/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hjælp med parabol
Fra : qwedsazxc
Vist : 1383 gange
40 point
Dato : 08-06-04 15:47

hej
jeg har en parabol som ikke vil tage imod signaler når solen skinner hvad kan der være galt

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-06-04 16:12

Det lyder underligt ! .. for solskin er obtimale betingelser, hvorimod en meget kraftigt regnvejr kan hindre signalerne.

Hvilke satelliter pejler du ?
Er din LNB (hoveder) universel ?
Størrelsen på parabol-skål ? (60, 80 eller 90 cm)

Noget kunne tyde på, at du skal have foretaget en finjustering. 1 grad fejl .. betyder at du rammer ca. 850 km "forbi" i clark-bæltet. Digitale signaler kræver at man rammer "plet" (plus/minus 80 kilometer).

Hvor bor du ? Så kan jeg henvise til en ekspert, som kan finjustere til en OK-pris .. det tager kun nogle få minutter.

/ PG

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 08-06-04 19:39

Det kan også være en periodisk fejl i din LNB, så der f.eks er en lodning der slipper når den er varm (f.eks over 20 gr.C.)
Du kan jo prøve at tømme vandkanden med koldt vand på når den ikke virker, den sidder jo alligevel ude i regnen så der skulle ikke ske noget ved det. eller måske er den ustabil hvis du banker let på den med skaftet af en skruetrækker eller lignende.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 08-06-04 20:34

er det normalt med sådan en fejl LNB

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 08-06-04 20:39

min parabol skål er 80 cm og har to hoveder som sidder sammen den inde er til sirius og den anden til thor problemet er sirius.
men kun et enkelt sted det er når solen skinner og jeg ser tv 3 , 3+ , tv1000 1 , cinama 1 alle andre kanaler virker helt perfect

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 08-06-04 22:57

et nyt parabolhoved koster normalt ca, 300- kr
i biltema kan du købe et nyt for 98- kr
prisliste kan hentes her www.biltema.dk pdf fil
( denne oplysning kun hvis du ikke kan få det gamle til at virke)

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 08-06-04 23:12

hvis det er to ens løse hoveder der du har, kan du jo bytte dem og se om du flytter fejlen, det tror jeg du gør.
Det er almindeligt at LNB'er er det der går først i stykker, jeg har selv"slidt" to op.
mvh. ahtn

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 09-06-04 11:44

men jeg har næsten lige købt den

mine LNB sider i et hoved

det er ikke alle kanaler som i virker når solen skinner

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 09-06-04 19:47

Nu ved jeg jo ikke hvilke kanaler du kan se, men fælles for dem der forsvinder er at det er "vertikal" og i det høje bånd, hvilket også tyder på lnb'en især hvis du kan se kanaler på samme frekvenser og og polaritet på det andet hoved. Kan du se signalstyrken på din modtager i en menu ?
Du kan se hvem der sender på hvilken frekvens her : http://www.sattv.dk/satellit/frekvens/position.aspx?Position=5e
mvh ahtn

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 25-06-04 01:05

> qwedsazxc
Hvis du fik svar, skal du lige huske at lukke dit spørgsmål !!
/PG

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 04-07-04 22:01

guild

jeg fik ikke noget svar som jeg kunne bruge til noget