/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Cpu Temp.
Fra : Gambrinus
Vist : 644 gange
161 point
Dato : 13-04-04 12:24

Køre med et Gigabyte GA-7N400 Pro 2 bundkort og Barton 2500+ Clocked til FSB 400 / 3200+
Temperaturmålingen i BIOS viser omkring 55 C*, når jeg starter op med en helt kold komputer og stiger langsomt til 70 C*
Det kan da ikke passe.
Har en temp. probe monteret på oversiden af CPU'en lige ved siden af CPU kernen med pasta og det hele.
Den viser ved kold komputer ganske rigtigt 20 C* og stiger langsomt til 35 C*
Jeg ved godt, at der er en vis termisk modstand fra CPU kernen til overfladen af CPU'en, hvor min probe sidder.
Har spurgt Gigabyte, men det enste svar man får er at temperaturen gerne må ligge på de 70 C*
Det viste jeg jo godt i forvejen.
En af de gamle BIOS skulle netop korrigere for fejl i temperaturmålingen, men det virker åbentbart ikke.
Hvordan måler CPU'en egentlig temperatuen ?
Hvor måles omgivelsestemperaturen på bundkortet ? Den viser ganske rigtigt 20 C* ved kold komputer.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 171 point
Dato : 13-04-04 12:46

Jeg er ikke sikker, men måles temperatur ikke som signal-delay-time mellem to målepuntker ?

Lidt alá dette : http://www.uwe-freese.de/hardware-projekte/funkuhr/assembler-programm.html

Altså man måler tiden mellem input og output for en givet signal og udleder deraf temperaturen.
Sådan ville en CPU temperatur kunne måles uden 'probe', men som sagt...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 13-04-04 12:47

Hej Gambrinus...

CPU'ens varme bliver målt lige over selve kernen!
du kan f.eks. tage din CPU a' og læse en måler ind mellem print-benene
og sætte CPU ovenpå igen! her får du en præcis måling!

Ang. Kabinet-temperatur, eller system-temperatur så måles dette typisk i toppen
a' det lukkede kabinet! da varmen stiger opad jo.

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-04-04 17:03

>Molo Ska' lige ha' opfrisket mit tysk, så jeg ka' få det hakket igennem.
>Dscoop Ja det er jo også det jeg gør.
Jeg forstår bare ikke at temp. i BIOS er så langt ved siden af.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-04-04 06:35

Tak for svaret molokyle.