/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fugtighedsmåler i vejrstation
Fra : bigfool
Vist : 130 gange
300 point
Dato : 04-10-22 16:27

Jeg har en af disse hersens (relativ billige) vejrstationer, hvor man kan aflæse inde- og udetemperatur, luftfugtigheden også ude- og indendørs bl.a. via udeføleren. Den indendørs luftfugtighedsprocent har i lang tid ligget på omkring de 60 (vejrstationen er i badeværelset), og når vi har været i bad plejer den at stige til omkring 70-72%, hvilket vist er meget normalt. Men pludselig viser den nu kun omkring de 35% og stiger til max. 40% når vi er i bad. Jeg har to andre hygrometre liggende samme sted for at dobbelttjekke, og de ligger begge på omkring de 60-62%, så det må være mere eller mindre i det leje at den aktuelle luftfugtighed ligger på. Jeg har haft afmonteret bagbeklædningen på vejrstationen for at se ind i elektronikken; der kunne jeg bl.a. se en dims der ligner en diode, som er loddet på printet et sted, hvor der står "RH", hvilket måske står for "relativ luftfugtighed" på engelsk...? Jeg har forsigtigt haft aftørret dimsen med en blød bomuldsklud og samlet det hele igen, men men status er stadig den samme. Garantien er udløbet for et års tid siden, så der er ikke noget at hente. Jeg ved godt mit spørgsmål lyder lidt naivt, men kan man kalibrere den hersens dims eller er der andet jeg selv kan forsøge, eller er det bare at sende vejrstationen til skrot? PS: Har ikke selv hverken udstyr eller forstand til evt. målinger på det indvendige print.

Takker på forhånd for jeres evt. input

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-10-22 20:42

Citat
Jeg ved godt mit spørgsmål lyder lidt naivt

Tjae...

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-10-22 12:30

kan den renses

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 25-10-22 06:36

Gamle fugtighedsmålere skulle af og til pakkes i våd klud og vist så justeres. Det dur nok ikke ved elektroniske - men prøv at se hvor højt du kan få den.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 25-10-22 11:45

@kurt54: Den har nu ligget indpakket i en fugtig klud i en halv times tid og når kun op på 64%, så som du selv er inde på, er der nok ikke noget at gøre, men tak for input.

Annuller spørgsmålet
Fra : bigfool

Dato : 17-11-22 11:16

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål