/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Diskussion/ Debat
Fra : calista
Vist : 882 gange
50 point
Dato : 20-04-04 11:27

Jeg sidder som bestyrelsesmedlem i en lejerforening. Vi skal til at lave vores husorden om, og i den forbindelse vil resten af bestyrelsen have indført hvor mange husdyr, det skal være tilladt at have i lejlighederne. Indtil videre har der ikke været begrænsninger på, hvilket har medført et par uheldige episoder. (En havde 35 undulater i en treværelses, en anden havde 4 schæfer/ rotweilere ligeledes i en treværelses, samt to der havde tilsammen 9 katte)
Resten af bestyrelsen vil have godkendt følgende på vores næste afdelingsmøde: max en hund (uanset størrelse), max en kat, max to undulater (nogle påstår disse larmer, vorherrebevares!!)
Jeg har så et lille problem med at man kun må have en kat!! Men mangler gode argumenter, på hvorfor man fex gerne må have to katte. Mit hidtige argument, har været at katte er selskabsdyr og keder sig, når/ hvis de er alene.
Hvad siger i andre??

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 20-04-04 11:43

Jeg er helt enig i dit argument mht. at måtte holde 2 katte. Jeg bor i en boligforening, hvor man må holde en kat eller en hund. Jeg havde mine to katte i forvejen, og har fået dispensation til at beholde dem. Jeg har 2 katte af helt samme grund, som du selv skriver. De holder hinanden med selskab, når jeg ikke er hjemme. Katte er dog ikke flokdyr af natur, men strejfere. Men når vi mennesker holder kat på den måde, som vi gør, ændres deres adfærd. Jeg vil påstå at katte har det bedre når de er sammen med enten en anden kat eller ejermanden. Det er jo ikke altid man kan være hjemme, så to katte der kan holde hinanden med selskab, er en gid ide.

/dorte

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 20-04-04 11:55

Hvor er jeg dog enig.
Vi har altid haft kat.
Sidst fik vi 2 søskende (en han og en hun).
De sover sammen og leger sammen. De får således den prægning, som de måske ikke fik af moderen. Ja de kalder endda på hinanden når de skal ind om aftenen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 12:12

Det lader til, at vi alle er enige (en tre mange ) men jeg mangler stadig argumentET!! Jeg har forsøgt, med at de underholder hinanden og dermed laver mindre skade på fex vægge (hvilket er en del af den øvrige bestyrelses "kæphest"), men de afviser argumentet som "pladder"! Det skal måske indskydes, at jeg sidder som 30 -årig blandt 60- 70 årige, og det kan til tider være svært at få mine meninger igennem!!

Kommentar
Fra : MissSmilla

Dato : 20-04-04 12:29

At du sidder som 30 årig blandt 60 - 70 årige kan sagtens have en årsag til jeres uenighed. Du går sikkert på arbejde hver dag, hvorimod hr. Jensen nedenunder sidder hjemme hver dag, og dermed er den som kan høre dine katte jage hinanden i leg. De springer ned fra møbler og vindueskarme, og en hel dag med disse "BUMP" kan virkelig være irriterende for nogen.
(Desuden synes jeg også at undulater larmer helt af røven til, og 35 af slagsen vil sagtens kunne få mig til at klage både morgen, middag og aften.)

At dine katte så ikke ødelægger væggene imens, er boligforeningen sikkert ligeglad med. Står du ikke selv for den indvendige vedligehold?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 12:35

He, jeg er nu hjemmegående husmoder (handicappet barn) men det er en anden snak Tror mere det er fordi jeg har mine meninger og den øvrige bestyrelse har sin. Derfor er det yderst vigtigt, at jeg finder lige netop det argument, gerne med referencer, der kan slå dem til vægs.
Jo, vi står selv for den indvendige vedligeholdelse, men af en eller anden uvis grund er lige netop væggene blevet til en stor debat. Jeg holder mig til, at kattene river i væggene/ tapet, af mangel på bedre. (mine tre bruger sofaen!!)
Derudover er der så vores lille debat omkring lugtgener. Men den har jeg opgivet!

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 20-04-04 12:36

I et hvert område er der plads til et vis antal katte, vilde eller tamme.
Dette betyder, at hvis man fjerner tamkattene, rykker vildkattene ind i området.
Det er jo dog bedre at have tamkatte, hvis I evt. forlanger, at de er neutraliseret.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 12:39

Det er allerede indført i husordenen, at kattene ikke må komme ud medmindre de er i sele. Den kunne jeg heller ikke lige klare, kørte ellerspå, at neutraliserede alm huskatte er udmærkede rotte- og musefængere, og at vi har begge udyr i området. Men næ nikke nej.
Finder lige reglen og skriver den her, så er det nok lidt nemmere

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 12:44

Her er den så:

"HUSDYR
Husdyr er kun tilladt der hvor lokal husorden tillader det. Skulle der være spørgsmål, bedes man henvende sig på ejendomskontoret. Løse hunde og katte må IKKE færdes på afdelingens område. I givet fald vil politiet blive kontaktet og dyret indfanget."

