkert fået fra den slægt Buk, der nævnes i Flade i senmiddelalderen (c.1400-1555) - vist en væbnerslægt. Slægten der nok har ejet en gård eller et stykke jord - "en have", der har faet slægtsnavnet tilknyttet = Buk-s-have. (I Solbjerg på Mors lå gården Bassehave. Den ejedes af Ø Kloster, men var lejet ud til Erik Rekhals 1446-1475, hvis kone opgives at have været en Anne Basse, hvis slægt kan have givet gården navnet Basse-s-have = Bassehave). Muligvis var det kun udmarken, der blev givet til kirken - selve hovedgården i Flade by har så nok været denne slægt Bukhaves udgangspunkt, da den ikke ses at have forbindelse med slægten i annexgården Bukhave i Sdr. Draby.

Back to Main Page
DF] JOHANN MICHAEL VON HAUSEN
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
... er ham, der nu tager sig af gården og sørger ... 10 P. Filtenborg: Sejer Olesen Leth
og hans Slægt, s ... finde efterkommere af von Hausen-slægten på Mors og andet ...

http://64.233.167.104/search?q=cache:bbyMaVl36_kJ:www.thistedmuseum.dk/historisk%2520%C3%A5rbog/%C3%85rgang%25201967/Ejerslev,%2520M.%2520P.%2520Johan%2520Michael%2520von%2520Hausen.pdf+g%C3%A5rden+filtenborg+mors&hl=da

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 10:30

Jeg synes Kurt Hansens forklaring lyder meget sandsynlig, og det han skriver om at Filtenborg var af samme størrelse som 4 andre gårde tilsammen, er sikkert nok til, at det dengang er blevet betragtet som værende et gods/herregård.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-07-04 14:41

Jeg betvivler ikke hvad Kurt Hansen har skrevet,hvis du vil finde materiale om gods/herregård Filtenborg skal du se lidt på hvorfra den er udstykket engang i 1700.1800 tallet, de andre kommentare høre mere hjemme i dit andet?
men du søgte en forbindelse til Tyskland, den har du mulighed for af finde med de 2 navne JOHANN MICHAEL VON HAUSEN og Christian Götzsche Filtenborg .
Senta

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 15:59

Kjellergård som senta omtaler hedder idag Kjeldgård, men det har du nok fundet i de link jeg satte til dit andet spørgsmål, hvor også Christian Gøtzche Filtenborg er omtalt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 16:08

senta, jeg forstår ikke det du skriver om at det kunne være udstykket fra Øm Kloster?
Øm Kloster ligger da nede mellem Ry og Skanderborg, og havde sine jordbeliggender fortrinsvis øst og syd for beliggenheden. Og så vidt jeg lige erindrer hørte der et par handelssteder i østjyske havnebyer til, og vist en i Ålborg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-04 16:16

Hvis det er et kloster du skal finde ud af, om der evt. kan være udstykninger fra, er det Vitskøl Kloster du skal have fat i. De havde godser og jord på Mors. Men jeg tror det vil gå for langt tilbage i historien da de Filtenborg der er omtalt er fra 1700-tallet og fremad

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-07-04 17:34

Du skal se hvad der er af Herregårde, Slotte , større gårde på Mors , derfra og til krongods og hvad der har tilhørt hvem længere tilbage for at finde hvorfra , hvortil Filtenborg har hørt under selv om den er en selvejergård har den haft tilhørs forhold til et af de store godser på Mors eller måske som jeg nævner Øm Kloster, et af de steder er gården , herregården udstykket fra , det kan også være Blistrup, Dueholm kloster, prøv lige at tjekke denne side der omhandler Gårde, Slotte, ejer af herregårde på Mors .

Herregården Filtenborg kan evt...ha' haft et andet navn inden Filtenborg har købt og evt. opkaldt gården efter sig.

Blistrup har hvis jeg ikke husker forkert, haft en ejer med navnene Riis/ Leth.

Senta

http://home6.inet.tele.dk/hengmark/sogne.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-04 18:26

Så fik vi også svar fra Bjarne Damsgaard,
kommer de førende slægtsforskere alle fra Mors?

Dette mail indeholder de samme informationer som Kurt Hansens, plus lidt flere,
måske kan det bidrage til løsningen af ovenstående "kloster" debat?

Og jeg tror næsten min ven Henning Filtenborg referede "Sejer Olsen Leth"
som sin stamfader; jo kun delvis Tysk?
Svend

"
Hej Svend

Skals er skam inden for min interessessfære, iden flere af mine
hustrus aner kommer fra omegnen: Bjerregrav, Vammen, Bigum, Lindum.
Samt lidt nordligere: Øster- og Vesterbølle, Fovlum, Farsø, Strandby,
Ranum m.fl.

