/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Tænd sluk af bærbar via strømforsyning.
Fra : Eyvind
Vist : 371 gange
100 point
Dato : 27-05-20 10:32

Jeg ønsker at starte min bærbare computer ved bare at tænde for stikkontakten.
Det kunne jeg en gang med en IBM stationær ved at tændknappen var inde hele tiden.

Alternativt ønsker jeg at starte computeren op via nettet og styre med teamviewer / meet eller andet.

Er der nogle gode råd.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 27-05-20 10:50

Ind i Bios og ret.
Mener du kan bruge Wake On Lan, men kan ikke lige huske det.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-05-20 12:05

Jeg har selv sat min stationære til at gøre det samme (en indstilling i BIOS). Men det er noget andet med en bærbar som er designet til at få strøm fra et batteri.

Jeg har lige kigget i min egen bærbar, men har ikke kunnet finde en egnet indstilling der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-05-20 13:14

Ok - det kan være jeg skal købe en stationær.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-05-20 15:09

Min stationære står altid tændt (i dvale) i stikkontakten, så den kan opdatere m.v. i nattens løb. Og så er den altid klar, når jeg skal bruge den.
Den bliver kun slukket, når jeg skal have den med en sjælden gang.
Det samme gælder den stationære. Den bliver kun slukket, hvis jeg skal rejse væk i flere dage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-05-20 15:58

Gå ind i indstillinger for strømforsyning. Der kan du stille den til at slukke efter kort tid f. eks 10 minutter hvis den er på batteridrift. så slukker du bare på stikkontakten , og den slukker selv korrekt ned kort efter. det er noget møg for styresystemet ,hvis man bare slukker en computer tived at tage spændingenvæk. diverse parametre bliver ikke gemt, og der bæliver aldrig ryddet ordentlig op.
du får noget som kører dårligere og dårligere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-20 10:01

Transor - vil den så starte op igen, når der tændes på stikkontaken.......for det er hele ideen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-20 17:08

Test:
Indstillet strømstyring til at lukke ned efter en tid. (batteri drift)
Slukke for stikkontakt
efter lidt tid lukker computer helt ned

Tilslut stikkontakt - men computeren forsøger ikke på at starte op.

Så skal den måske startes via noget "wake on Lan" ??

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-05-20 17:17

Jeg har aldrig prøvet Wake-On-LAN. Men du finder en indstilling til det i BIOS.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-20 20:01

Nu har jeg undersøgt lidt om WOL og det ser ikke så enkelt, og det viser sig at Teamviewer har funktionen ind bygget.
Men det er ret besværligt, så måske det er nemmere at lade den bærbare stå åben og så bare koble sig på med teamviewer udefra.
Eller måske bryde ind i computeren og aktivere selve startknappen, og bruge autostart, som kan aktiveres via mit alarmsystem gennem sms kommandoer og lidt relæer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-05-20 20:40

Citat
og det viser sig at Teamviewer har funktionen ind bygget.

Inden du går igang med det helt store så synes jeg at du først skal prøve at slå WOL til i BIOS og aktivere funktionen i Teamviewer.

Jeg har som sagt aldrig brugt funktionen, men hvis du kan slå den til i BIOS og aktivere den i Teamviewer så kan jeg umiddelbart ikke se hvor meget andet der skal til.

Jeg har for nogle år siden selv tændt min stationære på afstand via en relæudgang på et overvågningskamera som aktiverede en relæboks som satte strøm til computeren. Det fungerede fint.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-20 12:20

Citat
Jeg har for nogle år siden selv tændt min stationære på afstand via en relæudgang på et overvågningskamera som aktiverede en relæboks som satte strøm til computeren. Det fungerede fint.

Det gjorde vi også med en IBM stationær med et serverprogram til uddeling af adgang til vejens 6-7 compuere med internet og hjemmeside og mail ...............men det er længe siden.

D-Link lukker ned for service til mine kameraer, og det er blandt andet dem jeg vil styre, for det kan også gøres via LAN.

Måske ville det rigtige være at anskaffe en lille server.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 30-05-20 14:25

Citat
Måske ville det rigtige være at anskaffe en lille server.

Det behøver idag ikke at være så dyrt. Prøv at kigge lidt på Raspberry Pi

https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/web-server/

Jeg har selv en rpi kørende som et telefonomstillingsanlæg med Raspbx. (Jeg har dog en ekstern USB-harddisk sluttet til da SD-kortet ikke kan holde til så mange skrivninger.) Administrationen til denne er en webside som kører på en indbygget Apache webserver med PHP-support og MariaDB (MySQL). Den fylder ingenting, koster ikke ret meget, og kan rumme mange avancerede funktioner. Og man kan også få et print til at sætte oven på den med et par relæer. Jeg har endnu ikke selv lavet relæstyring via webserveren med mine, men jeg ved at det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-20 20:27

Jo tak Søren - men jeg har allerede sms styring af mit alarmanlæg over nettet. hvor jeg kan styre 4 hoved udgange som digitalt kan ganges med 4

Der kan også skiftes tænd/sluk med enkelt opkald fra telefonnumre som jeg har skrevet ind, så nogle af naboerne kan styre mit alarmanlæg.

Derfor er min ide bare, at kunne tænde (starte op) og slukke for computeren med et relæ.

Jeg er tæt på bare at skille en af de bærbare og finde start kontakten.
Resten har jeg faktisk allerede.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 31-05-20 01:51

Ok, god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-20 11:54

Tak det er gjort - man må godt være heldig en gang i mellem.

https://ibb.co/Trm1T0G
https://ibb.co/mczj0S2
https://ibb.co/879t2d3
https://ibb.co/tzSTqDW
https://ibb.co/3MVWhGF

På sidste billede kan startknappen ses til venstre - nu skal jeg bare koble et relæ på så kan den startes med en sms besked ind over mit alarmanlæg.
Standardstart virker stadig

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-20 15:19

Tillykke! Jeg ved ikke om du er klar over det, det er du jo nok. Windows kan lukkes normalt ned ved et let tryk på startknappen, dette vil du også kunne bruge din modifikation til.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-20 09:58

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. Mine computere er for gamle, til at bruge nyeste teamviewer, som var meningen.........................så jeg stopper her ind til videre.