Den lokale husorden for opgange med husdyrhold

"HUSDYR
Der kan søges om husdyrtilladelse på ejendomskontoret."

Det var det!

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 20-04-04 12:47

Hos os havde vi mange vildkatte, som kattefængeren så indfangede i en periode hvor vi holdt tamkattene inde. Efterfølgende skal alle katte være neutraliseret og vi har nu faktisk ingen vildkatte i vområde.
Det er da et argument du må kunne bruge.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 20-04-04 14:11

Jeg deler absolut flertallets mening her om kattehold, men undres over, at det lige netop handler om katte og ikke andre dyr. Der er så fordi jeg selv har den holdning, at uanset hvilket art af dyr vi holder, så mener jeg at et dyr skal have mulighed for, at være sammen med en artsfællle - selv har jeg altid haft min. to dyr af samme art, når jeg har haft husdyr. Vel lige som med mennesker, at mange trives bedst i det daglige sammen med en "artsfælle".

Selvfølgelig er der nogle både mennesker og dyr som trives bedst alene, men valget skal være der - synes du skal argumentere for, at en begrænsning af antallet generelt ikke kommer på mindre end to dyr.

Det er jo så stadig den enkeltes valg kun at vælge et dyr, hvis det f.eks. ikke er sagen med to hunde - men hvorfor begrænsningen her på en hund?

Måske kan komentaren være med til, at du får ideer til en argumentation for det du gerne vil.

Er pt. ikke ejer af dyr, har aldrig selv haft hund - men har for år tilbage selv været i en beboerbestyrelse, hvor vi havde disse drøftelser og fik lavet foreskrifter for husdyrhold.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-04-04 14:16

Debatten mht hunde, har været at og jeg citerer: "det er synd for hunde, at være i en lejlighed".
Elendigt argument, men jeg aner intet om hunde, så derfor valgte jeg den nemme løsning, nemlig at holde min mund. Men i og med, at debatten stadig kører, kan jeg jo tage tråden op igen!!

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 20-04-04 14:35

Ja, det argument er ofte hørt. Men handler vel i bund og grund ikke om det er lige netop det, at bo i lejlighed der er synd, men nærmere et spørgsmål om, hvordan hunden bliver passet med luftning og dermed muligheder for, at røre sig - en stor hund eller hvalp kræver selvfølgelig andre muligheder end en mindre gammel hund.

Selv om jeg ikke har haft hund, har jeg i lange perioder - af måneders varighed passet schæferhund - men den var da vel tilpas og sov også, eller gik rundt og hyggede sig, søgte opmærksomhed, når den havde fået masser af motion ved lufning - tror den havde haft det bedre ved at være sammen med en artsfælde.

I bund og grund tror jeg f.eks. hunde har lige så megen glæde af, at være sammen med artsfæller som katte har.

Men helt klart har den enkelte hundeejer da et problem han/hun skal forfolde sig til, hvis han/hun holder en stor hund, med megen behov for lufte/motionsture - men det kommer jo sådan set ikke bestyrelsesarbejdet ved, det er jo noget den enkelte må tage stilling til.

Jeg kan forstå, at problemet er, at der er nogen der ikke kan begrænse sig og man derfor forsøger, at lave regler - men at f.eks. sætte begrænsningen på max. to er vel alt rigelig begrænsning - hvem kan det genere om man har een eller to dyr i snor?

I skal vel kun behandle forhold, der handler om, at I alle skal kunne være der - og hvem generer det rent faktisk om man har een eller to katte/hunde i snor?

Håber du finder rimelige argumenter, så I kan komme frem til løsninger, der kan rumme forskellige ønsker med gensidig hensyn og respekt for forskelle.

Kommentar
Fra : nh1

Dato : 20-04-04 14:47

Hejsa.

Måske et skud i tågen, men hvad med at kontakte dyrelæge, kattens værn, vildkat.dk o.l. og høre dem ad med argumenter, evt. på skrift til at "banke i bordet"

Håber du får det igennem....

Venlig hilsen

NH.

Accepteret svar
Fra : deleur

Modtaget 50 point
Dato : 20-04-04 16:52

Jeg har læst indlæggene og har lige lyst til at knytte en kommentar. Jeg bor i en lejlighed på 115 kvm (godt nok eje - men der er en ejerforening, hvor der også er fællesregler for f.eks kattehold.

