/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Valg af processor??
Fra : jacob_waino
Vist : 641 gange
100 point
Dato : 05-10-03 19:41

Jeg står overfor at skulle købe en ny computer! Men jeg er i tvivl om hvilken processor jeg skal vælge!
Valget står mellem en AMD Athlon XP eller en Intel Processor!
Nu er mit spørgsmål - hvilken skal jeg vælge??

Jeg må hellere gøre opmærksom på, at jeg ikke skal bruge computeren til at spille på, men udelukkende til arbejde! Dog kræver jeg, at computeren skal kunne afvikle forholdvis store grafiske programmer!

Håber at få lidt hjælp....
På forhånd tak...

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 05-10-03 19:48

det her kan udvikle sig til en meningsudveksling mellem amd og intel brugere jeg har ikke kørt intel siden min første pentium 133 men er mere end tilfreds med amd men som sagt det er en smagssag begge har fordele og ulemper men jeg vil anbefale amd.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 05-10-03 19:59

Der er ikke den helt store forskel på de to. Det siges dog at AMD Athlon er lidt hurtigere til at beregne decimaltal, hvilket er en god ting, hvis du skal arbejde med 3D-grafik. Og så er den typisk billigere.
Jeg har selv en, og den virker fint. Den bliver dog ret varm, men kører problemfrit.
Jeg kan anbefale dig at kigge på www.greendata.dk eller www.midtdata.dk som ofte har nogle udmærkede tilbud.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-10-03 20:58

Jeg vil give samme besyv med.... For private brugere er der ingen grund til at investere ekstra penge for at købe Intels processorer. Det er faktisk kun til netværksservere at jeg ville anbefale f.eks. Xeon processorer fra Intel.

Har stadig et par maskiner med Intel chips, men efterhånden som de bliver skiftet ud er det Duron og Athlon der skiftes til...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-10-03 21:03

Jeg har selv en Celeron 2,4GHz, med 6,5ns PC-2700 RAM. AGP4x GForce 440MX video
I tirsdags hjalp jeg en kammerat med at købe og samle en AMD XP2000+ og PC-2100 RAM. Onboard Video.

Priserne er sammenlignelige på de to processorer. Hans pc opleves at køre ca. dobbelt så hurtigt som min pc! Det var pokkers irriterende at opleve!
Hvis prisen har betydning, så får du meget mere for pengene med en AMD.

Med store grafik programmer, så vil jeg sige, at du skal proppe så meget RAM i som muligt. Brug hellere et par kroner på endnu en 512Mb blok, end de højeste hastigheder på cpu'erne.

Vil du have mest computer for pengene, eller vil du have den hurtigst mulige pc?

Mest computer for pengene: Så vælger du en hurtig AMD, med RAM hastighed som passer til dit bundkort.
AMD kører typisk PC-2100 RAM optimalt. Det har noget at gøre med FSB (Front Side Bus hastighed) og level 1 og level 2 cach. AMD har mere level 2 cache end Intel, og det gør at den kan udføre mange program loops hurtigere end Intel. Det bevirker også at AMD nemmere kan køre hurtigt på langsommere RAM.
Brug fx. de sparede pengene på dobbelt op på RAM.

Den hurtigste computer: Det holder jeg stort set ikke styr på, fordi de sidste 20% forbedring i hastigheden, koster dobbelt op på prisen.

Iøvigt: Hvis du vælger AMD, så vælg en optimal køler, da AMD er lidt varmere end Intel.

mvh. Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-10-03 22:24

3D max - nyeste udgave er designet til Intel processorer.
Det er dog lige så vigtigt med en hurtig access til din HD.
Og mange RAM er jo også en god ting, til store behandlinger.
Endelig har styresystemet også lidt at sige.
Jeg holder på Intel 512 Ram og win 2000.
Men der er sikkert gode argumenter til noget andet.
Emesen.

