/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattefødsel
Fra : Hyacinth
Vist : 6872 gange
70 point
Dato : 17-05-04 09:00

Jeg er ved at blive "Kattemor".
Har fået foreløbig 4 killinger - 1 lille sort 77gram og 3 lyse - som nok bliver rødstribede 95, 93 og 88 gram.
Gråmis har klaret det hele fint og selvstændigt.
Det er 2. gang hun får killinger - men sidste år hvor hun fik 3 ialt, var hun vildkat - så jeg er lidt beæret over at hun valgte at føde herhjemme til morgen.

Hvordan kan jeg se at hun er færdig med at føde????

og hvor mange killinger er det normalt at få for en 2. gangs fødende???

Faktisk fødte hun de 4 stk indenunder vore store akvarie - på meget lidt plads, så jeg har taget killingerne og lagt dem i fødekassen og stillet den "huleagtigt" i nærheden af det fødested katten selv havde valgt.
Og Gråmis har siden ligget i kassen med killingerne -
men jeg er ikke sikker på om hun var "færdig" eller om jeg forstyrrede midt i det hele.

Lige nu virker det til at alle hviler ud - og

LIVET ER FORUNDERLIGT!

Hyacinth

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-04 09:14

Hej Hyacinth og Gråmis og alle 4 små killinger
og (tillykke)
Det mest almindelige antal for både første og 2. og 3..o.s.v. er i følge bøgerne 4 nuttede styks, det passer også med mine egne erfaringer.
Mulberry

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-05-04 09:17

(tillykke)

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 17-05-04 12:50

Hej!
Først og fremmest tillykke!!
Grunden til din kan føder på meget lidt plads er at den vil gemme sig og være for sig selv.
Katte føder normalt 2-4 killinger. Det er meget almindeligt at en kat føder en til flere dødfødte killinger hvis den føder 4 eller stk.
En fødsel kan vare op til 4- 5 timer hos en kat. Men det normale er ca. 1 time...

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 70 point
Dato : 17-05-04 21:22

Hej Hyacint.
Tillykke med killingerne. Det varierer meget, hvor mange killinger en hunkat får. Vores den første hunkat var førstegangsfødende, og dyrlægen mente, der var 3 killinger. Men der var 5. Alle levende og i fin form. Den ene killinge var ENORM, en af de andre var lige så lille som den anden var stor. Den lille var nærmest kun i halv størrelse - men da de blev lidt større, var han den mest aktive og frække. (men jeg "snød" også da de diede. Jeg tog den store væk fra den dievorte den havde erobret, og lagde den lille der udfra den overbevisning, at den store nok skulle erobre en ny dievorte og at han i første omgang havde erobret den bedste).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Hyacinth

Dato : 17-05-04 22:00

Hej Jette
TAK - sådan har jeg også gjort idag med den mindste og største.
Den lille var nemlig sløv og blev skubbet væk af de andre - men nu ka' den selv - og skubber bare tilbage - og har fundet ud af at krybe nedenunder de andre og finde et sted at sutte i fred.

Gråmis har både været ude og spise og udendørs på wc , mens den har ladet killingerne alene i få minutter, velvidende at jeg var tilstede og passede på.

Det er meget sjovt at følge farvernes udvikling - faderen er rødstribet, og moderen gråstribet med lidt rødt i og begge hvide poter og bryst.
Den sorte killing har hvidt bryst og poter - men er ikke helt sort længere, nu aner man at den bliver stribet (mørk / lys sort).
De 3 "hvide" killinger - er meget forskellige i nuancen men bliver alle stribede.
en er nu en del mere mørk stribet hvid end de andre - jeg tror den bliver rød,
en er næsten hvid stribet - med helt hvidt bryst og ben og nakke
og en ligger midt imellem

Det er helt tydeligt at se forskel på killingerne, selvom de havde næsten samme farve i morges.

Det har været en fantastisk dag idag - og en meget stor oplevelse -
og Gråmis er bare en suveræn omsorgsfuld og kærlig kat og mor.

