/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Jeg kan ikke åbne filer fra diskette
Fra : Petrine
Vist : 554 gange
200 point
Dato : 28-03-04 14:23

Jeg købte i efteråret en bærbar computer med et eksternt diskettedrev. Diskettedrevet virkede heller ikke dengang, men da jeg aldrig bruger det glemte jeg alt om det. Nu har jeg så fået brug for det og har forgæves forsøgt at få det til at virke.
Når jeg forsøger at åbne et dokument fra en diskette får jeg at vide at disketten ikke er formateret. Så kan jeg vælge at formatere den og slette de filer jeg faktisk skulle have åbnet, eller sige nej og så lukker vinduet bare.
Jeg har derfor købt et nyt diskettedrev men får præcis den samme besked.
Jeg har derefter forsøgt at sætte begge diskettedrev til min stationære - og får den samme besked.
Jeg syntes det virkede helt absurd at begge skulle være defekte og jeg troede så at det var disketten der var noget galt med, for nogle disketter kan de eksterne diskettedreve godt åbne, men på min stationæres "interne" diskettedrev, var der ingen problemer med at åbne den.
Man kan åbenbart både gemme og åbne filer der er skrevet på min bærbare, men så snart filen har været igennem en anden computer siger den at den skal formateres.
Jeg har xp pro styresystemet installeret på begge maskiner så det kan vel ikke engang være pga. det.
Jeg håber inderligt at nogen ved hvad jeg kan gøre for jeg har forgæves ringet til alverdens computereteknikere og de siger allesammen at de vil ringe tilbage når de har fundet ud af hvad der kan være galt. Ergo - de ringer aldrig.

Mvh

Petrine

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:27

Det er nærmere disken der er defekt. Kør en scandisk a: /all på den. Hvis den stadig siger den ikke er formatteret efter en formattering er den helt sikkert til skraldespanden. Du kan evt. redde lidt data med et diskredigeringsværktøj f.eks fra Norton før du prøver at formattere den.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 14:28

Ps. det kan også være 'dan anden' computers diskdrev der er defekt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 14:29

Det kan tror jeg godt jeg kan fortælle dig.
Hvis du bruger xp til at formatere en diskette, bliver den formateret i ren fat-format. Man kan godt lægge en fil på disketten, men man kan ikke læse filen.

Er det på den måde du har fået fejlen??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 28-03-04 15:11

Jeg har da også været ude for at gl disketter ikke vil lade sig åbne,jeg har også et externt diskettedrev til min,og den med at den bliver formatteret specielt i XP tror jeg ikke på.Min xp åbner da både nye og gl fat 32 diske så det kan du vist godt se bort fra.De har nok været i nærheden af noget de ikke skulle

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 15:20

>olehermann
Har du prøvet at formatere en diskette fra xp? lagt en fil på disketten og prøve at åbne den?

Prøv det lige og meld tilbage.

ellebye

PS! For så er der noget galt med min version af xp.

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 15:21

.... Disketten virkede heller ikke på min fars stationære computer men virkede stadig på min stationære - det forstår jeg overhovedet ikke.
Jeg forsøgte at formatere den og nu er der ingen problemer med at åbne den, heller ikke når jeg retter den på min stationære, hvad der ellers før skabte problemer... Men der er en del disketter der siger det med at den ikke er formateret... Hvordan kan det være at jeg skal formatere dem på min bærbare før de virker? Og hvorfor kan nogen af dem åbnes på min bærbare med det samme mens andre skal formateres først? Det giver ingen mening når dem der er problemer med er meget yngre end dem der fungerer fint...

Mvh Petrine

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 15:21

.... Disketten virkede heller ikke på min fars stationære computer men virkede stadig på min stationære - det forstår jeg overhovedet ikke.
Jeg forsøgte at formatere den og nu er der ingen problemer med at åbne den, heller ikke når jeg retter den på min stationære, hvad der ellers før skabte problemer... Men der er en del disketter der siger det med at den ikke er formateret... Hvordan kan det være at jeg skal formatere dem på min bærbare før de virker? Og hvorfor kan nogen af dem åbnes på min bærbare med det samme mens andre skal formateres først? Det giver ingen mening når dem der er problemer med er meget yngre end dem der fungerer fint...

Mvh Petrine

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 15:33

Hvilket operativ system har du på den bærbare? XP??

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 28-03-04 15:36

Det er jo ikke lige vores tråd,jeg lægger det ud i smallt.OK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 15:40

"ellebye"

Jeg forstår ikke helt din påstand med XP-formaterede disketter.
Det virker da udmærket.
Nu har jeg prøvet både 1.44 og 720 og begge kan perfekt læses bagefter.
Du må da have en fejl i din XPer.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 15:50

>refi
Jeg fandt ud af at der var noget galt for en lille måned siden. Jeg skulle lave en diskette med oplysninger til en anden pc jeg har med ME på. Jeg prøvede 4-5 disketter med at formatere dem fra xp comp. og kunne ikke åbne dem på Me, så prøvede jeg om jeg kunne åbne filerne på xp-eren, det kunne jeg heller ikke. Til sidst formatede jeg så en af disketterne under ME og så kunne jeg både gemme og læse fra både xp og me. Mystisk ikke??

