/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Vores kat føder snart....
Fra : Mille35
Vist : 1180 gange
50 point
Dato : 13-05-04 09:39

Vores kat føder snart.... hvad gør vi,vi har aldrig harft kat før.det er en inde kat.Kan den klare det selv ? skat den have en kattekurv ? Må vi evnt.lægge den ud i legehuset når den har født,vi står og skal på ferie i uge 28

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-05-04 09:51

Du skal sørge for, at katten har en "ruge- kasse", hvor hun kan være i fred og føler sig tryg.
Det bedste ville være, hvis i kan være hjemme og i nærheden når fødslen går igang. Og jeg synes så afgjort IKKE at i kan lægge katten og hendes killinger ud i legehuset! Hvad ville i have gjort med den, hvis den ikke fik killinger??

Fandt lige det her link, hvor der står mere om kattefødsler:)

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Min__kat_skal_fode/tema_kat_min__kat_skal_fode.html

Held og lykke med familieforøgelsen

Kommentar
Fra : Hyacinth

Dato : 13-05-04 09:55

Vil også lige give dig et link som jeg selv fik herinde da jeg havde samme problem.

Forøvrigt skal min kat nok føde imorgen - så det bliver spændende om jeg får set bryllup på TV eller kattefødsel.

http://www.bluewhite.dk/Tips/current.shtml

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=5/

Venlig hilsen
Hyacinth

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 13-05-04 09:56

Hvad ville i have gjort med den, hvis den ikke fik killinger?? Der har den sin kattelem

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 13-05-04 09:56

Hvad ville i have gjort med den, hvis den ikke fik killinger?? Der har den sin kattelem

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 13-05-04 10:04

og lige noget andet... Hvordan laver man sin redekasse rigtigt ,kan man købe en ? skal man putte noget af en eget tøj og håndklæder i så den kan lugte det ?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 13-05-04 10:08

Jeg ville lægge aviser i bunden, dernæst et par gamle håndklæder og måske en gammel t shirt. En god papkasse eller flamingo- kasse kan vist gøre det (bare der ikke har været vaskepulver i!!)
Hvordan vil i have det med, at lade hende være alene indedørs med killingerne? Altså med kattelemmen åben? Er der en der kommer og giver hende mad? Hun skal jo have lidt ekstra mens hun er diegivende.

Knuz
Cali

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 13-05-04 10:11

Ja da .. vi forlader hende da ikke bare,der vil komme nogen og fodre hende

Kommentar
Fra : Hyacinth

Dato : 13-05-04 10:34

Den kasse jeg har forberedt - har jeg lavet ud af 2 papkasser - som passer ind i hinanden - således at jeg har lagt en sort plasticsæk dækket af ca 3 cm aviser i den nederste kasse - og herefter sat den anden oveni - også med aviser i bunden og så gamle håndklæder og t shirts og tøjstykker fra kattens normale kurv.
Jeg håber således at kassen undgår at væde igennem - ned på gulvtæppet, og at katten synes der er blødt trygt og hyggeligt - med dufte den genkender.
Faktisk har alle vore 3 katte brugt kassen til at tage sig en lur i indimellem, siden jeg lavede den for en uge siden.
Og idag runderer Gråmis meget omkring kassen og er ret kælen og samtidig urolig, så det er altså bare spændende.

Hyacinth

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 13-05-04 11:11

Pas på med at bruge frottéhåndklæder, klørne kan sette sig fast i dette

Lykke til!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-05-04 14:07

Det er bedre at lægge et gammelt lagen eller dynebetræk øverst i fødekassen end et frottehåndklæde. Men der skal aviser ovenpå, med mindre du har så mange, at du kan skifte dem flere gange om dagen, når killingerne er født. Selv om kattemor renser op efter dem i starten, bliver der alligevel noget beskidt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : KateDK

Dato : 17-05-04 23:30

Er ved at dø af spænding....
husk at en kattemor ikke bør være alene i huset under fødslen. Specielt hvis hun er førstegangs fødende... der kan opstå problemer som kan koste både hende og killingerne livet hvis ikke dyrlægen griber ind. (altså ikke for at sige at det sker tit men aligevel)
bed desuden den som er "kattepasser" om at tilbringe lidt ekstra tid i huset, missemor vil gerne have lov til at blære sig lidt med hendes nye afkom, og det skal hun jo næsten også have lov til ikk? har du hankatte kan der desuden godt opstå lidt tumult i katteflokken.
held og lykke.... OG SKRIV SÅ!!! vi vil vide hvordan det går/er gået!
Knus fra
KateDk

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 50 point
Dato : 18-05-04 00:28

Det er også så spændende og interessant, at de fleste heldigvis ikke kunne drømme om at gå fra missemor hverken under, eller lige efter fødslen. De små knolde ser så kære ud, at man bare sidde og ser på dem i timevis. Og de forandrer sig lynhurtigt efter de er født. Både i farve, opførsel o.s.v. Jeg er helt sikker på, at hvis de havde en kanal, der kun sendt dyr, hvoran de føder, passes o.s.v. så ville de have det største antal seere mens den udsendelse kørte. Der er INTET i denne verden, der er så kært som dyrebørn - med undtagelse af fugle. De er til gengæld lige så grimme som de andre er kønne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 19-05-04 07:44

Hej Alle .. Tak for alle de gode råd. Den har født,men bare ikke hjemme,den kommer hjem et par gange om dagen og spiser,vi ved bare ikke hvor ungerne er

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 25-05-04 08:08

Tak for svaret Jernladyen.