/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Hvem skal man stole på ???
Fra : xircom
Vist : 393 gange
100 point
Dato : 18-08-03 13:15

Har en Athlon XP3000 maskine med et ASUS A7V333 bundkort, men har lidt varme problemer (I følge PC-probe fra AUSUS). Når jeg måler temperaturen med ASUS PC-Probe fortæller den en drift temp. på 77 grader, men aflæser jeg temp. i "Hardinfo" eller "Sisoft Sandra", så siger temp. 51 grader ??? Hvad skal jeg tro, at min processor er ved at stå af i følge AUSUS eller den faktisk har det kanont i føle sisoft ?? (Overvejer nemlig at sætten en køler i der larmer mindre, men derfor også køler mindre )

Kommentar
Fra : TEXXXAZZ

Dato : 18-08-03 13:17

prøv at kør din maskine hårdt med flere prg åbne på samme tid, og genstart så og gå i BIOS og se din TEMp der..

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-08-03 14:06

Hej xircom

ASUS temperaturen er formentlig den rigtige. Eftersom det er ASUS der har lavet motherboardet er det de eneste der med sikkerhed kan sige, hvilken temperatursensor der er brugt, stigningen af temperaturkoefficienten er jo forskellig for de forskellige sensorer. Derfor er der afvigelse i resultaterne.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Poe

Dato : 18-08-03 15:41

Download HMonitor, det kan vi grader på CPU og Mainboard! Bruger det selv!

http://hmonitor.com/

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 18-08-03 16:18

Hej srhansen,

Hmmm.... jeg hælder mest til dit svar, men måler alle programmerne ikke inde i silisium kernen og ikke på sensoren på mother boardet lige under processoren ?
Jeg kan stadig ikke forstå hvor tallene er forskellige?
Jeg har prøvet hmonitor og den viser lige ledes 51 grader, men jeg tror måske de f.eks. programmer bruger den censor der ligger under processoren på boardet og så er det da totalt misvisende ?
Mvh

Xircom

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-08-03 18:31

Hej igen

Xircom, du bør have i mente at ASUS har skrædersyet motherboardet til netop en processor til forskellige klokfrekvenser.
Temperaturen uden for processoren kan aldrig under nogen omstændigheder blive højere end temperaturen inde i processoren, derfor er der god grund til at tro ASUS måler "on dice". Bemærk her, at processoren lokalt under almindelig drift kan blive meget varmere end 70 grader inde i processoren uden det betyder noget, sådan virker PN overgange jo.
Måler ASUS temperaturen "on dice", er der ikke nødvendigvis grund til bekymring, men måler de øvrige programmer temperaturen uden for processoren og dermed i kabinettet kan det sagtens forklare de 70 grader inde i processoren. Jeg syntes i første omgang du skal pille kabinettet af og se hvad du så måler. Jeg har en formodning om at der er lidt rigeligt varmt i dit kabinet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 18-08-03 21:47

Hej Igen Igen,

Har lige lavet en "Burn In Test" og lige meget om jeg har kabinet siden taget af eller den sidder på, så viser den stadig 51-54 grader i alle IKKE Asus programmer, men sjovt nok så stiger varmen eksplosivt i ASUS Probe og viser 85 Grader. HAr prøvet at vende nogle af mine kabinet blæsere for at se om det er luftstrømmen der går forkert, men dette var heller ikke løsningen. Jeg kan godt få temperaturen til at falde lidt ved at fjerne al lyddæmpnings materiale, men ved at pille køleren af for at lægge et nyt TYNDT lag kølepasta på, så er jeg stadig status-q. Jeg er bange for at lige meget hvad så kan en XP3000 ikke klare en lownoise køler som den nye danske MIST fra studie data og jeg må leve med larmen, ØV. En ting er dog sikkert, jeg kan ikke bruge alle de der MOBO-programmer. Hvad gør folk der f.eks. ikke har et program fra producenten og tror det hele er godt .

mvh Xircom

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-08-03 21:58

Tjae jeg har kun haft behov for ASUS probe.
Jeg har en PIII coppermine og jeg brugte ASUS proben da jeg skiftede fra Intel køler til golden orb køler, tror jeg det hed, da så jeg et temperaturfald på 5-10 grader, hvis jeg husker rigtigt. Temperaturen lignede det jeg havde læst den skulde være, så jeg havde ikke behov for at prøve andet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 18-08-03 22:51

Rigtig god processor du har der. Ingen problemer og altid villig til at regne. Havde for 1 år siden en dual PIII maskine med samme procesoor. Jeg tror du har ret i dine svar og jeg prøver at ændre på mit airflow i maskinen. Du har hermed scoret de 100 skarpe.

mvh Xircom

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-08-03 00:09

Hej igen
Tak for de skarpe, men er du nu helt sikker på at din køler sidder ordentligt på din processor ? Du skriver du har lagt et nyt tyndt lag på mellem køler og processor, men det er et absolut MUST at køleren planer processoren og har størst muligt berøringsareal, men som jeg læser det du skriver har du helt tjek på det
Undersøg eventuelt hvad temperaturen er med det samme når du starter op i morgen, efter den har kølet ned i nat.

mvh srhansen