/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Hvad er filosofi?
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 385 gange
200 point
Dato : 26-09-03 11:44

Jeg opfatter mig selv som en filosofisk kunstner, men er nu blevet lidt i tvivl på hvordan man kan difinere filosofi, og hvordan det passer ind til mig og det jeg laver. Man kan se nogle af mine ting på www.rosmon.dk . Jeg har brug for nogle rigtigt gode difinitioner, da jeg har tænkt mig at bruge det i nogle af de brochurer o.l. som jeg selv laver og sender ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 11:46

En filosofisk kunstner der skal have hjælp til at definere filosofi?!?!?!??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 11:47

F. er videnskaben om tænkning og erkendelse.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 26-09-03 11:49
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 11:50
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-03 11:52

En ting er at lave kunst der beskæftiger sig med alt muligt der har med tidsopfattelse, størrelsesforhol og livet i det hele taget, en helt anden ting, er at få ord på noget der virker lidt difust.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-03 12:10

Hej
* http://www.filosofi.net/
* http://www.fi.gymfag.dk/
* http://www.hum.ku.dk/fpr/
* http://www.hverdagensfilosofi.dk/
* http://www.systime.dk/Fagbank/filosofi/leksikon/
* http://www.humaniora.sdu.dk/~csm/

Ellers må du tage en "tur" op til Sokrates (470-399 f.Kr.) og lave en filosofisk diskussionsgruppe omkring emnet

Citat
Lad det være slået fast med det samme: Der gives ingen fast definition på, hvad filosofi er. Selv blandt filosofferne er man uenige om, hvilken form for filosofi der er den rigtige filosofi.

Foreløbig kan vi fastslå, at filosofiens oprindelse henregnes til omkring 600 f.Kr., og når nogen vil sætte et navn på, nævnes Thales af Milet. Men med Sokrates får filosofien en drejning, der har haft afgørende betydning helt op til i dag.

kilde: http://zander.gyldendal.dk/hvaderfilosofi_eoa.htm

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-03 12:12

NB:
Citat
Filosofi bygger på undren

Genstanden er u-videnskabelige problemstillinger

Redskabet er argumentation

Kravet er konsistens og almenhed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 12:16

Dét at tænke sig frem til en erkendelse er filosofi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 12:17

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-09-03 12:32

filosofi:= Kærlighed til visdom!
Om din kunst giver visdom til andre mennesker ved jeg ikke, men på mig virker det, som om Salvador Dali ikke er helt så let at plagierer.
Nå men grimme er dine billeder ikke!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-09-03 12:42

A.C.Rosmon

Dit spørgsmål er jo egentlig blevet besvaret af Clan, så det vil jeg ikke prøve at besvare.....men jeg lige vil kommenterer dine billeder - Lige så specielle de er, lige så flotte syntes jeg de er

// Toupie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-03 12:51

Korrekt Toupie, men jeg kom faktuelt set før Clan, bare kun med et link. Og Toupie, lad lige Rosmon selv om at vurdere hvis spørgsmål der var det bedste. Det er jo ikke sikkert Rosmon er enig med dig. Det er heller ikke sikkert Rosmon ønsker at lukke nu, vel?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 12:51

Toupie -> Jeg er ikke enig i et af CLAN's citater : Genstanden er u-videnskabelige problemstillinger

Jeg mener godt man kan filosofere over videnskablige problemstillinger. Inden for erfarings- og erkendelseteori f.eks.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 12:55

A.C.Rosmon -> Man kan sagtens værer filosofisk kunstner. Det var MC Esher. Kender du ham?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-09-03 12:59

Det var nu heller ikke for at få spørgsmålet lukket, at jeg skrev Clan havde besvaret.....men skrev det som forklaring på hvorfor jeg ikke ville kommenterer spørgsmålet,men blot kommenterer hans billeder

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-09-03 13:02

Molokyle

Du har da helt ret, for man kan filosoferer over ALT

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 13:24

Toupie -> Jepper

I en hvis forstand opfatter jeg al billedkunst som et kompulsiv filosofisk udtryk.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-03 15:44

Jeg læser ikke så hurtigt, og jeg vil godt nå at se alle link igennem.jeg er glad for jeres kommentarer, men vil også lade dette spørgsmål være åbent lidt endnu, der kunne komme andre med nye vinkler på spørgsmålet.

Jeg kender M.C.Escher,og har nogle af hans bøger. Han er utrolig spændende og facinerende. Jeg er nok mere påvirket af ham end af Dali. Efter jeg har beskæftiget mig med Escher, er jeg blevet endnu bedre til at beherske perspektivet på en måde, så jeg kan snyde selv mine egne øjne.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-03 15:44

Jeg læser ikke så hurtigt, og jeg vil godt nå at se alle link igennem.jeg er glad for jeres kommentarer, men vil også lade dette spørgsmål være åbent lidt endnu, der kunne komme andre med nye vinkler på spørgsmålet.

