/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
hjælp...!
Fra : Delta4gie
Vist : 309 gange
40 point
Dato : 30-01-04 20:20

der er en der har pillet ved min bios og nu siger min comp bip bip når man tænder den og så sker der slet ikke noget... hvad skal jeg gøre...??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:33

De to bip skulle gerne opfølges af en meddelelse på skærmen.
Se: http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 30-01-04 20:34

Pil batteriet ud (flat knap batteri)lad det ligge i 15 min ,så skulle det være iorden,med standard instill.
Du skal selvfølgelig sætte det i igen.HØ HØ

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 20:37

har prøvet det med baterriet med en nat og det hjalp ikke...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:39

-> ofa den kan sagtens køre uden batteri og man skal lige huske at tjekke indstillingerne da det ikke er altid at default passer da nogle CPU skal have lidt mere end standard indstillinger.
De to bip kan være mange ting og er der tale om Award BIOS skal man have fat i bundkortproducenten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:40

Tjek dine RAM om de sidder ordentligt fast

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:40

Hvilket bundkort har du?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:43

Er du sikker på at det kun er BIOS indstillinger der er pillet ved?
Fjernelse af batteriet burde ændre til default som OFA skriver.

Hvor langt kommer den? Kan du komme ind i BIOS?

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 20:43

de sidder fast og det et et soltek sl-75frn

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 20:44

nej det eneste der sker er at den bliver ved med at sige bip bip bip...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:46

Hvor mange bip er der?

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 20:51

den bliver ved indtil man slukker den...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:57

Er det den samme som der blev spurgt om den anden dag?
Samme bundkort samme problem.
Den var forsøgt overclocket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 20:57

Er det den samme som der blev spurgt om den anden dag?
Samme bundkort samme problem.
Den var forsøgt overclocket.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 20:58

ja det var ham der gjorde det...det fjols :D

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:04

Så har du et problem: Se her, håber du kan læse engelsk det kunne han ikke og vær lige sød at få ham til at lukke det andet spørgsmål.
Whenever nVIDIA system fails to boot (including overclock and non-overclock cases), it requires a more guaranteed Reboot Procedure to restart system.
(1) To reboot nVIDIA system, users should first power off the system.

(2) If a "CPU Clock Select" Jumper is on board, restore this jumper setting to default setting.

(3) Execute the "Clear CMOS" procedures with "Clear CMOS" Jumper.

(4) Then press down "Insert" key of the keyboard before pressing down Power Button to start system. Do not release Insert Key until you can see the initial bootup screen appear.

(5) In some "overclocking cases by BIOS Setup" , if system still cannot boot up with the above 4 steps, please remove the on-board battery from the batterysocket and unplug the power cord as well. Keep the battery and power cord away from system in 10 to 20 seconds so as to make sure all power residue has faded away.

(6) After restoring the power cord and battery to system, make sure the "CPU Clock Select" Jumper is at "Default Setting" and then press the Power Button to restart system again. Please note that Step (5) will take the place of Step (3) and (4).

(7) After starting system, users should also enter "Advanced Chipset Features" of BIOS Setup and set the "FSB Frequency" to "CPU Default" value for a guaranteed bootup. However, user can also select a higher CPU clock to try overclocking again.

Når I søger hjælp om sådanne problemer må I meget gerne sætte ordentlige oplysninger på så man ikke sidder og spilder tiden på noget helt andet for som du kan se så genkendte jeg problemet.
Prøv nu det beskrevne omhyggeligt og vær rar at melde tilbage så både jeg og andre kan se om det virker eller ej.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:06

jo jeg fatter da noget engelsk men hvad betyder "cpu clock select" og "clear cmos" ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:14

CPU clock select er indstilling af CPU hastighed (lang forklaring e rnok unødvendig)
Clear CMOS er nulstilling af BIOS opsætning, som gøres med nulstillings jumper.
Hvis du ikke har manual kan du downloade de forskellige kapitler her:
http://www.soltek.com.tw/soltek/download/download_all.php?isbn_st=SL-75FRN-L#driver

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:20

det der i manualen med jumper settings hvor finder jeg det henne???

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-04 21:22

lidt mere om at clear cmos:
http://daho.bastadin.net/guider/resettebios/resettebios.htm
http://www.megaoverclock.it/ACCESSOALBIOS1.html <- billedet neders på siden
hiv sikket til pc ud,ta jumperen fra de to II metal og sæt den på den treje metal - III ABC SIDDER I AB SATTES PÅ BC....håber du ny forstå,
sat stikket i igen,og efter 5 sek stikket ud,jumper på plads igen (ab)...din bios er resetet,altså som den var fra fabrikken ta du købte bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:23

under hardware setup chapter 2 8.1 til 8.3

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:26

->>xou kan du selv læse det sidste link

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:26

og hvor er det stik?? :S

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:29

se side 28 i manual

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:29

den hedder jumper 5 og sidder ved siden af knapbatteriet

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-04 21:38

jeg kunne ikke finde andet visuelt,men ideen er gp nok....
prøv en oversætter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:40

->>Han kan læse det han har brug for i manualen. Den er rimeligt god.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:47

hmm har gjordt hvad i har sagt men den starter stadig ikke normalt... den der biiib lyd er væk men computeren starter ikke op når man tænder den...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:50

Har du flyttet J 5 tilbage i den oprindelige position (CMOS reset)?

