/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
jeg forstår ikke
Fra : 369874123
Vist : 472 gange
50 point
Dato : 23-01-04 15:49

jeg forstår ikke hvordan man kan sige at noget er mere pænt end noget andet? hvorfor og hvordan.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-01-04 15:54

Det kan man jo obejktivt set heller ikke, det vil ja altid afhænge af smag og behag, som udgangspunkt er vi jo alle forskelligt indrettet, og nogle har andre visuelle præferencer end andre, og finder dermed større behag ved at se på nogle ting end andre.

Dermed kan man udfra sin egen model af verden beslutte hvad man synes er pænt eller mindre pænt, at der så er folk der har nedsat sig som smagsdommere og lever af at fortælle andre hvad der er pænt, og hvad der ikke er, det kan de mennesker med ringe tiltro til egen smag jo så bare være glade for, da de ikke selv behøver tage stilling, men bevidstløst følge den til enhver tid angivne trend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 15:54

Så mangler du opdragelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 23-01-04 15:54

>369874123

Den er da lige til.... Alt hvad jeg synes er pænt , er pænt, og alt hvad jeg synes er grimt, er grimt - Og det gælder for os alle.....

Nå noget så er rigtig pænt, så er det fordi vi er flere der synes det samme.

Når noget er klassisk smukt, så er det fordi, at en forfærdelig bunke mennesker i meget lang måske i flere generationer, synes det samme.

Ram

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 16:07

>ram2
forestil dig at du kigger på et såkalt flot landskab. hvorfor er det flot noget grønt her og brunt her. hvorfor er det flot?
prøv at se det fra min synsvinkel. hvorfor er det flot? nu har jeg hørt det med at man har forskellig smag. uddyb dig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 16:24

Det er jo holdninger og holdninger kan man diskutere, men man kan ikke diskutere følelser og hvis man oprigtigt syntes at noget er smukt eller det modsatte så kan det jo være at man ikke kan begrunde det fordi det er en følelse, og følelser er der bare - forhåbentlig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:23
Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:42

>BjarneD
holdninger??
hvis der er nogen der viser mig et billed fra f.eks deres ferie så kan jeg da godt se hvad de mener med at det er flot. men hvis du nu ikke havde alle de mennesker som siger det er flot og det er flot, så tror jeg ikke at jeg kunne se hvad flot der var i dit og dat.
(prøv nu og se det fra min syns vinkel i stedet for at sige mig imod)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:50

Mener du med 'pænt' : Poesi? ..Poetisk ..eller at udtrykke sig i overensstemmelse med gældende norm. For så vidt der er nogen form for norm i denne cuber-kultur?

Sproget er levende! Nogen gange mere krydret end andre gange. Spørg ram2 ..eller mig

Man bør bruge de begreber og det/den sprog/sprogbrug, man selv føler sig tryg ved og kan stå inde for

369874123 -> Er der noget der holder dig tilbage? Bare kom med det. Vi kan tåle det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:51

Cyber-kultur ..forstås

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 23-01-04 18:54

>molokyle
jeg forstår ikke helt.
er mit spørgsmål ikke tydelig nok?
skal jeg skrive det igen eller hvad mener du?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-04 18:57

Hvordan definerer du ordet 'pænt' ? Smukt, korrekt, velklingende eller andet...?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-01-04 19:05

Jeg har da vist rigelig indlevelsesevne til at kunne se det fra din side, men hvorfor skal jeg det, er det ikke pointen?

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 26-01-04 17:11

>molokyle
hvad skal jeg spørge ram2 eller dig om?

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 26-01-04 17:41

det er da sagen ligegyldigt.
forstår du IKKE hvad jeg mener???????????????????????!!
du kan godt bruge ordet smukt, pænt, skønt og degligt hvis du f.eks synes et landskab er degligt.
men jeg synes da pænt er et godt ord at bruge i dette sammenhæng.

selv om at jeg skriver dette som et spørgsmål kan man da også give mig ret.
eller leve sig end i det, og sammen få et svar eller konstatere at det bare er underligt.
men i prøver kun at sige mig i mod.

Kommentar
Fra : najse22

Dato : 05-02-04 11:56

Hvis du ikke kan sige om noget er pænt eller grimt, mener du så også, at man ikke kan sige om noget er rigtigt/ forkert eller godt/dårligt, med mindre det er baseret på personlige præferencer?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-04 13:05

369874123 -> Du kan sgu da for fanden ikke ikke være i tvivl om at denne sætning kan formuleres anderledes !!!

Når jeg siger du kan spørge ram2 eller mig, er det fordi vi nogen gange får på puklen for ikke at skrive 'pænt'.
Hvis jeg mener 'sgu', så skriver jeg sgu 'sgu' og så er jeg sgu ligeglad med om nogen mener det er pænt eller ej

Til gengæld ser du mig f.eks aldrig bruge ordet 'løgn'. I et sådant tilfælde ville jeg nok formulere det noget i denne retning:

"Dette er ikke korrekt!"

Vi bruger alle sproget forskelligt. Det vil du også opleve i 'den virkelige verden'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 13:12

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 17:50

Er i pænt gået i hi?
Jeg synes altså at noget man slapper af med/ved det er pænt, men noget der er dejligt/himmelråbende skønt, det bliver man måske ophidset over, - måske også noget der er grimt, - det er da ikke behageligt og afslappende vel ??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-04 17:52

Jeg forstår altså heller ikke!

Accepteret svar
Fra : h_bmv

Modtaget 50 point
Dato : 02-04-04 00:53

Hej igen. Det går godt nok langsomt her under filosofi.

Tak fordi du kunne bruge mit svar i det andet spørgsmål. Til sagen her… Jeg mener ”Better performance” har fat i noget af det.

Jeg mener at dét man mener er pænt , er pænt for én selv. Det er nok noget med hvad man er opvokset med, eller som simpelt hen falder i éns smag. Her kommer så en anden faktor ind , nemlig påvirkningen af sin omgangskreds. Og her er det at mange ikke er stærke nok til at have sin egen mening, fordi de er bange for at skille sig ud. Især børn og unge mennesker vil i nogen tilfælde gøre alt, uanset hvor overdrevet det er for at blive accepteret af den gruppering af jævnaldrene som ser ud til at være de smarteste og de ”stærkeste”. F.eks. kan det dyreste tøj anses for at være det ubetinget pæneste.

Kan det være at du ikke har mod til at have din egen mening om hvad som er pænt?

Nå, men for at underbygge det udsagn jeg startede med at skrive, med opvokset med mente jeg f.eks. at jeg mener der er pænt i Danmark, og mange danske bilister især vil nok give mig ret når jeg mener at der ikke er pænt i Tyskland. Altså vi er født og opvokset i Danmark, føler at det er hjemme og kan derfor lide det og kommer til at syntes her er pænt. Jeg ved det ikke, men jeg vil skyde på at de indfødte tyskere selv syntes at der er pænt nok i Tyskland.

Har jeg ret? eller? eller er jeg bare kommet til at omskrive de andres udsagn?

Vh.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-04-04 01:21

h_bmv -> Ja, det man mener er man selv. Sublimering kaldes det

Intet nyt under solen

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : 369874123

Dato : 02-04-04 07:46

Tak