Kommentar
Fra : engin10

Dato : 14-10-03 13:50

Jeg mener de penge man spare på amd cpu i forhold til intels p4 så bliver de givet væk igen efter nogle år på strøm regningen. JEg har en amd 2400+ jeg kan love for dig at den bliver varm. Varme = strøm. Så jeg synes ikke du skal gå efter at spare penge på cpu. Det er bare min mening.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 14-10-03 22:36

der er mange amd brugere der kommer med den argumentation at en amd bliver varm ja den bliver mere varm end intel men det er ikke mere end 5-10grader og amd prosecoren er bygget til det desuden vil jeg sige at det kan forebyges med en ordentlig køler de standard monterede kølere gør ikke deres job godt nok,jeg købte en themaltake volcano 11 til min xp1700+ overclocket til xp2200 den holder 35grader med full load med samme støjnivue som den standard monterede til engin10 vil jeg sige jeg tror at de penge du sparer på at købe en amd kontra en intel vil du kunne købe strøm længe nok til at procescoren er forældet,det en amd bruger mere i forhold til en intel skal tælles i decimaler.

Kommentar
Fra : engin10

Dato : 16-10-03 12:51

@ phj1

Kender du nogle sidder hvor man kan sammenlige strømforbrug. Har søgt en del på nettet men fandt ikke særlig meget.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 16-10-03 22:07

http://www.blkviper.com/TheRant/amd.htm der står lidt midt på siden der understøtter hvad jeg siger.men jeg har heller ikke kunne finde nogle sammenligningstest men de nye amd cpu"er bruger ikke ret meget strøm i forhold til de gamle.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 17-10-03 14:07

Her er vist watt forbrug på AMD.
http://en2.wikipedia.org/wiki/CPU_power_consumption

Citat
For a quick example, by maintaining clock speed while changing core voltage, we see that the 1.5V Pentium 4/2.0A Northwood dissipates 54.3 watts, while the 1.75V Pentium 4/2.0 Willamette has a much higher value of 75.3 watts. By contrast, the 2.4GHz mobile Pentium 4 has a minimal power output of 30 watts (or around 21 watts with SpeedStep enabled).
...since the 3.06GHz Northwood has a power spec of 81.8 watts ....

fra http://www.cpuplanet.com/features/article.php/1690721

Intel giver ikke officielle watt oplysning på deres cpu'er, så at få et præcist eller sammenlignelige tal kan være svært.
se denne artikel: http://www.computernerd.com/inteltdp-2.html

Ikke desto mindre så er der lavet en CPU watt "regnemaskine"
http://www.computernerd.com/cgi-bin/thermalcalculator.cgi
Jeg har ikke set ret meget på den, men den er vist mest beregnet til at udregne det forøgede strømforbrug (og dermed watt) hvis man vil overclocke sin cpu.

Og med hensyn til drifts temperatur, så er der noget som tyder på at Intel's standard kølere er noget større end AMD's standard kølere. Se bare på Soket 478 (den nuværende P4 sokkel), det er standard at der skal være en køle ramme på motherboard, for at det overhovedet kan bære køleren.

Det kan være at AMD _VIL_ være billigere, og derfor sparer på alle dele af både design og materialer, så delaver det der er godt nok til at alt kan fungere som det skal, uden at sikkerheds marginer på temperatur er dobbelt op.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 07:12

Hej jacob_waino,

Er du kommet tættere på en løsning?

mvh. Per

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 22-10-03 16:29

Hejsa Per!

Ja, det er jeg faktisk!!
Det bliver en AMD Athlon!

Jeg er ligeglad med strømforbrug og støj! Så meget sidder jeg ikke foran skærmen så det skulle kunne betale sig at købe noget andet!
Jeg regner med at bestille computeren i denne uge! (Uge 43)
Det eneste jeg mangler at finde ud af - er hvilken TFT-skærm jeg skal købe! Ellers er jeg klar...

Og til alle jer andre - mange tak for alle de råd og tips der er kommet! Det er en kanon måde at finde ud af hvad man skal vælge...! Takker