/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Twistkugler- eller hvad de hed/hedder?
Fra : maya123
Vist : 2448 gange
50 point
Dato : 17-03-04 19:11

Min storesøs har lovet barnebarnet at lave kyllinger med twistkugler, det hed de da vi var børn/unge. de hedder vist også pon-pon kugler? Ok, de der lavet ud af garn, kvaster, runde.
Vi ved godt at man skal have to runde stykker pap, med et hul i midten og så fører garnet ned i hullet og blive ved og ved, meeeen der er noget galt, så vi vil gerne have den helt rigtige opskrift. Er der noget med at man klipper et hak i starten og hvad er den nøjagtige afslutning...
MVH maya123

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-03-04 19:19

Du har helt ret.
- to pap skiver med et hul i midten.
du laver en slids så du kan vikle garnet rundt om.
Herefter stikker du en tråd igennem rundt om midten imellem de to pap skriver. Når du så har streammet snoren skære du tarnet lige i samlingen og fjerner pappet.
så kan du sramme inder tråden så den bliver helt fast. Bagerter kan du stusse "kvasten" lidt

mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-04 19:22

To runde stykker pap. Hul i midten ca.2 cm. afhængigt af hvor stor "kuglen" skal være. Et enkelt klip fra yderkanten til hullet. Nu kan garnet vikles om. Når du er færdig med at vikle garnet om klipper du garnet op hele vejen rundt ved yderkanten. Nu skal du lade garnet live siddende i pappet. Et stykke garn vikler du nu om midten , mellem de to stykker pap, og binder en stram knude. Du kan nu fjerne pappet. Så mangler du bare at dampe det, evt. over en kedel med kogende vand.

Håber at det er til at forstå. Kan være lidt vanskeligt at forklare.

mvh ans

Kommentar
Fra : YvonneNielsen

Dato : 17-03-04 19:24

Ja, Benjamin din opskrift er også den jeg kan huske min mor brugte

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 60 point
Dato : 17-03-04 19:30

Det lyder da rigtigt nok - men problemet, når man laver disse pn-poner er, at holde tungen lige i munden når man har alle de løse endet.

Altså hav så lille et hul som muligt i papskiverne - jo mere du vikler om papskiverne, jo tættere bliver pon-pnerne, så der skal også være plads til, at garnet der skal vikles om kan komme igennem hullet.

Når du mener at du har tilstrækkeligt viklet om - ja så er det en fin ide, at lægge arbejdet på et bord/dit knæ el.lign. - ideen er at du kan holde en flad hånd på dimsen mens du klipper op imellem de to papstykker.

Forinden har du sørget for at have et pænt stykke garn klar - Når du har klippet op hele vejen rundt - så er tiden inde til at du skal have dit garnstykke ind imellem de to papskiver og så lig binde en halv knude - så strammer du forsigtigt til - forsigtigt fordi alle enderne nu er løse nærmest sidder i hullet. De to stykker pap og tråden imellem gør at tråden kommer omkring lige på midten på det der er ved at være en pon- pon.

Sno gerne tråden et par gange om - stram meget hårdt til - det er det du strammer, der holder hele pon-ponen sammen.

Nu kan du trække pon-ponen ud af hullet - lad bare de to lange snore, du har snoet om med hænge (dem kan du bruge når den anden del af kyllingen skal hæftes på.

Pon-ponen studses, så den er jævn rund - er det uldgarn du har lavet af kan du dampe den over vanddamp (en gryde med kogende vand el.lign.) så bliver den rigtig dejlig og fyldig, som en lille kylling skal være.

Der kan være brug for at du herefter giver den en sidste studsning.

Ja, og resten ved du.

Man kan da godt lave et hak i papskiven, hvor man hæfter garnet, når man starter på pon-ponen, det kanvære en hjælp især for børn - men til sidst er det nemmest blot at bruge en nål til at trække tråden ind under det du har snoet om for at fasthold - du har jo nålen du siden skal bruge, men på den anden side hjælper det ikke meget, når du først begynder at klippe op.

Opklipningen kan børn alt efter alder være med til, men der skal en hel del fingersnilde til at holde styr på det hele - børn skal være ret store for at de kan klare denne del selv.

Held og lykke med det - håber I får nogle søde kylllinger.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 18-03-04 01:34

Tak for svaret Hovsan og tak til alle der har svaret her, I burde jo alle have point.
MVH maya123

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-03-04 07:20

Selv tak - tænkte lige på, at da mine børn var yngre, da lavede vi jo selvfølgelig også mange af disse kyllinger - men vi lavede også små søde uldne påskelharekillinger - bare lige en ide til dig og dine børnebørn - mine unger var begejstrede