/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Blæser på Northbridge - Intel865G
Fra : nutman
Vist : 505 gange
100 point
Dato : 26-04-04 09:57

Har købt et Soltek SL-865G-L motherboard.

Der sidder en blæser på Northbridge'n, mens der i manualen ikke sidder en blæser på den (i manualen skriver de dog, at billedet kan variere fra virkeligheden).

Foruden blæseren sidder der en pænt stor køleprofil på Northbridge'n (ca. 3 cm. høj), og ved fingertest har jeg fundet ud af, at kølreprofilen faktisk ikke bliver varm.

Kan man pille blæseren af Northbridge'n? (den larmer faktisk en del)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 10:40

Jeg ville ikke vove det eksperiment. Du vil sandsynligvis brænde din processor af hvis du fjerner køleren. Kølerprofilen er ikke nok, derfor er der køler med, men du kan evt. udskifte køleren med en der er mere lydløs.

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 10:58

Vandkøling... hvis du er lige så hysterisk som min lillebror, hvad angår "støj"

http://www.google.dk/search?q=CPU+Vandk%C3%B8ling&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 26-04-04 11:04

Kom nu, folkens...det er fair nok, at I skriver, at I ikke ville vove eksperimentet, men jeg leder efter erfaringer fra folk, som har prøvet at pille blæseren af...evt. sætte en større passiv køleprofil på. Og fra folk, som ved, hvordan man måler temp. på Northbridge.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 11:27

Hvis du har programmet Aida32 så kan du følge temp. på CPU og bundkort, det kan desværre ikke downloades mere, men jeg kan sende det til dig, det fylder 3.5MB.

I dit spørgsmål spørger du kun om du kan pille køleren af og det kan du ikke. Clan har sendt dig et forslag til alternativ køling, som er sikkert og lydløst.

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 11:40

Hvis du absolut vil "lege", så vær forberedt på en evt. udgift (dækket af BJ).
Hvis du vil "måle" så kan jeg da foreslå Winbond Hardware Doctor fra Winbond Electronic Corp.
(link følger om lidt)
Søren

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 26-04-04 11:41

Ja, og det koster også en bondegård!

Men OK, hvis du mener, at AIDA32 kan måle temp. på Northbridge (det kræver vel en temp.sensor under Northbridgen??), så bare send det: nutman_at_gmx.net

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 11:42
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 11:44

Clan > hvad mener du med (dækket af BJ).

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 11:50

BJ det er sgu' da dig Bent Juul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 11:52

NB: Henviste til dit første indslag - kafump of p skidtet brændte af / kan brænde af

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 11:52

Clan > hvad er det jeg skal dække, har ikke forstået det ? Jeg fraråder jo i mine indlæg at fjerne køleren.

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 11:59

Jeg mente bare at du havde så evigt ret i dit indslag øverst oppe. Der hvor du advare imod at "lege" for meget.

Citat
Jeg ville ikke vove det eksperiment. Du vil sandsynligvis brænde din processor af hvis du fjerner køleren. Kølerprofilen er ikke nok, derfor er der køler med, men du kan evt. udskifte køleren med en der er mere lydløs.

Jeg kom så bare med "vand-løsningen" hvis nutman var super-hysterisk som min lillebror er. Hans vanpjask siger ikke en lyd, man skal faktist lytte godt efter, for at høre hans PC (justerbar blæserhastighed på varmevæksleren).

NUTMAN... husk nu det er bentjuul (BJ) som kommer med advarslen! Jeg supplere bare... med et alternativ

Hygge... og beklager evt. misforståelser
Søren

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 12:02

Clan > jeg var bare pludselig i vildrede, nå det er nok noget der følger med alderen

Ha' en god dag

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 12:05

Bent... du er ikke lige så gammel som mig (tror jeg ikke, her 1955) - men kan sagtens selv "rode rundt"

Lige over med en fortsat god dag
Søren

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-04-04 12:11

Clan, der tager du fejl - 1943 - grand old man

//bentjuul

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 12:16

nutman... prøv bare at "lege", men vær' forberedt på det kan koste - og brok dig ikke
Min lillebror (ham igen) bygger og leger utroligt meget med computere. Vi har engang pint og plaget en gammel 486 til den futtede af, og det er faktisk ikke så lidt man kan byde en CPU før den bliver ustabil og efterfølgende futter af.
Du skal bare lige være klar over, at ved at hæve din temperatur, ja så kapper du af levetiden på dine komponenter (gælder også CPU, RAM, grafikkort osv).
Monitor nøje dine temperaturer... og pas godt på hvor højt op du går over de anbefalede værdier - der er jo en årsag til, at producenten har fastsat grænseværdier... de har nemlig også "leget".
Held og lykke med "eksperimentet"
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 12:16

OK! Bent... der overraskede du mig godt nok

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 12:23

NB: Du kan jo også sikre dig, ved at din PC lukker ned, hvis temperaturen overstiger den fastsatte grænseflade fra producenten. Her skal du ind i BIOS, men hold dig langt langt langt væk fra BIOS, hvis du ikke er sikker på hvad du har gang i... men det er "sjovt"

Accepteret svar
Fra : Misteryman

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-04 12:33

Hvordan pokker kn han brænde cpu'en af, hvis han fjerner den lille køler? Det er jo for pokker ikke cpu-køleren han vil pille af. Som standard, med de kølerribber der er på, Er den lavet til ikke at have blæser på. Du kan nemt tage den af, hvis det er det du lyster. MEN, systemet kan godt gå hen og blive langtsom, ved store grafiske handlinger (spil ect.) Begrund af varmeudvikling. HVIS dette sker, kan du jo tage det til overvejelse igen, om du skal have blæseren på igen. Men som sagt, der er INGEN fare for at tage den af, den er kun "luksus".

Godkendelse af svar
Fra : nutman

Dato : 26-04-04 13:09

Tja, nu er det gå et 865G chipset, hvilket betyder, at der sidder integreret Intel Extreme Graphics grafikkortet indbygget i chipsættet. Det kunne naturligvis forklare behovet for en blæser på køleprofilen.

Jeg tror sgu', at jeg render ned til Studiedata og køber en ekstern temperatur-probe og en Papst 412/2 40 mm. blæser, og sætter dén på, istedet for den nuværende blæser.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 13:24

Misteryman... nææhh! Deri kan du jo ha' ret, nu blev snakken drejet ind på CPUen, men jeg vil dog stadig påskrive, at ved at hæve temperaturen (uanset hvor - også nævnt ovenfor), ja så "koster" det... måske ikke lige her og nu, men måske på længere sigt. Producenten laver ikke køling kun for sjov, da det vil øge produktionsomkostningerne.
OK! Fedter man bare rundt med at surfe på nettet, lidt Office arbejde, spiller kun kabale osv. ja så "trækker" man ikke rigtigt noget. Kast den ud i en 24 eller 48 timers hård Benchmark test... så skal du bare se løjer.
Men ellers kan du da til et vist punkt ha' ret
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-04-04 13:25

nutman... klogt valg

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 06-07-04 20:50

HEJ Misteryman . Har du stadig 2 GT500 til salg? enduro@ofir.dk