/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hyperthreading - hvad er det
Fra : emesen
Vist : 1018 gange
50 point
Dato : 13-08-03 13:01

Intel Pentium 4 2.8 Hyperthreading, dual-channel Ram og 800 Mhz teknologi.
Det er ikke mig der har råd til at flotte mig, men jeg blev spurgt om hvad det er.
Emesen.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 13-08-03 14:08

http://www17.tomshardware.com/cpu/20021227/

dette er en artikel om Hyperthreading

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-03 14:47

Hej emesen

Prøv at tage et kig på denne: http://www.intel.com/technology/hyperthread/

Det er svær læsning, men det jeg har kunnet læse mig til er:
Multitasking, som vi kender den idag bliver suverænt styret af kernen, der ligger i processoren. Den primitiveste form kaldes timeslicing, hvor hver proces (program) for lige megen tid til brug af processor uanset, hvor resourcekrævende den er. En anden metode er interupts, hvor hændelser i en process anmoder processoren om afvikling, hurtigst muligt. Der er selvfølgelig lavet en masse variationer af disse, men fælles for dem er at de ikke udnytter processoren særligt effektivt.

Det er som vi kender det. Nu har man så opfundet hyperthreading, hvor flere "threads" er knyttet til hvert program. Hver thread fungerer i princippet, som før omtalte interupt, med den afgørende forskel, at mange "threads" fra forskellige programmer kan afvikles samtidigt. Dig der er så godt hjemme i DOS, vil måske huske at de første 8086 havde 4 registre AX, BX, CX og DX, hvor det første register AX var knyttet til akkumulatoren. Akkumulatoren var/er det sted hvor alle beregningerne blev/bliver foretaget. Den gang hed det sig at en processor kun kunne udføre en ting ad gangen f.eks ADD AX, BX, altså lægge to registre sammen. Sådan en operation tog vist 4 slag med klokken. Dvs. Krystallet i computeren skulle slå 4 gange før en ny proces kunne startes. Med hyperthreading er det åbentbart nu muligt at udføre flere del processer samtidigt, hvis programmerne er skrevet til det.

Målet med hyperthreading er derfor bedre multitasking. Afvikler man kun en applikation vil forskellen i bedste fald være beskeden. Afvikler man mere end et program samtidigt som benytter multithreading, må man forvente en mere jævn og hurtig afvikling.

P.s. Ovenstående er min egen fortolkning af det læste. Den har derfor ikke nødvendigvis noget med virkligheden at gørre

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 13-08-03 18:39

Tak for svaret srhansen. Jeg er nu i den pinlige situation, som så mange andre. 2 kommentarer der kan bruges. Jeg har valgt srhansen's på grund af lidt dovenskab, for nu kan jeg sende forklaringen til en af mine venner uden at skulle oversætte.
Det ser ud til at Intel vil hjælpe Microsoft med at multitaske ligesom OS2 warp kunne. Tak for hjælpen.
Emesen.