/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC'en hyler
Fra : bpedersen
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 02-07-04 17:59

Hej.

Vi har en gammel pc på ca. 4 år, når det er lidt varmt begynder den at hyle fra kabinettet. Hvis vi åbner døren ud til det fri holder den med at hyle. Hvad gør vi for at den ikke hyler, (der er ikke plads til en køler/blæser i kabinettet)???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 18:12

Tilsyneladende en computer med variabel blæser hastighed. Dette kan, hvis det er tilfældet sættes i BIOS. Tillad så blot kun den lave hastighed, men vær da forberedt på køleproblemer med en 'frysende'/blokkeret computer som resultat. Det er muligvis lejet i blæseren der er slidt og derfor går i 'selvsving' ved den høje hastighed.

...det kunne også være et resonansproblem. Løsning : Flyt computeren lidt og ommøbler omgivelserne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 02-07-04 18:30

Skynd dig at kopiere din harddisk over på en anden. Akkurat det samme problem har jeg haft, men jeg nåede det, inden lejerne i min harddisk satte sig fast.

R.J.S.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 18:56

SKELMOSE -> Havde du også kun problemet med lukkert dør ?

Hvis det er en 'slidt' harddisk ville hyle fenomenet være til stede fra det øjeblik man tændte computeren ...uanset åbne døre, temperatur osv...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 02-07-04 21:32

Hej MOLO

Det var kun når HD'n blev varm, når jeg ikke havde skærme på tårnet var der ingen hylen, den satte sig med et HVIIV ca 14 dage efter.

R.J.S.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 21:36

SKELMOSE -> Surt show Dét har jeg godt nok ikke oplevet ...heldigvis De HD'ere jeg har set/hørt stå af, har været med konstant hyl en uges tid, for så at sætte sig med en fræsende lyd og en fæl brændt lugt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 21:39

bpedersen -> Livrem og seler : Man kan ikke være for forsigtig !

Følg SKEMOSE's råd og start med at tage back-up til en anden disk af dine vigtigste filer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 02-07-04 21:52

Jeg skulle måske lige sige at det er den den lille højtaler i kabinettet der hyler og ikke HD. Vi har en formodning om at den begynder at hyle når det bliver for varmt. (kan vi justere det i biosen evt) ?????

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 02-07-04 21:58

Pas

R.J.S.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 22:15

bpedersen -> Dette lyder temlig usandsynligt. Det er nok CPU blæseren du kan høre. De fleste computere har en CPU- og en Strømforsynings blæser. Som regel er det ved slitage; en af disse to der begynder at rasle eller hyle. CPU blæseren er i modsætning til strømforsyningens blæser temmelig tyst, men som sagt har nogen computere indbygget hastighedstilpasning alt efter temperatur. Dette kan i så faldt styres fra BIOS. CPU køleren er enten monteret på selve CPU'en eller står lodret op foran denne. Har du haft åbnet kabinettet og tjekket præcis, hvor lyden kommer fra ?

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 02-07-04 22:22

Ps. Jeg kommer lige i tanke om : Der er computere, hvor man i BIOS kan indstille dem til at give ALRAM, når CPU temperaturen når over en forudindstillet værdi. Det kan være denne alarm I hører.

Løsning : Mere køling eller ændre BIOS værdien for alarmens threshold CPU temp.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 22:23

ALRAM ??? ...sludder ALARM

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 02-07-04 23:15

Hvad med at prøve at rene blæseren til din cpu hvis der er meget støv på den og nede i dine køleribber køler den ikke nær så meget så prøv lige at rense den og se om der ikke hjælper

MVH Henrik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 23:23

Læs om køling her : http://www.pc-care.dk/cool/cool-hvad.php

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 04-07-04 17:25

Tak for svaret molokyle.