/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Pumpestok
Fra : alimak
Vist : 3539 gange
100 point
Dato : 05-07-04 21:21

Jeg har hørt udtrykket "fanden og hans pumpestok". Er der nogen der ved hva en pumpestok er?
alimak

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 05-07-04 21:24

Jeg mener det er den stang som går ned i en gammeldags brøndpumpe og pumper vandet op (som en cykelpumpe)

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-07-04 21:34

som i lille mor en sen onsdag aften

Kommentar
Fra : technic

Dato : 05-07-04 21:41

Eyvind har teknisk ret og Return har ret i tolkningen i forhold til talemåden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-04 21:49

I bogen "Fanden i vold", kan man læse. ar en pumpestok hører til i lænsepumpen på et gammelt skib.Pumpen består af et rør, og ved at pumpe op og ned med pumpestokken, tømmer man skibet for vand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-04 21:49

Ja så er det nok derfor kirken truede med fanden og hans pumpestok.
Næ - de mente at han ville give dem en dragt prygl. (tæsk med stokken)

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 05-07-04 23:37

Tak for svaret Eyvind. Nu er jeg blevet klogere i dag også.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-04 00:16

Udtrykket "fanden og hans pumpestok" stammer fra en historie skrevet i 1812 som hedder "Skipperen og Gammelerik" Hvor Gammelerik er fanden som skipper lokker til at føre pumpestokken i skibets lænsepumpe. Den findes i bogen "Fanden i vold" .Så NU er du blevet lidt klogere alimak.

Kommentar
Fra : BjarkeJegKan

Dato : 12-04-06 19:27

Fanden og hans pumpestok er en fordanskning af det latinske dåbsritual: Abrenuntias Satanae... et omnibus pompis ejus (Forsager du djævlen og alt hans væsen), hvor pompis er blevet til pumpestok.
ligesom udtrykket "hokus pokus" det stammer fra de kirkelige handlinger i middelalderen, hvor gudstjenesten var på latin, frit lånt fra præstens ord under nadveren:
"Hoc est corpus filii" (dette er sønnens legeme)
Dette er så blevet ført over i det daglige dansk som en slags magisk besværgelse, fordi folk simpelthen ikke forstod det... Filiokus/Filihankat er en tilføjelse højst sandsynligt baseret på det sidste ord filii