/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Lys under en skeppe?
Fra : alimak
Vist : 17156 gange
100 point
Dato : 29-11-03 20:47

Er der nogen der ved hva ordsproget "Man skal ikke sette sit lys under en skeppe". Hva betyder det? Og hvis nogen kan give mig et eksempel på hvordan det skal forståes så vil jeg blive glad. Dette er måske ikke rette fora for dette spørgsmål, men jeg ved ikke hvor jeg skal spørge.
Hilsen Alimak

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 29-11-03 20:56

En skeppe (eller staves det med æ?) er en slags skærm, og i denne betydning er det en skærm der lukker af for ilten for lyset. Det vil sige at hvis du sætter dit lys under en skeppe går det ud, hvorfor du ikke skal sætte dit lys under en skeppe.

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 110 point
Dato : 29-11-03 21:19

Meningen med talemåden er, at man ikke skal lide af falsk beskedenhed,
men give åbent udtryk for det, man er god til.

Ofte bliver det dog brugt i betydningen pral: Han sætter ikke sit lys under en skæppe
> Han tror, han er noget.

Men det skyldes jo nok, at falsk beskedenhed er en del af den danske egenart.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-11-03 21:21

og ja, det er med "æ" og er oprindeligt en bibelsk historie. Man skal ikke sætte sit lys under en skæppe, altså ikke holde sine talenter skjult. Hvis man siger "han sætter sandelig ikke sit lys under en skæppe" mener man at han praler eller blærer sig!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-11-03 21:22

nå... du kom først rellom, den var også umanerlig længe om at sende det!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-03 21:58

Ja i andre har besvaret spørgsmålet, men jeg kan ikke lade være at fortælle hvad en skæppe er, det er et mål, hovedsageligt brugt til korn, men også mel mm. Har i ikke hørt udtrykket: En skæppe korn.
Jeg har selv samlet på antikke ting, og har også haft en del skæppemål. De er/var flotte, lignede en overskåret mini trætønde (altså kun den ene halvdel), med jernringe om. Jeg tror jeg nåede op på at have 1/1 + 1/2 + 1/4 + 1/8, de var med kongelig vejer og måler stempler i bunden (brændt ind), og var smukke som urtepotteskjulere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 22:14

Jeg mener der er to udtryk omkring lyset under skæppen.
Det oprindelige:
"man skal ikke sætte sit lys under en skæppe"
Den gode udgave fra Rellom
Citat
Meningen med talemåden er, at man ikke skal lide af falsk beskedenhed,
men give åbent udtryk for det, man er god til.

Og så den hånlige udgave:
"han sætter da ikke sit lys under en skæppe"
= praler.........
Emesen.
Jeg ved godt at der er givet et svar på spørgsmålet, men det var bare lige.........

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-11-03 22:58

Jeg vil med dette takke for de flotte svar, som har gjort en uvidene nordmand en lille smule klogere. Tak.
Hilsen Alimak

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-11-03 23:40

En skæppe er et kar man brugte til at måle med, svarende til et meget stort "littermål", der både er en måleenhed, og en konkret kande. Måleenheden svarer til 17,39 litter. ordsproget dækker over, at man ikke skal dække over sine talenter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-11-03 01:02

At sætte sit lys under en skæppe = Af lutter beskedenhed undlade at vise, hvad man egentlig duer til.
Fra Matthæusevangeliet kap. 5 vers 15 Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset.
Du skal et stykke under midten på denne side for at se forklaringen
http://www.rungstedskole.dk/PSCUgensTalemaade.html

mvh ans

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 11:14

Spørgsmålet er besvaret. men....
I Danmark er der en lov, der siger at man SKAL sætte sit lys under en skeppe (skæppe)....
Nemlig, "JANTELOVEN".........
Hvorvidt man efterlever denne, eller andet lovgivning, er jo så et skøn, den enkelte må foretage.
Janteloven er jo ikke vedtaget i folketinget, men er meget brugt i almindelig, skal vi kalde det "befolknings domstolen"..
og der er ingen ankeinstanser. Mærkelig lov..............

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:51

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 05-12-03 23:33

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-12-03 00:26

Selv tak, Alimak.