/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
truck certifikat
Fra : soll
Vist : 20606 gange
20 point
Dato : 04-10-03 00:41

hej er der nogen her der kan sige mig om det kan lade sig gøre at få truck certifikat hvis man ikke har kørekort da jeg står og har et fedt job på hånden hvis jeg har det men ikke har kørekort og ikke onsker at få det,

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 04-10-03 00:44

Du SKAL have kørekort til mindst traktor.

/Bofh

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-10-03 00:51

Adgangskrav: Kørekort min. til traktor, min. 20 år + lægeattest

Kommentar
Fra : soll

Dato : 04-10-03 00:58

det ved jeg godt er min man skal have men det er sådan med nogen ting at man kan finde et smutte hul eller få dispensation på en eller anden måde.
det er sådan et hul jeg søger det andet kan man jo læse på AMU.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-10-03 01:32

Jo det er der. Men der skal du kontakte arbejds tilsynet for mere info. Ved at hvis der er en der har haft kørekort og mistet det ved sprit eller noget så kan man få dispentation.. Men der er nogle særlige/skrappe krav der skal opfyldes.
Og hvis du ringer til arbejdstilsynet og vedkommende der tager telefonen siger det ikke kan lade sig gøre så skal du bare presse på i håb om de lige gider tjekke en ekstra gang. Tror sgu næsten det er ganske alm sækretær der tager telefonen engang imellem.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-10-03 01:37

Hmmmf... Det må være smuthullet

Man kan let lave en kopi af certifcatet med nyt navn. Og det vil ikke blive opdaget ved et besøg af AT. Har da hørt om nogen der har fusket på den måde.

Kommentar
Fra : soll

Dato : 04-10-03 02:25

copycatDK tak for de gode svar jeg tror nu ikke jeg selv tør lave et det er nok ikke så smart.
mej det andet vil jeg sige er et rigtigt godt svar så hvis der ikke kommer noget en af de næste par dage der er bedre så får du lidt point på kontoen.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 04-10-03 05:47

det tager ikke lang tid at tage et traktor kort på sp.skole. derefter har du 3 mdr. til at tage køreprøve til bil.

Kommentar
Fra : soll

Dato : 04-10-03 10:24

det ved keg godt men jeg skal kke have kørekort.

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 29-10-04 19:42

nej loven er i dag sådan at man behøver ikke at have kørekort for at få Gaffeltruck certifikatkursus B, men man skal være over 18 år.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-10-04 21:51

Det vil jeg gerne se.. Så hit med et link..

Du skal jo lige have bevis for at kende færdsels reglerne. Og det eneste gyldige på dette område må da være et kørekort..

Og hvor bruger de truck henne hvor der ingen adgang er for offentligheden. Med adgang mener jeg ikke om de må være der eller ej. Men om de kan komme ind.

Detsuden er der vist også et problem med forsikring hvis der skulle ske noget.

Men vil meget gerne se noget fakta på truckcertificat uden kørekort.

Detsuden kræver der yderliger en ændring af færdselsloven for at må tag certificat uden kørekort.

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 29-10-04 22:16

Jeg har selv taget truck certifikat for et års tid siden, og du skal have kørekort til mindst traktor.

Du må godt køre truck på lukkede områder f.eks et skib uden certifikat, men det er jo sagen uvedkommende.

/Bofh

Accepteret svar
Fra : Erik10

Modtaget 20 point
Dato : 29-10-04 23:57

Det er 2 uger siden jeg tog certifikat, der blev det sagt at man ikke skulle have et kørekort. Prøv at kontakte det lokale AMU-Center, der kan du få besked.

mvh
Erik

Godkendelse af svar
Fra : soll

Dato : 30-10-04 00:12

Tak for svaret Erik10.

undersøger selv sagen og ser om der er kommet nye regler siden jeg stilled spørgsmålet.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-10-04 02:00

Hmm.. hvordan kan du godkende et forkert svar som først er kommet et år efter du stillede spørgsmålet???
Hvordan kan du godkende svaret når du ikke ved om det er rigtigt eller forkert??

