/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Opgradering fra P3 1,0 ghz til P4 3,0 gh~
Fra : Kaa.eL.Haa
Vist : 517 gange
40 point
Dato : 19-03-04 14:19

Jeg overvejer og opgradere min computer fra følgende hardware:

- MSI MS6309 bundkort
- Intel PIII 1,0 GHz processor
- 2 x 256 mb 133 sd-ram

til:

- FIC P4-865PE PRO bundkort
- Intel P4 3,0 GHz processor
- 2 x 512 mb DDR3200 fra Dane-Elec (DDR400/PC400) ram

og nu til spørgsmålet.
Skal jeg så også ud og investere i en ny strømforsyning eller kan min nuværende godt trække den nye hardware..?

Jeg har hørt at P4 processoren bruger mere strøm end den gamle P3...

Er der nogle som ved hvor jeg kan se på min strømforsyning hvor mange watt den kan klare..?

pfh tak

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-03-04 14:46

P4 processoren bruger mere strøm end din gamle - men alligevel ikke så meget. Du vil ved normalt brug (ingen casemodding med en masse fancy lamper osv.) kunne gå helt ned på 200 - 250 W uden de store problemer - 300 W og opad er dog at foretrække. Det er dog ikke entydigt: En rigtig god strømforsyning kan levere en pæn stak ampere uden at falde i spænding - en dårlig strømforsyning kan nogle gange have svært ved at fastholde de 12 V, når der kommer lidt belastning på.

Normalt sidder der et mærkeskilt på din strømforsyning med angivelse af effekt. Det kan dog godt være, at du skal åbne dit kabinet for at se den.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-03-04 14:55

Hvor mange watt din strømforsyning kan klare, må fremgå af en label på selve kassen.
Jeg mener det er standard, at der oplyses følgende specifikationer:
Volt = 220-230 V.
Ampere = X A.
Watt = XXX W.

Volt x Ampere = Watt - eks. 220 V x 2 A = 440 W.
Men det er selvfølgelig ikke det samme som, at du kan trække 440 W. Der vil altid være en del spild.

Hvis du er heldig står der både Input og Output værdier.

Kommentar
Fra : Kaa.eL.Haa

Dato : 19-03-04 14:59

IBM760:

der står kun:

115V/230V, 50Hz/60Hz, 6A/4A. Det er en Hyundai-PC fra ca. 2000 eller 2001

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-03-04 15:03

Det burde være rigeligt. Faktisk lyder det lidt voldsomt, men selv om der er lidt spild under omformningen, kan du roligt bruge den.

Mvh Erling

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 19-03-04 15:07

(230 W / 4 A = 1000W - det burde betyde, at du kan trække op til 900 W ud).

Reelt lyder det usandsynligt - det lyder som om de 4 A er en sikringsangivelse. Men stadig tror jeg, at der er masser af knald på. Jeg ville i alt fald prøve først. De fleste nye bundkort har software med til måling af afgivet spænding, så når du har installeret det, kan du altid på bagkant aflæse, om ikke den bare holder spændingen. Jeg er 99% sikker på, at du ikke har problemer.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-03-04 15:22

Er du sikker på, at der ikke er angivet hvor mange watt der kan benyttes kontinuerligt.
En strømforsyning vil ikke have godt af, at skulle levere max. effekt konstant.

Med de angivelser: 115V/230V, 6A/4A giver det 2 forskellige udregninger.
115 x 6 = 690 W og 230 x 4 = 920 W

Så et jeg vil umiddelbart tro 450 - 500 W er muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Kaa.eL.Haa

Dato : 19-03-04 15:23

Tak for svaret erling_l.

Jeg vil forsøge og sætte det i når jeg får det, og se om den holder spændingen.

Nu når jeg tænker mig om så burdte en strømforsyning fra 2000 jo også kunne trække det...