/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Regler for gammel leg fra før krigen
Fra : Odada
Vist : 256 gange
400 point
Dato : 09-04-20 00:24

Jeg søger reglerne for en meget sjov gammel leg, som min bedstemor lærte af deres lærer i skolen, men ikke husker det hele af. Er der nogen der kender til dem??

Reglerne er delvist beskrevet på nedenstående side:
Kilder:
http://www.vesterhjermitslev.dk/01_artikelarkiv/as09_smejs_bodil_fortaeller.htm

"Jeg husker også en leg, vi skulle være flere om. Den drejede sig om en haveejer med en hel del træer, så mange som der nu var børn til, og en køber, som nok nærmest var en heks. Ejeren gav sine træer navne, og når træerne blev plantet, var det med ordene: ”Jeg planter mit træ med rod og top, der kommer en gammel kælling og rykker dig op. Stå fast, stå fast, stå fast.” Når køberen kom og udpegede det træ, han forlangte, måtte man pænt lade sig plante i hans have. Mere husker jeg ikke, blot at på et tidspunkt søgte alle sin første ejer. Denne leg burde jeg måske have udeladt, når jeg ikke husker mere, kun at den blev leget i indkørslen til Enkestræde mellem Sæbehuset og skomageren."

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-04-20 14:37

Min bedstefar Poulsen er fra Øster Hjermitslev - men desværre har jeg ikke hørt om den leg.
Eyvind fra 1943 kbh.

Måske skulle man gætte "træets navn" for kunne tage det "hjem" i sin egen have.

Kommentar
Fra : Odada

Dato : 09-04-20 19:02

Hej Eyvind,
Min bedstemor er fra Ribeegnen. Derfor tror jeg det er regler der er givet videre mellem lærerne og skolerne. Måske er det skrevet op et sted, som en aktivitet for skoler. Der skulle nemlig være mange børn med. - Nok ikke så godt i denne mørketid. Joh vi har engang forsøgt i familien at lege det, men kunne ikke finde ud af det.
MVH Odada