/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
spindemider
Fra : 120602
Vist : 5666 gange
100 point
Dato : 16-11-03 21:52

Hej jeg har en chilli plante der skulle kunne tåle at stå indenfor og den er flerårig, men nu er problemet at den har fået spindemider. Er der mon nogen der ved hvad man gør ved det??
Hilsen 120602

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-11-03 22:09

Hej 120602

Det er ikke let at bekæmpe spindemider.
Vask den i sæbevand - og brus den over engang imellem.
Spindemider trives bedst i tør luft.
Man kan evt. bruge lidt af et middel, der er beregnet
til bladpleje. Se på etiketten om det er anvendeligt.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 110 point
Dato : 16-11-03 22:21

Hej,

Ja, spindemider er nogle frygtelige seje bæster.

De kan ødelægge en plante i løbet af ganske kort tid.

Man kan hos bioplant (www.bioplant.dk) bestille nogle rovmider, der kan klare problemet....... jeg har selv her i sommer prøvet miderne, da jeg fik spindemider i min samling af orkidéer :=(

Det virkede ikke godt, jeg fulgte udviklingen med en lup der forstørrer 10 gange- og besluttede mig så at købe
Substral's (varemærke)plantepinde. Det er små pap pinde der er behandlet med noget gift, som trænger ind i planten via rødderne og fordeles systemisk i bladene. Spindemiderne skulle så på den måde få giften i sig, når de stikker deres snabel ned i plantens celler. Det ser ud til at have virket på mine planter, da der ikke er flere levende mider.
Bladene har taget skade - de har et sølv-agtig skær over sig. (døde celler).

Der er meget få midler i handlen, der kan dræbe væksthus- spindemider.

Held og lykke med bekæmpelsen

hilsen

Hanne

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 16-11-03 22:25

ups...... bladene er skadet af spindemiderne, der har suget saften ud af cellerne - plantepindene har ikke skadet planterne..... der er dog nogle planter, der ikke tåler disse pinde, det fremgår af pakningens bagside.

Godkendelse af svar
Fra : 120602

Dato : 16-11-03 22:53

Tak for svaret wolffi.
Det lyder som noget jeg kan bruge til noget, så skal jeg bare have fundet ud af hvor jeg kan købe det

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 16-11-03 23:01

Jeg har fundet plantepindene i Føtex - tak for point'ene.

Held og lykke med at få has på de krabater.

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 17-11-03 08:14

Hej Wolffi

Nå så skulle de jo ikke være så svære at få fat i. Og det var da så lidt.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 17-11-03 10:37

Som holder af en del chilli planter, vil jeg lige oplyse at spindmider vil du få helt automatisk i disse planter sidst på efteråret, det er nok det man kan kalde "naturligt"

Planterne er som regel stærke nok til at overleve, har haft min den ene i 6 år nu og det klare det hvert år.
Sæt planten i et rum for sig selv til den er visnet, gået i dvale. Så forsvinder spindmiderne også. Når vinteren er forbi og din plante har fået hvile samt en lille smule vand, den må nemlig ikke tørre helt ud, så begynder den at skyde igen til foråret.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 17-11-03 10:41

Hej sambo
Okay det vidste jeg ikke. Det er det første år jeg har den, men det kunne da godt være at man skull prøve det. Tak for rådet