/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Orange loftdåse
Fra : sizematters
Vist : 4119 gange
50 point
Dato : 26-03-04 17:15

Hvor mange leder kan man max tillade i en "stor" orange loft dåse !? der er jo 6 huller, hvis man evt. monter 5 leder kable 3 steder, 3 leder 3 steder, de bliver jo en del...

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 26-03-04 18:02

Alle dem du kan få plads til.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-03-04 18:12

Alle dem du kan få plads til. ha ha.

Jeg har med ganske stor succes smidt 5X3-1,5 i en orange dåse. Den sidste kan også godt være der hvis man klemmer på.

http://home20.inet.tele.dk/thulin/house/DCP_1794.JPG
Som du kan se på billedet er der 15 ledninger. (hvilket er 5X3) så er der jord med på 2 af dem som er jord. (ikke alle grønne er jord, da det er et hus af ældre dato hvor grøn var lovlig som fase)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-04 18:48

Når du har sat flere ledninger i en slutmuffe - så drej den lidt og spænd igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-04 19:09

3 stk 7 leder og en 5 leder kan være i sådan en dåse og med en ø80 til at lukke af (hvis man ligger dem rigtigt) eller rette ca. 20 (4X5leder) max da det her efter bliver svært

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-04 19:11

der kan max være 5 ledninger en 2,5 enkel samlemuffe(nomal samlemuffe)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-03-04 20:56

En monterings-muggert sku' ku' klare det.
Se Harald Nyborg

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 26-03-04 21:06

hvis der er nogen man ikke har brug for, bliver de så bare klippet af så der bliver beder plad, eller er det ulovelig!?

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-03-04 21:29

Og husk at dåsekanten skal være glat med loftet, ellers skal der monteres en afstandsring.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 26-03-04 21:55

6 kabler... 1 i hver hul. Der må max være 4 ledninger i hver samlemuffe og 8 i en dobbelt samlemuffe. Som Falcham skriver skal den være plan med loftet, da installation ellers ikke vil kunne blive godkendt.

Med venlig hilsen
Dansk Håndværker Udlejning

Kim Christensen
el-installatør

Kommentar
Fra : smut

Dato : 27-03-04 00:45

og hvis den ikke er plan med loftet skal der monteres en plastic ring efter du har boret hullet der er MEGET nemmere der kan sagtens være 6*7ledere i sådan en dåse ellers kan man jo ikke lave ihc i et stort hus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-03-04 08:15

LK: 2004 avsnit 10 side 770 tekniske data
enkel 2,5mm samlemuffer max 5X1,5mm i bøsning = 5
dob 10mm samlemuffer max 5X1,5mm i bøsning dvs = 10

nej det er ikke ulovligt at klippe de ledninger af man ikke skal bruge MEN DET KAN IKKE ANBEFALES da hvis man finder ud af at man vil lave noget om bag efter og mangler en ledning dem der ikke skal bruges klippes af lidt under dåsekant/loft og læget øverst op i dåsen (rundt) langst kanten

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 27-03-04 22:24

hr. rotw har fuldstændig ret og er det bedste svar det handler netop om ikke at klippe af fordi man ikke lige nu skal bruge dem men også om at pakke dem omhyggeligt og så selvfølgelig fastgøre dåse til forskaling sådan at dåsen ikke forsvinder når lampeudtag monteres det kan også anbefales at de ledninger der sidder i lampeudtag for et lille buk sådan når man presser på plads så bukker de der man da også med held ligesom drejer udtaget imens man presser opad .

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 25-04-04 20:59

rettelse til joker:

dåsen skal ikke være plan med loftet, hvis loftet er udført i brændhæmmende materiale så som gips. I sådan en tilfælde skal dåsen bare sidde i pladen, således at der ikke er mellemrum mellem materialet og dåsen.

Kommentar
Fra : webbew

Dato : 02-05-04 12:41

Dårlig projektering/design.

Det er sjældent man skal have mere end 4 kabler i en orange dåse (ex. 3 5-leder og 1 3-leder).
Hellere bruge 5 meter kabel mere og fordele antallet af kabler bedre i lampesteder og stikdåser.
Merudgiften til kabel er oftest hurtigt tjent ind på moteringstiden. Man skal ikke stå og pakke og fedte med korte ledere. (De 200 kr. i kabel man kan spare på et helt hus bliver hurtigt tjent hjem). Det er kun lærlinge der har "råd" til at stå og fedte med en masse montage-tid.
Desuden stiger fejlraten - jo flere kabler i en dåse, jo større chance for at beskadige ledere eller rykke den ud af samlemuffen.

Jeg har selv den regl - at når man løsner et lampeudtag, skal man kunne rykke det 5 - 6 cm ned uden at afmontere lederne.

Til IHC-entusiasterne kan jeg kun sige, at jeg hellere vil ofre et kabel helt til tavlen, end at stå og montere 6*7-ledere i én dåse. Det er da helt hjernedødt..

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 02-05-04 12:51

giver webbew ret i hans punkter!

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 24-05-04 18:46

joker...Jeg er udemærket godt klar over at ALLE mennesker sætter mere end de tilladte 2 ledninger i en klemme. Men hvis du virkelig er el-installatør så bør du da vide at hvis det skal være helt efter forskrifterne så må der ifølge SB ikke være mere end 2 ledninger i en klemme og det er uanset om du følger EN204-1 eller SB Afsnit 6...Hvem har sidst været på skole af os to...hehe...

Jesper Nielsen
Elektriker-lærling