/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
lån hvis man er reg. i RKI
Fra : godtvejr
Vist : 1252 gange
50 point
Dato : 19-02-04 15:43

Jeg er førtidspensionist og er i en håbløs situation, da jeg er smidt ud af min kæreste og står uden bolig, og ikke kan låne til et indskud til en lille lejlighed. Jeg har heller ikke noget af værdi til at stille som garanti for et lån.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-04 15:53

http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1678977
Et sted at begynde, lån er udelukket.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 19-02-04 15:59

Kommunen. Der er betingelsen netop at man er registreret i RKI

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 19-02-04 16:12

Der står vist nok et sted i serviceloven at kommuner kan/skal yde lån til indskud i lejlighed som "refi" skriver, og hvis det er en alennyttig bolig kan BL vist nok også hjælpe lidt på vej.
Jeg mener også at kommunen her en vis genhusningspligt, men om du ender på et værelse eller i en lejlighed - det er ikke til at sige.
Har du prøvet at lave en oversigt over hvordan din økonomi ser ud - hvad du skylder til hvem, hvor meget du får udbetalt om måneden og hvad du ahr af udgifter ? Det er altid et godt grundlag at have hvis man skal snakke med sin bank eller andre som måske vil låne een penge.
Jeg foreslå at du laver regnestykkerne og så tager en snak med socialforvaltningen i din kommune, og evt. bagefter med en bank om at få styr på/saneret din økonomi.
Jeg vil meget gerne hjælpe dig (og andre) med at stille regnestykkerne sammen hvis det kniber med det, og jeg kan måske også give et par småtips - du skal bare skrive til mig, det er gratis og du kan være ligeså anonym som du selv vil.

Med venlig hilsen
Lau Kjærsgaard

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-04 16:25

Den med banken går ikke.
Du skal være MEGET god kunde i din bank for at låne (hvis du står i RKI)
Elers rigtigt.
Sæt et regnestykke op (ikke her selvfølgelig)
Tag en tur på kommunen og få en tid (akut - da det er bolignød)
Hav evt. et par tomme lejligheder "på hånden"
Kommunen har pligt til at hjælpe.

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 19-02-04 16:37

Ved at læse nogle lokale blade og evt også andre aviser er der ofte nogle der annoncere med at man kan låne penge selv om man står i RKI - men renten er sikkert også derefter

/TC

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-04 16:42

Ja og du skal tjene en million eller have eget hus.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 19-02-04 16:51

Det med at banken ikke vil hjælpe er ikke helt korrekt - selvfølgelig kan man ikke skylde en formue væk på lån man ikke har passet, og gå ind i en ny bank og forvente at de låner til mere forbrug; de store banker vil som regel heller ikke være med i det med nye kunder, men hvis du dukker op med et fornuftigt budget - så er situationen ikke så håbløs som mange vil gøre det til. Det kræver at man er ærlig om sin situation og kan overbevise banken om at man både kan og vil betale tilbage.

Jeg har set flere gange at en bank har givet lån til at få slettet fjollet smågæld fra RKI mod at overtage det hele, og det har været folk på kontanthjælp, førtidspension og folk i arbejde.

Småannoncerne betyder tit at man skal betale en rente (ÅOP) på 12-18% hvis man kan stille sikkerhed, ellers bliver det noget med 25-30%.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 22-02-04 10:29

Til laukajaersgaard.
Jeg er enig i at godtvejr skal prøve at lave et budget,men han får så et lille problem fordi der er efterhånden mange banker der ikke vil lave et budget fordi man er i rki.
Jeg mener hvis han går i sin egen bank og vil have en budgetkonto så banken trækker et hvis beløb hver mdr,så vil de det ikke fordi han er i rki.Går han i en anden bank så er det helt sikker det samme fordi de kigger lige efter om man er i rki.Mit forslag er at godtvejr får en aftale med dem han skylder så han bliver slettet i rki, så er det hele nemmer.Til godtvejr du kan få et lån ved kommunen 112% sikker.

Kommentar
Fra : godtvejr

Dato : 24-02-04 23:48

Jeg vil hermed sige 1000 tak, for alle de gode svar jeg har fået. Især tak til dem der foreslog kommunen. Har idag undersøgt det, og ganske rigtig de skal hjælpe, om end de dog gør det meget nødigt. Skulle faktisk slå i bordet, jeg vandt gehør. De venligtse hilsner til jer der ude, og håb om godtvejr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 23:55

Bare glad vi kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 00:02

Husk nu at lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : godtvejr

Dato : 25-02-04 01:33

Har siddet og kigget, har lidt svært ved at lukke spørgsmålet. Ved nok ikke lige hvordan jeg gør. Er der nogen der lige vil fortælle hvordan?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 01:35

Ja du klikker på det svar du syntes bedst om. (til højre over svaret) (accepter som svar)

Godkendelse af svar
Fra : godtvejr

Dato : 25-02-04 01:39

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 01:41

selv tak
Håber du får en ny lejlighed (med eller uden kommunens hjælp)