Så alt går som det skal foreløbigt.

Hilsen
Hyacinth

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-05-04 23:09

Hej Hyacinth.
Ja, det er simpelthen en fantastisk oplevelse. Jeg måtte nu hjælpe vores kattemor med at "føde" den sidste. Hun var simpelthen så træt, at hun ikke orkede mere. Så jeg klippede navlestreng og puslede den sidste, og da kattemor havde hvilet sig lidt, kunne hun vaske og nusse den sidste også. Men jeg var nu glad for, at der ikke kom flere, for så havde vi vist været mere på den end med på den.
Jeg vil næsten håbe for dig, at du er arbejdsløs, pensionist eller sådan noget - så du kan se killingernes udvikling dag for dag. De bliver ved med at forandre sig lige hurtigt den første lange tid. Man kan simpelthen sidde døgnet rundt og betragte dem. Jeg glemmer det i hvert fald aldrig, om jeg så bliver 2-300 hundrede år.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 17-05-04 23:19

Tillykke "Kattemor" det er en utrolig oplevelse at få killinger.
man kan aldrig være helt sikker på om en missemor er HELT færdig med at føde medmindre man får dyrlægen til at tjekke, det koster desværre også indimellem en missemor livet fordi killingen bliver i hende og det udvikler sig hurtigt til en livstruende sitaution når det sker fordi det døde foster vil forgifte katten. Men det lyder jo til at alt er helt perfekt en missemor kan sagtens føde 2-3 killinger...stoppe og rense sig hvorefter der kan gå op til flere timer inden fødslen af resten af kuldet går i gang. Men det er tydeligt hvis der er problemer for hun giver så meget næring til killingerne de første uger at hun tit selv kommer til at se lidt misrøgtet ud, så får hun det dårligt og bliver syg oveni den udfordring mister hun alt humør og falmer lynhurtigt hen til en skygge af sig selv.
endnu en gang et stort tillykke...
KateDk.

Kommentar
Fra : Hyacinth

Dato : 30-05-04 10:25

1 killing fik øjenbetændelse for 2 dage siden - som er behandlet med kamillete uden effekt - og hvor det ene øje er lukket.
nu igår fik den næste killing øjenbetændelse og her til morgen er begge øjne lukkede.

Jeg har noget Terramycin polymyxin B (oxytetracyclin øjensalve) liggende, som en af mine voksne katte blev behandlet med for ca 3 mdr siden.
og det er helligdag.

Kan jeg - idet kamilleteen ikke virker - anvende den øjensalve på killingerne - og så afvente med at kontakte dyrlægen til på tirsdag?????

Venlig hilsen og God Pinse

PS ellers trives kattefamilien fint og har nu næsten 3 doblet vægten siden fødslen for 13 dage siden.

Hyacinth

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 30-05-04 11:07

hej hyacinth. jeg ved ikke hvor langt du har til en dyrlæge men jeg syntes at du skulle finde en der har vagt i helligdagene, Det ville jeg gøre. Bor selv på landet med katte. men ikke så mange som sidste år. Man har mange glæder.
Hilsen Karin

Kommentar
Fra : philippa

Dato : 31-05-04 14:27

Hej Hyacinth

jeg synes også at du skulle finde en dyrlæge med det samme, øjenbetændelse er ikke til at spøge med, det kan meget hurtigt udvikle sig meget voldsomt.... betændelse kan bestemt ikke klares med kamillete... og om du må bruge den salve du har ved jeg ikke

Mvh MB.

Godkendelse af svar
Fra : Hyacinth

Dato : 01-06-04 21:36

Tak for svaret Jernladyen. jeg brugte dit råd med at tage den store fra og lægge den lille til den vorte - så de trives begge storartet nu - og har øget vægten over 260% på 14 dage.

hyacinth

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-06-04 00:27

Hej Hyacinth.
Det er dejligt at høre. Jeg håber, din den lille bliver lige så fræk og dejlig, som vores den lille blev. Ham kaldte vi Samson.
Held og lykke med dine små.
Hilsen Jette