/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Virus? Hvem kan hjælpe?
Fra : Hovsan
Vist : 520 gange
40 point
Dato : 18-02-04 18:16

Jeg har modtaget en mail - i første omgang virker den ret normal, da jeg i studieøjemed modtager nyhedsbreve fra forskellige offentlige institutioner - men normalt går disse ind i de oprettede mapper, så afsenderadressen må være en anden end dem jeg normalt modtager fra.

Jeg mener faktisk heller ikke, at jeg skulle kunne forvente mail fra socialministeriet. Så spørgsmålet er om jeg kan stole på denne mail og vove at åbne den vedhæftede fil uden risiko for alverdens ulykker.

Afsenderen er: socialministeriet@sm.dk og emnet: read it immedately - i mailen står: here, the serials og så er der vedhæftet en fil.

Er der en måde hvorpå jeg kan få adgang til filen uden at risikere virus, såfremt den er inficeret?

Jeg er også interesseret i at vide om nogen har kendskab til om adressen er en der reelt benyttes i det offentlige.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 18-02-04 18:27

hvis du modtager post du ikke ved hvor kommer fra eller som ser mistænkelig ud SÅ SLET DET der er alt muligt lort i omløb
og brug så lige et antivirus program!!!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-02-04 18:28

Det lyder som om du skal holde fingrene LANGT væk fra den mail.....

Hvis du har noget ordentligt antivirus installeret så larmer den nok en del hvis du forsøger at åbne den vedhæftede fil, SÅ LAD VÆRE MED DET - slet mailen og glem du har modtaget den.

Alene det at teksten er på engelsk fra socialministeriet....det lugter langt væk, ikk´?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 18:28

Uanset om adressen er rigtig eller ej.
UD MED LORTET
Hvorfor skulle de skrive til dig på engelsk.
Men du kan jo prøve at scanne filen uden at åbne den - så vil det jo vise sig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 18:30

Du kan tjekke adresser på www.sm.dk og de bruger sm@sm.dk som standard og selv om vores forskellige ministerier er flinke til at sende mail så lyder den der usandsynlig. Du skal ikke åbne den, men hvad er fil ext på den vedhæftede?

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 18-02-04 18:30

Hej,

Jeg modtager selv en del mails fra underligesteder - så der er nogle der har virus i deres system. Ofter er der er vedhæftet fil elelr en overskrift der går at man får lyst til at åbner mailen. Men GØR det IKKE, slet de mails du har mistanke til uden at åbne dem først. Du behøver ikke selv være inficeret med virus fordi du har modtaget mails....s

Har du fået virus kan du bruge dette link: http://www.tipchannel.dk/kal4/17kb4/kbargk4/W32.Mydoom.AogB.htm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-02-04 18:31

Jeg bruger selv "mailwasher" til at stoppe spammail, virusmail m.v.

Se på www.mailwasher.net - ikke en eneste mistænkelig mail er sluppet igennem efter at jeg først checker min mail på serveren "ude i byen" inden jeg downloader mailen til hjemme-PC'en....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 18:45

Pyh tak alle sammen jeg havde slet ikke forventet så stor hjælpsomhed, jeg skal lige have læst det hele - men jeg har antivirus AVG og jeg modtager faktisk ting på engelsk fra f.eks. SFI Socialforskningsinstituttet - meget foregår jo rent faktisk på engelsk i dag.

Men jeg vil lige kigge lidt videre i svarene og vende tilbage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 18:48

Fornuftigt
Smil imens.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 19:13

Bjarne D: jeg kunne ikke lige finde mailadresser på den siden - men hvad er det for noget du spørger om med fil ext - hvor finder jeg det?

*Refi - hvordan scanner jeg filen uden at åbne den?

Jeg har godt nok AVG installeret, men for et par dage siden havde jeg problemer med det, jeg fik meldinger dels om, at opdateringerne var ok og dels at de ikke var mulige - siden var det ikke muligt at scanne manuelt, hvorfor jeg har geninstalleret og mener da nu det skulle være i orden også med scanning af mail - men må indrømme, at jeg ikke har lang erfaring med det, da jeg tidligere har brugt Norton. Samtidig er jeg ikke særlig engelskkyndig, slet ikke omkring PC sprog - men alm. viruscan virker og gennemføres ret jævnligt.