Min bror boede en del år i Løvel, hans hustru på det tidspunkt bor nu
i Skals.

Jeg prøvede at finde din vens navn i Filtenborgs slægtsbog, men
forgæves. Hvad hed hans forældre?

Forøvrigt kan bogen fjernlånes på dit eller hans lokale bibliotek,
evt. direkte fra www.bibliotek.dk. De har flere eksemplarer i Nykøbing
Mors, og der er rift om dem. Der var et halvt års ventetid da jeg
lånte den.

Jeg vedlægger nedenunder den oprindelige tekst fra bogen vedr.
Filtenborgs beliggenhed og navnets betydning. Ikke at man bliver meget
klogere, men der står intet om filt-produktion.

Fra kapitel 5:

Men 1746 købte Sejer Olesen Leth af Anders Enevoldsen den gamle
Adelige Sædegaard Jølbygaard med Filtenborg paa henholdsvis 16 og
halvtredje Td. Hartkorn i Nabosognet Solbjerg for 900 Rd. Her synes de
at have boet, idet Sønnen Niels Sejersen Leth angives at være født
der, og ialfald boede de der 1761. [Sejer Olesen Leth var på
købstidspunktet degn i Tøving i Galtrup sogn. Degneboligen tilhørte
omkring 1960 min faster og hendes mand, og jeg var på besøg der flere
gange, men da anede jeg intet om stedets historie / BD]

Lidt om Jølbygaard og Filtenborg.

1376 ejes Jølbygaard af Fru Elne, Hr. Ebbe Strangesens Enke, som
levede endnu 1408. I et Par Hundrede Aar tilhørte Jølbygaard Medlemmer
af Slægten Kaas fra Ørndrup (en Gren af Sparre-Kaas'erne). 1713 kom
den paa borgerlige Hænder, jfr. Traps Danmark. Filtenborg er en
Afbygger fra Jølbygaard; dens Jorder ses tydeligt skaaret fra
Jølbygaards Jorder, 1688 havde Jølbygaard 4 Afbyggersteder. Siden er
disse Afbyggersteder forsvundet, og der nævnes under Jølbygaard kun
Bondegaarden Filtenborg. Antagelig er disse fire Afbyggersteder, hvis
samlede Hartkorn er omtrentlig lig Filtenborgs, lagt sammen, og
Gaarden har faaet Navnet Filtenborg. Navnet finder jeg første Gang i
Solbjerg Kirkebog 1746, da Jens Clausen bor der; 1750 Murmester Jens
Stephansen i Filtenborg. Omtrent 1757 lod Sejer Leth sin Datter Karen
og Svigersøn Mads Jensen Boddum fra Lilleris Mølle faa Gaarden (se
kap. 13 og 14). Slægten har da boet i Gaarden til 1906, da Poul
Filtenborg døde (se Kap. 24). Gaarden er et Enebol, beliggende tæt ved
vejen Galtrup-Solbjerg, paa et Højdedrag over det Vandløb, som gør
Skel mellem Solbjerg og Galtrup-Ø. Jølby Sogne. Saa sent som 1811 var
Gaardene Filtenborg, Bassehave og Vangsgaard de eneste Enebol i
Solbjerg Sogn. Hvad Navnet oprindelig betyder, lader sig ikke afgøre.
Der er peget paa Muligheden af, at Stedet oprindelig har været
Stampemølle; Filt er jo noget faststampet, og Beliggenheden taler ikke
derimod. Stednavneudvalget udtaler, at Navnet maaske kan sættes i
Forbindelse med et gammelt Ord, der skulde hentyde til Bygningernes
engang forfaldne Tilstand, eller maaske et andet gammel Ord, der
betegner »at puge penge sammen« : Feilberg har Ordet i Betydningen
Gnier, i disse to sidste Tilfælde er Navnet altsaa oprindelig en
spøgefuld Benævnelse. Nogen Historisk Grund dertil kendes dog ikke.

Du må hilse min slægtning...
mvh
Bjarne Damsgaard
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-07-04 20:02

>>derudover kan du søge lidt i historien om Øm Kloster,

"Den ejedes af Ø Kloster, men var lejet ud til Erik Rekhals 1446-1475, ...