Jeg kender M.C.Escher,og har nogle af hans bøger. Han er utrolig spændende og facinerende. Jeg er nok mere påvirket af ham end af Dali. Efter jeg har beskæftiget mig med Escher, er jeg blevet endnu bedre til at beherske perspektivet på en måde, så jeg kan snyde selv mine egne øjne.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-09-03 16:02

Filosofisk-tænkning er vel at udfordre (stille spørgsmåltegn ved) den verden vi lever i og det der omgiver os??!

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-03 16:22

Jeg kunne netop godt se parallelerne til Escher i dine billeder. Jeg skal dog undlade at foretage sammenligninger

Nu har jeg ikke lige mine 'kloge' bøger i nærheden, men jeg vil da anbefale dig at læse: Gödel Esher Bach : The Eternal Golden Braid a Metamorphical Fuge on Mind and Machines in The Spirit of Lewis Carrol af Douglas R. Hofstadter. Det har jeg vist da gjort før? Der er nogle spændende betragtninger/formuleringer omkring billedopfattelse på det filosofiske plan. Du kan bare springe de langhårede kapitler over

Det handler om hvad vi ser, når vi ser. Forgrund/bagrund opfattelse osv.
Tor Nørretranders er inde på lidt af det samme i : Verden Vokser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-09-03 17:44

Fandens også, jeg har lige været på biblioteket, uden at have læst MOLOKYLE´s indlæg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 11:24

Filosofi er Kunsten at dovne på en intelligent måde!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 11:46

Esher benytter sig også af 'parquet deformationer' :http://kandu.dk/dk/spg/21398

I Hofstaders anden bog ( Matemagical Themas: Questing for the Essence of Mind and Pattern [An Interlocked Collection of Literary, Scientifiv an Artistik Studies] ) Kap.10 : Parquet Deformations; A Subtle, Intricikate Art Form.

.. kan du sikkert finde mere 'filosofisk' inspiration og ingange til filosofisk kunst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 11:48

Scientific ...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 11:48

Scientific and Artistic...selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 11:59

..og HELT UDE I SOVSEN LINK. fra en anden tråd !!! Sorry...

HER er det rigtige : http://www.cgl.uwaterloo.ca/~csk/washington/tile/parquet.html

.. hold kæft en brøler af de store

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 12:09

.. og her : http://www.cgl.uwaterloo.ca/~csk/washington//tile/

..iøvrigt har jeg billeder fra Escher's hånd liggende i "Galleri" på min hjemmeside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-03 12:25

Da mennesket "opdagede" ilden og dermed kom udover de basale behov, begyndte de mere dybe spørgsmål at trænge sig på når man sad foran bålet om aftenen og skuede ind i flammerne! Man kan vel sige at filosofi (erkendelse af ego kunne man måske definere det som?) var den første videnskab! Det førte så til skabelsen af religion og videnskaber som matematik og astronomi! Man kan sikkert blive ved! Gad vide om vi var kommet så langt hvis fjernsynet var opdaget først? Nå det var bare en lille sidebemærkning til mit indlæg om at dovne på en intelligent måde!

P.s. Det en skam du har lukket mudderpølen Molokyle, når man tænker på nogle af dine sidste indlæg herinde! Og hvor finder man din hjemmeside?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-10-03 12:58

tedd -> Læser du min sidste kommentar i muderpølen finder du svaret

Min hjemmeside finder du ved at klikke på molokyle over denne kommentar. Den står i min profil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 13:27

Rosmon, hvis du vil lukke spørgsmålet (hvilket er almindelig høflighed), trykker du på accepter kommentar som svar øverst til højre over det svar der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : pawla

Dato : 26-10-03 02:36

Filosofi betyder som andetsteds nævnt: Kærlighed til viden / visdom. Sokrates efterlod os dog spørgsmålet: »Hvad er viden?« Ja, så bliver det næste vel: Findes der sand og falsk viden?.. Filosofiens virkefelt beskrives i en fremmedordbog
fra 1973 som følger: »Videnskab eller kritisk metode, der søger at give en helhedsopfattelse af tilværelsen og at finde grundbetingelser og principper for menneskets viden, vurdering og handlen.« Med venlig hilsen, Pawla.

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-10-03 10:45

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : rotel1

Dato : 13-01-04 17:03

Da jeg havde Filosofi sagde min lærer altid at Filosofi er at "tænke over tænkningen".

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-01-04 17:46

En sød måde, at udtrykke det på