Så min tanke var blot, om det er generelt, eller specifikt kun hos mig, eller måske andre også havde det samme problem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 15:53

Det er nok desværre kun hos dig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 15:55

Jeg har osse hørt om problemet før, men har ikke set mange løsninger på det! Det bedste bud jeg har set er at drevet er lidt ude af calibrering!

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 17:46

Ja jeg har xp professionel på dem alle.... Når jeg opretter en fil på den bærbare kan jeg godt rette i den på de andre computere og stadig åbne den på min bærbare. Men opretter jeg en fil på min stationære og gemmer den på en diskette, som den bærbare kunne åbne før, kan filen ikke åbnes - så får jeg formaterings-meddelelsen igen...... Nogen der ved hvorfor?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 17:49

Tja så lyder det jo som et kalibrerings problem! Altså at drevet skriver lidt skævt på din diskette!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 17:53
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 17:54

Petrine -> Prøv at rense dit diskette drev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 18:05

Jeg har lige købt et helt nyt diskettedrev.... og det jeg bruger nu er også helt nyt - de opfører sig begge sådan.... det må vel næsten være computeren der er noget galt med så... Gid jeg vidste om det var computeren eller diskettedrevet der havde en fejl..... Nogen disketter vil den bærbare åbne når de er nye men vil så ikke åbne (skriver formateringsmeddelelsen) når der er lagt en fil fra en anden computer på. Andre vil den gerne åbne men der skriver de stationære at den skal formateres...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 18:22

Som sagt : Hvis 'den anden' computer du hele tiden skriver om, er den samme 'anden computer' kunne det være dens' diskdrev der trænger til rengøring/kalibrering/udskiftning iht. min kommentar : Dato : 28-03-04 14:28

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-03-04 18:37

Hejsa Petrine

Kan da lige oplyse at min a drev opfører sig på samme måde
mange gange når jeg kommer en diskette i.ja så kommer denne besked
"disketten ikke er formateret"
Men kan godt åbne den på andre styresystemer.
Så jeg vil påstå,at der er en eller anden fejl i XP,som microsoft ikke er klar over
Har søgt efter svaret mange gange,desværre uden held.

Men jeg lytter lige med her,det kunne jo være der kom en med en løsning.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 18:42

Men hvis det er den anden computers diskettedrev der er noget galt med - hvordan kan det så være at det er den eneste der kan åbne alle disketter?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 18:43

Måske en opdatering af XP kunne løse det.

Det er tilsyneladende kun visse steder det sker - og den slags fejl er nok umulige at gøre noget ved.

Som tidligere nævnt har jeg ALDRIG haft disse problemer uanset diskettetyper, nye som gamle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 18:50

Briani og andre -> Detr har jeg altså også oplevet blandt flere Win98'ere, FØR der var noget der hed XP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-03-04 18:53

Hejsa igen

Nu har jeg alle opdateringer lagt ind til XP.
og stadigvæk opstår fejlen-enten disketten er ikke formateret-eller den vil overhovedet ikke åbne disketten

Så hvor fejlen er-tja det er et rigtig godt spørgsmål.

Brian

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-03-04 18:57

Tror den ligger i winXP's styring af floppy controlleren! Det er jo den, der skal kalibrere floppydrevet når man starter op! Og hvis den nu ikke er lavet af Intel eller andre gode venner, så er det jo ikke sikkert det virker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 18:58

Ja - jeg er bange løsningen ligger langt væk.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-04 19:02

Tror som sagt ikke XP har skylden. Nærmere en diskrepans mellem diskettestationernes sporing. Hvilket et af drevene der leverer den rette performance, skal jeg imidlertid ikke kunne sige herfra.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 28-03-04 19:03

Hejsa igen

Det der er mærkelig er
de fleste disketter jeg har vil den godt åbne,men jeg har desværre også en del hvor overstående fejl fremkommer.

men tager jeg dem med hen til en anden computer,ja så kan de godt åbnes.

Brian

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 19:06

For lige at skære det lidt ud i pap, så er jeg altså ikke hel gal på den ved det jeg skriver ????

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-04 19:17

"ellebye"

Har vi vist heller ikke påstået.
Du sagde blot Win ikke kunne formatere brugbare disketter - og det er ikke rigtigt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-03-04 19:20

>refi jeg skrev xp, winme kunne godt.

Kommentar
Fra : Petrine

Dato : 28-03-04 19:37

Hmm.... Jeg kan overføre wordpad- filer til bærbar fra stationær - men lægger man en wordfil over får man formateringsmeddelsen.....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-04-04 00:48

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:58

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 13:22

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-07-04 19:19

Er du der endnu ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-03-05 08:37

Jeg forlader dette spørgsmål. Brugeren er tilsyneladende ligeglad med svarene...

</MOLOKYLE>