Har ikke haft virus tidligere så erfaringen med det er heller ikke stor.

Berpox - den mailwasher du nævner, hvad kan den som AVG ikke kan? Skulle jeg ikke være rimeligt sikret med det?

Jeg mener - selvfølgelig er jeg ikke interesseret i virus, men heller ikke interesseret i at gå med to livremme og to hold seler - jeg har engelsk nok jeg skal tygge mig igennem.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 18-02-04 19:21

Hvorfor skulle socialministeriet maile til dig på engelsk??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 19:23

Gem filen på dit skrivebord
Højreklik og scan for virus.
Det er ingen garanti hvis det er den allersidste virus, men en ledetråd.
Hvis AVG er opdateret og den ikke viser noget er den sandsynligvis OK
Skulle det vise sig ikke at være tilfældet, så ved du hvad du skal bruge de næste par timer til (mens vi andre ser fodbold)

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 19:32

Åh - jeg ser ikke fodbold, men havde da andet at skulle lave - men det virker som om det er den Uffe har skrevet tip om - eller måske den du refi har skrevet tip om - har godt nok læst tippene, med det jeg nu kunne forstå af det, men på det tidspunkt havde jeg jo ikke problemet, så ud over at give mange stjerner foretog jeg mig ikke mere.

Men hvad nu? Jeg tror ikke jeg egentlig kan have nogen interesse i at finde ud af mere om den, men mere interesse i at få den effektivt fjernet - kan jeg gøre andet end at slette den - køre AVG - hvad med alm. scandisk?
Og er jeg i så tilfælde så sluppet af med den, hvis ikke hvad andet kan jeg da gøre?

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 19:33

Åh - jeg ser ikke fodbold, men havde da andet at skulle lave - men det virker som om det er den Uffe har skrevet tip om - eller måske den du refi har skrevet tip om - har godt nok læst tippene, med det jeg nu kunne forstå af det, men på det tidspunkt havde jeg jo ikke problemet, så ud over at give mange stjerner foretog jeg mig ikke mere.

Men hvad nu? Jeg tror ikke jeg egentlig kan have nogen interesse i at finde ud af mere om den, men mere interesse i at få den effektivt fjernet - kan jeg gøre andet end at slette den - køre AVG - hvad med alm. scandisk?
Og er jeg i så tilfælde så sluppet af med den, hvis ikke hvad andet kan jeg da gøre?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 19:36

hvis du åbner papirclipsen, ikke gemme, kan du se navnet på filen,
Extension er de tre sidste bogstaver.
.exe .pif .bat .lnk .scr .vbs .vba .fk .sh .ws
er risikobetonede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 19:47

Du kan bare slette mailen så er den væk
Husk at slette den i slettede også.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 19:48

Og jeg som skippede abonnement på Norton i mandags, da jeg længe havde kørt med AVG på anbefalingen fra svigersønnen og den megen omtale her - hm...., hvor mon man kan finde ud af når AVG har noget klar til den sidste virus?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-04 19:58

Det har de næsten hver dag.
Sæt dine automatiske opdateringer til hver dag - så kommer de automatisk.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 20:46

Tak til alle for hjælpsomheden, håber jeg har sikret mig godt nok ved at slette mailen alle steder - men til Jer der har forstand på AVG - når mail automatisk scannes, så skulle der vel ikke kunne komme inficerede filer ind - eller hvordan virker det?

Til refi - jeg scanner faktisk hver dag bortset fra enkelte gange, hvor jeg undtagelsesvis skal arbejde på det planlagte scanningstidspunkt, men jeg kan se, at den sidste opdatering jeg har ser ud til at være fra i går (har lige scannet).

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 20:48

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 20:53

Nej der burde ikke komme inficerede mail når AVG scanner indgående.
Men det skader aldrig at dobbeltchekke når man er i tvivl.
Alle downloads jeg laver bliver (trods AVG) scannet en extra gang inden de bliver åbnet.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 18-02-04 21:00

Ja, men har du så været ude for, at der er smuttet noget igennem, som du har fanget ved den ekstra scanning?