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:52

jep

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:53

Hvor langt kommer du når du tænder?

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:55

den kommer ingen steder... når jeg tænder den blinker den lille lampe ind i skærmen som om jeg har slukket den...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 21:56

Se lige efter om der er faldet ledninger eller lignende af når du har rodet rundt.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 21:59

nej der er ikke noget løst...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:07

Har du også prøvet at holde insert knappen på tastaturet inde under opstart?
>4) Then press down "Insert" key of the keyboard before pressing down Power Button to start system. Do not release Insert Key until you can see the initial bootup screen appear. <
Hvis det ikke hjælper må jeg melde pas på at kunne fjernstyre dig og du må finde en der ved mere om det end dig selv og endelig ikke ham "Overklokkeren".
Hvis der e rfo rmeget bøvl kan du nok finde et bundkort til rimelig pris der kan styre din CPU hvis den eller overlevede geniets fiksfakserier.
mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:09

Du har vel tjekket at jumper 2 mellem strømstik og CPU er sat til automatisk?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:16

Sidste desperate mulighed kunne være at opgradere BIOS (flashe), men det vil jeg ikke guide dig til da så meget kan gå galt.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 22:26

hmm jeg har tjekket det hele nu og der sker ikke noget...

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 22:29

nu begynder den sq også og bippe igen...!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:30

PAS!

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 22:31

prøver og gøre det hele forfra igen...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:39

Ja, det kan der ikke ske noget ved og når du er i gang så tjek at alt sidder som det skal inklusive strømkabel til bundkortet og RAM.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:50

Lige en tanke, strømforsyningen er vel ikke stået af midt i det hele.
Man skal aldrig afvise det uventede.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 22:51

jeg kan jo godt tænde den... men der sker ikke noget

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 22:54

Kører ventilator på CPU?

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 22:55

jep alle kører

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:03

Nu gælder det udelukkelse.
Hvad sker der på skærmen?
Jeg tænker på om du skulle tjekke grafikkort, men du kan også risikere at BIOS er gået død og så skal du have bundkortet til rep. eller købe et nyt fordi man ikke kan flashe en død BIOS. BIOS sidder i en lille enhed der hedder en eeprom og i den er der lavet nogle opstartskommandoer BIOS, som man delvist kan ændre ved at trykke Del under opstart, men hvis grundopsætningen er væk skal der en ny eeprom på.
Eeprom'en kan slettes ved en lille gnist (statisk) og med det tumleri kan meget være sket.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 23:06

skærmen viser bare sort som den gør hvis du tænder den uden at computeren er tændt altså som om der ikk er fobindelse...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:13

kommer der de sædvanlige snurrende lyde fra harddisken?
jeg tænker nu at din BIOS er ødelagt prøv at se i dette link hvor der er en med et problem efter forkert BIOS flash:

http://www.dailyrush.dk/console/boards/372/topics/23456/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:15

Den operation der bliver foreslået er tvivlsom da en svag strøm kan ødelægge chippen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:22

Hvis du har et gammelt brugbart PCI skærmkort er det muligt at du kan starte op med dette da det ofte er AGP funktionen der er væk.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 23:22

hmm jeg må lige snakke med min "over clocker" om det for han ved lidt mere om det end mig...bare ikke nok hehe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:24

Når han ellers besøger dig burde han beholde hænderne i lommen, du kan vel give ham et sugerør til øllen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:28

Når du får fat i ham kan du jo bede ham om at lukke det andet spørgsmål ved at acceptere et svar og fortsæt bare i dette spørgsmål hvis I vil videre ellers bør det også lukkes.
Du kan sikkert få et nyt bundkort under 400 kr. så lad være med at gå helt i spåner.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 30-01-04 23:30

hmm ja ok skal jeg nok sige til ham...og tak for hjælpen indtil videre...!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-04 23:33

OK held og lykke

Kommentar
Fra : babee

Dato : 31-01-04 00:00

hejsa har lige haft samme problem der skulle et nyt grafikkort til. det var brændt af

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 00:02

lyder sandsynligt

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 31-01-04 02:35

hey det er mig "som i kalder over clocker" det sm jeg har gjort er at prøve at få min brors 2000+ til at gå som en 2000+ for den gik kun som ja vist en 1600+ og så prøvede jeg at sætte bussen op på de 160 mhz og det kunne den sku ikk klare. har pillet meget i computere og min comp. kunne godt klare det. men kunne ikk finde et sted hvor man kunne sætte den op på 2000+ som på mit abit bundkort så prøvede bare det andet.. men nu rolig sletter lige mit indlæg!!!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-01-04 08:36

se i bundkort manuellen hvad de
"TO" "2" "TO" "bib bib" betyder,for det kan være grafikkort (normalt 3 bib) eller ram eller
noget andet,men se i den.
eller skriv hvad dit bundkort hedder "navn" - "nummer"

