/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Rette config.sys i DOS hvordan !?
Fra : Odense
Vist : 1263 gange
100 point
Dato : 26-09-03 15:52

hej hvordan retter jeg i config.sys, jeg skal have skrevet i sidste linje FILE=100

jeg her kunne engang, men har glemt hvordan man gør/kommandoer

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 26-09-03 16:04

edit config.sys

/Bofh

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-03 16:15

Hej Odense;

Kommandoen hedder FILES=100

Andre gode er (f.eks.)
BUFFERS=25
SHELL=C:\WINDOWS\COMMAND.COM C:\WINDOWS\COMMAND.COM /E:1024 /P
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=

Skulle du mangle flere kommandoer, så skriv endelig.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-03 16:16

Du søger i alle filer og mapper efter config.sys
Så åbner du den, ved at dobbeltklikke på den eller venstreklikke på den og sige åben med notesblok
rette det du vil, og gem.
Det er jo en systemfil, og forkerte rettelser, kan få computeren til at gå ned eller opføre sig mærkeligt, derfor er det en god ide at have lavet en bootdiskette, eller i det mindste have gemt den orginale med et nyt navn, feks oldconfig.sys, så kan den ligges ind igen hvis det går galt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 26-09-03 16:18

Om ellers kan du åbne den (config.sys) med en almindelig editor som "notebook" under tilbehør (åben notebook og åben config.sys som fil)

Mvh Erling

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 16:34

Her er den langhårede løsning :

Start op i DOS.
Gå til roden ( cd\ )
skriv: ECHO FILES=100>files100
skriv: ECHO files100>>config.sys

Voila!!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : corner

Dato : 27-09-03 09:02

Her er en hel config.sys med kommentar
til brug hvis du køre dos kan skriver ind men c:\edit config.sys

DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE NOEMS HIGHSCAN
DOS=HIGH
DOS=UMB
BUFFERS=10,0
FILES=30
LASTDRIVE=C
FCBS=4,0
DEVICEHIGH =C:\DOS\SETVER.EXE
COUNTRY=045,,C:\DOS\COUNTRY.SYS
DEVICEHIGH =C:\DOS\DISPLAY.SYS CON=(EGA,,1)
SHELL=C:\DOS\COMMAND.COM C:\DOS\ /p
STACKS=9,256

HIMEM.SYS   = Memory manager (system fil til hukommelse styring)
DOS=HIGH   = Flytter mest mulig DOS til high memory
EMM386.EXE   = Hjælper HIMEM.SYS og kan lave EMS memory
DOS=UMB   = Dos styre upper memory med hjælp fra EMM386
DEVICEHIGH   = flytter programmer til upper memory (hvis der er plads)
BUFFERS=10,0   = mini cache program
FILES=30   = Max antal åben fil samtidig
LASTDRIVE=C   = max antal drev
SETVER.EXE   = lyver om versionsnummeret
COUNTRY.SYS   = vælger landkode til tid og dato opsætning (045,, = Dk)
DISPLAY.SYS    = Drive til grafikkort type
SHELL=C:\DOS\COMMAND.COM C:\DOS\ /p = fortæller hvor command.com ligger.
STACKS=9,256   = angiver hvor meget hukommelse der bruges til hardware interrupts.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-09-03 13:00

corner -> Man kan også skrive DOS=HIGH,UMB og 10 buffere er for lidt. BUFFERS=32 og FILES=96 er mere passende. LASTDRIVE=G så der er plads til et par HD'ere, CD-ROM, CD-brænder og en RAM disk. SHELL og STACKS er remedier fra de go'e gamle WINDOWS 3.1 dage

Pyt... det var jo ikke det der blev spugt om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 27-09-03 13:20

Høø Høø!

Vil lige blande mig lidt igen!

Molekyle >> LASTDRIVE=G! og SHELL er en remisens fra WfG3.11

Nej! det mener du ikke. Standard uden LASTDRIVE kommando er faktisk LASTDRIVE=H; så der er da ingen grund til at begrænse brugeren. Vel?
SHELL kommandoen er ikke nogen remisens. Man bruger den ganske som "Corner" skriver til at angive placering af sin kommandofortolker - dels ved opstart - og dels ved start af alternativ kommandofortolker. Egentlig det der sker når
man vælger en kommandoprompt fra f.eks. Windows. Parameteren /e:1024 betyder, hvor meget plads man reserverer til parametre i DOS mode. Har man behov for mange parametre ( via. kommandoen SET ); så bør man bruge denne parameter på sin kommandfortolker.

Men som du selv skriver! Det var jo ikke det der blev spurgt om - men vi jeg synes bare jeg ville rette et par misforståelser.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-09-03 10:01

Smitty -> Thi hi... Nu skal der ikke gå smalltalk i den, men jeg har intet ytret om LASTDRIVE skulle være remisens! Ellers har du ret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-10-03 07:52

Og så er der den gode gamle indefra windows! Skriv sysedit under Kør, så får man bl.a config.sys op lige til at redigere i!

Kommentar
Fra : moest

Dato : 13-11-03 12:24

En ting der ikke har været skrevet er at highscan som parameter for emm386.exe kan skabe lidt problemer

Evt. kan du bruge flg. side som reference
http://hjem.get2net.dk/petermad/con_auto/

Mvh
Moest

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-12-03 01:20

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-01-04 13:05

PalleBHansen var først med svaret, at config.sys kan redigeres med notesblok....

****

Dette spørgsmål synes at være besvaret.... Luk venligst spørgsmålet.

På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-04 23:30

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 01-03-04 14:50

Start op i DOS og skriv følgende:

C:\
CD\
EDIT CONFIG.SYS

(rediger hvad du vil og gem filen og genstart)

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 18:17

Tak for svaret Smitty.