Men på www.amufyn.dk kan du læse mere. Eller lige her:

42561 Gaffeltruck certifikatkursus B

Varighed
7 dage

Adgangsbetingelser
Deltagerforudsætninger: Der kræves ingen specielle forudsætninger for deltagelse i uddannelsen. Specielle adgangskrav: Deltagere skal fremvise såvel tilfredsstillende lægeattest (Sundhedsstyrelsens blanket til helbredsmæssige oplysninger ved udstedelse af kørekort) samt gyldigtkørekort til minimum traktor, eller introduktionskurset og være fyldt 18 år.

Formål
Deltageren kan efter kurset selvstændigt: - Føre og betjene gaffeltrucks og -stablere under overholdelse af såvel gældende sikkerheds-bestemmelser som forholdet mellem stabilitet og belastning, samt færdselslovens krav om kørsel med gaffeltruck.-

Optage og afsætte gods i varierende højder i reoler og blokstabler, transportere gods i reolgange, snævre rum, ramper og pladser samt stuvegods på lastbil, banevogn og container.- Foretage daglig og periodisk vedligeholdelse af gaffeltrucks og -stablere. -

Udfylde sin funktion i virksomhedens logistikkæde. - Hente og placere varer vha. stregkoder og stregkodeudstyr.

Indhold
Målene for uddannelsen er udformet, så de indeholder kravene til Certifikat- ­prøven (bekendtgørelse om truckcertifikat og meddelelse om certifikat prøven).
Uddannelsesstedet skal sikre at deltageren selvstændigt efter endt uddannelse kan:
Føre og betjene minimum 5 forskellige typer gaffeltrucks og en selvkørende gaffelstablere med forskellig opbygning og udstyr.
Overhol­de gæld­ende sikkerhedsbe­stemmelser, i overensstemmelse med færdselslovenskrav, ved transport af varierede godstyper.
Korrekt optage og afsætte forskelligt gods i forskellige højder i forskellige reoltyper, samt udføre blokstabling.
Stuve og afsætte forskellig typer gods i container, togvogn og lad..
Betjene gaffeltruck og -stabler sikkerhedsmæssigt korrekt i reolgange, snæ­vre rum og lager­haller. Fysisk placere og genfinde varer ved hjælp af stregkoder og håndterminaler, samt udfylde deres funktion i virksomhedens lo­gistikkæde.
Udføre dagligt vedligehold og eftersyn, samt være i stand til iværksætte
lovpligtige eftersyn og reparationer ifølge EU maskindirektiv. Kunne af­læse forskellige typer belastningsdia­grammer på en sikker og forsvarlig måde.
Uddannelsen tilrettelægges med 50 % teori og 50 % praktisk øvelseskørsel fordelt ligeligt på ovenstående mål.

--------------------------------------------------------------------------------

Web: www.amu-fyn.dk
@ amu-fyn@amu-fyn.dk
AMU-Fyn
Petersmindevej 50, 5100 Odense C
Tlf. 66 136670 - Fax 66 137370

Kommentar
Fra : soll

Dato : 12-02-10 17:23

gammel tråd men vil lige skrice lidt opdateringer aligevel hvis andre kommer forbi.

du behøver ikke noget kørekort bare en lægeattest.

prøv selv at ringe til euc køge hvis du vil vide mere.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-10-10 15:44

Ja, det var det svar han ønskede, selvom det er ubrugeligt.
Useriøsitet har vi nok af, og det er begrundelse nok til at jeg blokerer sådanne personer.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-11-12 16:13

nu skal vi vist have slået noget helt fast for jeg har taget truck kort
i efteråret og tog det med 3 der ikke havde kørekort af nogen art.
De nye regler gælder det sådan at man ikke må køre truck hvor færdsel loven gælder
uden gyldig kørekort.
Men man skal være fyldt 18 år og have en lægeerklæring.
og det er det