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 08:49

har skrevet hvilket bundkort det er...soltek sl-75frn

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-01-04 08:55

ok tråden er lang

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-01-04 09:14

ok jeg fandt ikke noget i manuel,men min ide er test hardware
grafikkort,ram o.l først

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 09:16

hmm må lige se om jeg kan prøve med et andet grafikkort og se om det er det der er røget...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 11:00

->>xou før du skal være komme med bedre bud må du hellere læse alt det shit vi har været igennem Jeg har siddet med manualen og guidet dem.

keddeyamse= overklokker du har forsøgt at overclocke et motherboard med nvidia chipset og hvis du søger lidt på nettet vil duse at det er meget dårligt til det, i hvert fald de skrabede versioner. Når du sætter frekvensen op kommer cpu'en til at køre hurtigere, men om den kan lave mere er jo en helt anden ting. Min maskine kan forøges temmelig meget (ASUS motherb.), men den bliver sløvere og fryser meget.
Køb noget større det virker.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 31-01-04 11:44

ja men før har den jo kørt som en 2000+ og nu gør den ikk.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 31-01-04 11:44

ja men før har den jo kørt som en 2000+ og nu gør den ikk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 11:52

Jeg har en m istanke om at din erfaring går på at pille, men du ved ikke hvad du piller i for hvis du vidste det ville du ikke være så uforstående.
Du meldte heller ikke rigtigt tilbage på de ting jeg foreslog i den anden tråd og da der faktisk skete noget da brormand forsøgte så tyder noget på at du ikke fulgte forslagene og hvordan skal man så hjælpe.
Hvis der er noget du ikke forstår skal du ikke ignorere det, men spørge igen ellers bliver du jo ikke klogere.
mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 12:47

så nu har vi prøvet med at tage min prossessor over i brormands comp og den gør præcis det samme som min egen comp...kan vi så tage hans prosessor i min og se hvad der sker uden at der sker noget ved hans...??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 12:58

I skal godt nok være forsigtige, men noget kunne tyde på at CPU'en ikke har kunnet holde til at køre overclocket.
Når man overclocker skal man sørge for rigelig køling.
Hvis den vil starte med den anden CPU kunne I jo sørge for at få BIOS opsat som standard så den er klar til den CPU I skal have fat i.
Pas nu på, tag al strøm fra inden i roder med sådan noget og vær sikker på at alle forbindelser er stabile.

Kommentar
Fra : keddeyamse

Dato : 31-01-04 13:06

delta4gie: ja hvordan får vi så bios så den er standard igen? og kan vi nu være sikker på om den ikk brænder den anden cpu af også???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 13:22

Der er kun en ting der er sikkert i livet og det er døden.

Hvis I vil være forsigtige så køber I et nyt bundkort og CPU og holder de små pille fingre i lommen.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 13:52

det har jeg nu ikke penge til...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 13:54

Så tag chancen

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 14:01

hmm ja det må vi nok hvis han tør ofre sin på det...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 14:13

Hvem overklokkede i det

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 15:20

brormand kom til at tænke på at hvis man tar en anden processor i compen sætter den alt på default så det er da sikkert at tage den i mit bundkort er det ikk....?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 15:36

Jeg regner da med at det er en CPU af samme type da det jo ellers ikke er sikkert at den er understøttet af motherboardet.
Det er vigtigt at CPU clock jumperen er sat på default (automatisk) J2 og at du ikke kører længere end til at du kan trykke del for at komme i BIOS opsætning.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 16:16

Mig her. jo da jeg satte hans cpu i min skete det samme som på hans comp. og da jegt satte min egen cpu i igen skrev bios at den havde reset cmos eller sådan noget og så skulle jeg sætte det op igen. det er den samme cpu vi har. så tænkte om at sætte min i hans for så at se om den gjorde det samme som ved min. eller er det em dum ide?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 16:18

Hvis du har fået liv i skidtet så pyt med resten. Du vil ærgre dig gul og grøn hvis noget kikser.

Kommentar
Fra : Delta4gie

Dato : 31-01-04 17:49

hmm hva skulle gå galt?? og er bundkortet ødelagt??

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 40 point
Dato : 31-01-04 18:18

Det er svært at sidde her bag sin egen velfungerende 2,4 ghz P4 og ASUS mb og vurdere om jeres AMD med discount bundkort kan holde til de sjove ting i finder på at gøre ved det.
Jeg aner ikke hvad der er sket for I giver lidt forvirrende tilbagemeldinger.
Med den succes I har haft ind til videre er det svært at vurdere om man kan råde jer til at prøve. Jeg ville nok selv gøre det vel vidende at det kan koste lidt hvis man dummer sig.

Godkendelse af svar
Fra : Delta4gie

Dato : 14-02-04 12:59

Tak for svaret BjarneD.