>jeg forstår ikke det du skriver om at det kunne være udstykket fra Øm Kloster? ...
>Øm Kloster ligger da nede mellem Ry og Skanderborg

Der er sket en forveksling, det rigtige Ø kloster ligger ganske rigtigt lige nord for Mors:
se f.eks: http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/foer1848/aeldre/B0671.htm
"
Ø kloster 1272-1506 671

Det ældste nonnekloster i Børglum stift blev grundlagt o. 1175 på Øland i
Limfjorden.
Efter reformationen fik den tidligere Odensebisp Knud Gyldenstierne klosteret
som pantelen 1542, og arkivet blev registreret. Det omfattede da ca. 150
dokumenter, hvoraf de fleste senere er tabt.
En del breve er bevaret gennem Ålborg og Viborg bispearkiver og er nu i
Rigsarkivet, mens et par stykker er i Det Arnamagnæanske institut. - Et
birketingsvidne 1534 om ulovligt fiskeri er i Ålborg helligåndshus' arkiv
(Byarkiver: Ålborg; jf. VA XVIII s. 128), men har primær proveniens i O kloster.

Registrering: VA XVIII s. 126-28. Seddelreg. XII. Repertoriet 1. rk. IV s. 70,
2. rk. VIII s. 113-14. - 1543-registraturen (i Arkivvæsenets arkiv) er trykt ÆA.
III, 1865 s. 109-30.

Indhold: Erik Glippings privilegier 1272 og 1279 og et herredstingsvidne 1447 om
en ålegård er i Middelaldersamlingen. Ny kronologisk række. - Mageskifter og
andre adkomstbreve 1478, 1487-88, 1494 og 1506.
"

Iøvrigt kan Filtenborg ses her fra luften: http://gis.vibamt.dk/arealinfo/AI_Map.asp

Klik først frem til Mors Midt-Nord, klik derefter lige over "e" i Øst"e"r Jølby;
Tilsvarende ses Jølbygård under "r" i samme Øste"r" Jølby.

hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 15-07-04 20:54

Du kan se min kommentar under Slægtsforskning.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-04 18:30

Her er resten af Jørgen Damsgaard’ s mail, der mere omhandler stedet Filtenborg:
(det første er indsat under slægtsforskning).

Jeg har fundet gårdnavnet Filtenborg i en enkelt folketælling i
Sundby, noget senere. Jeg tror personligt navnet har en anden
oprindelse/betydning, noget med marker der er slået sammen.

Og så er vi jo tæt på det Senta skriver:
””
Ja nu skriver du Feltenborg, men hvis det var FelDenborg, kunne det betyde :gården beliggende på åben mark, udledt af det tyske ord Feld der betyder åben mark
””

Sammenholder vi det med Kurt Hansen’ s:
”””
at Navnet maaske kan sættes i Forbindelse med et gammelt Ord, der skulde hentyde til
Bygningernes engang forfaldne Tilstand, eller maaske et andet gammel Ord,
der betegner »at puge penge sammen« : Feilberg har Ordet i Betydningen Gnier.
”””

så ender vi måske med en rig tilflytter fra hertugdømmet Holsten,
der opkøbte megen jord og således pugede marker sammen?

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-07-04 18:56

På Thyholm og Mors var bondestanden meget velhavende , de handlede med Norge, Sverige drev studehandlen ad Hærvejen til Tyskland , der har været krige der har indbragt Morsøboerne , andet godtfolk fra Thyholm og omkringliggende øer guld , kanske de lokkede skibe til at strande og derigennem fik lidt ekstra penge i lommen, fiskeri måske osv.

Der var mange selvejer gårde på Mors i det forrige århundrede. Der fortælles samtidig , om det er sandt vides ikke, alle Mårsø beboer er i familie med hinanden, de giftede sig indbyrdes for at bevare gården, pengene i de respektive familier.

Så der er sikkert en Tysk stamfader til Filtenborg som der er til andre slægter på Mors
Senta

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-04 22:18

Det var nu ikke senta der skrev det om FelDenborg og markerne. det var mig.

Men jeg faldt lige over noget du skriver lidt længere oppe på siden her:
Noget med marker der er slået sammen.
Hvis filte som kunne henføres til at "skrabe/stuve" sammen, som tidligere har været på tale, er det nærliggende at mene at Filtenborgs navn kommer af, at den var "filtet" sammen af 4 mindre gårde.
Og det har stået på en af de sider jeg henviste til om lokalhistorie på Mors.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 22:21

Bjarne Damsgård skriver faktisk også det om de fire afbyggersteder der er slået sammen til Filtenborg.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-04 22:45

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige dova,
indfiltre kender vi jo alle, og land/sted/gård/borg som fællesbetegnelser også.

Så er der slet ikke tale om filtfremstilling, men om en større højtliggende gård (borg)
sammenfiltret af flere mindre gårde. Det giver mening.

Undskyld jeg gav den meget produktive senta æren for dit bidrag ovenfor,
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-04 22:21

Tak for svaret dova.

Tænk at filtfremstilling via din skarpsindighed kan blive til sammenlægning af gårde,
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-07-04 23:22

Hilsen dova