/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Statisk RAM
Fra : johnnyBP
Vist : 165 gange
35 point
Dato : 20-08-20 13:10

Næsten alt hardware man kan købe, har det jeg mangler
Man indtaster et tal eller lignende slukker for apparater og næste gang man tænder ses tallet i displayet.
Hvordan laver man det?
Jeg skal tælle op til 1000 (1024 =2^10), men i flere omgange - der kan gå dage eller uger imellem.
Bruge Cmos - dur ikke en standby strøm på ca 4 mA dræner batteriet på få dage og tallet er glemt.
Bruge NV static RAM måske - den mindste jeg kan finde er på 8x8K og husker kun 8 bit på en adresse - så kan jeg bruge 2 i parallel, men de er store og klodsede - Hvis jeg kun benytter 1 skal jeg lave et kredsløb der skifter på 2 adresser - der er jo plads nok, men jeg foretrækker noget mere simpelt. At bruge en sådan ram kreds er som at skyde gråspurve med kanoner.
Er der nogen derude med gode ideer til noget simpelt?
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-20 13:18

Brug et almindeligt billigt memory kort til at huske værdierne. Når de så skal ændres (tælles op ) henter du dem ind i cmos ram eller andeet og gemmer dem derefter igen på kortet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-20 13:22
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-08-20 13:41

EN CMOS RAM SOM BRUGER 4 MILLIAMPERE I STAND BY??? Så må den være defekt! Tag for eksempel din PC. Når du slukker for den, lader den stå i nogle måneder, og tænder for den igen, så er alle BIOS-indstillingerne der stadig og uret går sikkert stadig rigtigt. Lige siden PC'ens barndom, d.v.s. modellerne efter de første PC XT'ere, har alt dette ligget i en CMOS-RAM som fik strøm fra et litium batteri. Idag er det typisk et batteri af typen CR2032 som bruges, og de holder 5 - 10 år!

Den opgave som du nævner er en typisk opgave hvor man vil bruge CMOS. Tjek lige databladene og måleresultaterne. Måske er der ikke 4 mA men 4 mikroampere eller endnu mindre.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 20-08-20 15:11

Hej Søren
- Du har selvfølgelig ret. De 4ma er målt på mit første udkast uden Ram bygget med cmos tællerkredse 4029 og 4018 og et par andre gates, Når jeg måler på kredsene alene dvs kun spænding (3,7 V) mellem + og -, og alle ingange termineret 10K-til stel og udgange svæver, så er forbruget ca 5uA pr kreds som ventet - Når jeg så kobler det hele op med reset og EN og alt det andet forbundet er den samlede strøm ca 4mA. En 3 volt CR2032 kan holde det i live natten over og et 5,6AH TR18550 ca en uge.
Derfor arbejder jeg nu på at implimentere en ram kreds jeg har liggende fra en gammel XT, men jeg havde håbet på at finde noget meget mindre. og mere simpelt.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 20-08-20 15:23

Hej trasor
En god ide - værd at huske, men med kortholder og tilhørende elektronik, bliver det alligevel en for stor mundfuld. Data skal ind og udlæses serielt og det skal laves med diskrete komponenter i Cmos eller TTL. En lille mikrocontroller som f.eks 16c84 ville være velegnet, men jeg har ikke mulighed for at programmere den, så det bliver Cmos tællere m.m. Så er en static ram lettere at styre da både data og adresseben styres parallelt. Begrænsningen er så 8 databit/adresse, men det kan jeg leve med.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-08-20 17:42

Det lyder somom at der må være nogle pull-up modstande på chippen som sluger strømmen. Har du mulighed for at sende diagrammet?