Jeg har et lille opdræt af persere. PT. har jeg 5 gående i min lejlighed. De MÅ ikke gå løs eller gå UD. På min altan. har jeg sat tråd om (som det man ligger over f.eks jordbær) På væggen på altanen er der hylder i højder, så kattene kan nyde udsigten og den friske ludt om sommeren. Min pointe er, at een ting er menneske tarv, noget andet dyretarv. En alm. huskat KAN MÅSKE have mere brug for fysisk udfoldelse, manin coons og andre kraftfulde katteracer har det helt sikkert... MEN men, hos mig lugter der IKKE af katteaff. Mine katte larmer ikke...Mine naboer har aldrig haft grund til klager, og jeg ved at mange naboer har både hunde og katte gående. Mit katteri er godkendt af Jyrak - Hvilket vil sige, at jeg har haft besøgt af konsulenter på området, som har godkendt mit hjem til formålet. Og jeg er i overensstemmelse med reglerne ifht. ejerforeningen. Problemet i vores nabolag, er forladte katte, som går løs omkring og hunde der for den sags skyld - kvitterer deres høm høm i fælles sandkasse.(øvøv) - Men de naboer som har hunde, kan altidses gående omkring med deres lille pose i hånden - Og for enden af vores lejlighedsblok, er der indrettet en lille gård, hvor hundejerne kan lukke hunde ind for at forette nødtørften.. smart. Værre er det med kattene. Men, de som har katte - har kattebakker stående, og kattene går IKKE løs omkring her hos os.

ALTSÅ - det handler for mig IKKE så meget om antallet - men måden der bliver holdt katte på...Og det er lidt sværere at håndtere, da det er op til enkeltpersonen at være ansvarsfuld og respektfuld overfor katte såvel som naboerne.
I kan læse nærmere om "godkendt katteri på jyraks hjemmeside www.jyrak.dk - om ikke andet som en vejledning for antal katte. Herunder lige et lille uddrag.

Jydsk Racekatte Klubs regler Vedrørende indretning af katterier.
§ 1
"De fysiske rammer
Opholder kattene sig indendørs skal gulvarealet være mindst 2,5 m² pr. kat, dog må rummet ikke være mindre end 6,0 m² og med en passende loftshøjde. Et opholdsrum må af hensyn til infektionsfare ikke indeholde flere end 10 voksne katte."
Nå, lidt en anden vinkel - men jeg synes da den skulle med i debatten
Hav en god dag
Deleur

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-04 23:25

Hej Calista.
Måske kan du køre lidt på, at nogle helt sikkert vil holde mus, slanger og andre krybdyr i deres lejlighed - uden tilladelse. Kattene tage godt nok ikke slanger og alligatorer (så vidt jeg ved), men undslupne mus, rotter o.lign. tager de da.
At katte larmer, synes jeg er en overdrivelse - undtagen til spisetiderne. Vi har 4 af slagsen, og de kan godt fare rundt i vild leg efter hinanden, men det er sjældent det larmer, og vi har da trægulve (laminat) i stuen, og alm. gulvbrædder ovenpå. Derimod er det rigtigt, at undulater - og parakitter larmer. De kan skræppe, så man bliver blød i bolden, hvis der er noget, der ikke passer dem. Især hvis de ser en kat eller en hund. Det ved jeg af erfaring.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : calista

Dato : 21-04-04 15:03

Hej Jernladyen,
Du siger noget mht krybdyr og lign!!!
Den har vi slet ikke haft overvejet, men den skal da med!
Skal fremlægge et forslag til ordlyden i fælleshusorden imorgen aften, så jeg må hellere komme igang
Lægger forslaget ud her senere til dem der er interesseret!

Cali

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 26-04-04 12:49

Tak for svaret deleur.

Forslaget om dyrehold blev rykket til beboermøde senere på året pgr af for få fremmødte.

Kort fortalt, gik forslaget ud på, at der max må holdes to "normale" husdyr i ejendommens lejligheder, der skal fremvises dokumentation på tilladelse til "andre" dyr. Dvs krybdyr og lignende.

Katte skal være neutraliserede, medmindre man har opdræt (særskilt regel i henhold til lokal husorden)

Tak for inputs til alle:)

Kommentar
Fra : deleur

Dato : 29-04-04 20:48

Bedre sent end aldrig : Selv tak Calista.

Jeg håber der bliver plads til både dyr og mennesker og at menneskerne vil opføre sig "ordentligt" - og udvise ansvar for at deres dyr bliver holdt på en måde, så de ikke er til gene for naboerne. DET kan lade sig gøre!!
mange hilsener
deleur