/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
matrikel regler
Fra : kimstorm01
Vist : 293 gange
300 point
Dato : 06-03-19 16:52

hej
Skal til at opsætte et nyt hegn op ind til min nabo, hvis vi bliver enige om ikke at sætte hegnet nøjagtigt i skel,( da det faktisk kan drage nytte for os begge) , er mit spørgsmål så:
om man kan skrive et stykke papir på at vi er blevet enige om at det nye hegn afgør skel, men at man på et senere tidspunkt får landmåler på. Kan det i givet fald være juridisk ok hvis jeg når at sælge min ejendom inden evt. landmåler har været der, så jeg bare kan vise det underskrevne stykke papir til evt. ny ejer, og han så måske får ordnet det med landmåleren. Grunden til at landmåleren må vente er at det er et dyrt hegn, og det tror jeg nu også landmåleren er:)
vh

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-03-19 16:57

I kan ikke ændre på matriklen, ved at lave et stykke papir imellem jer som naboer. Det kræver en landmåler, og nogle nye skøder hvis I skal ændre på jeres matrikler. Lyder nu heller ikke som om at I faktisk ønsker at ændre selve matriklen, blot sætte et hegn, som er lidt i skel og lidt på den ene om den anden matrikkel.
Sæt hegnet, som I ønkser det, om 10år er der ingen der kan huske hvad der er hvad, kun hvis et af husene bliver solgt og man bestiller en landmåler til at finde skelpæle eller lign.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-03-19 21:04

https://www.kandu.dk/Spg179015.aspx

For ca 2 år siden spurgte du om næsten det samme, men da var det en ven, det drejede sig om.

Husk nu, at der er skelpæle, som ikke må flyttes medmindre, at det er godkendt af en landmåler og ændret i skødet. Det kan hverken du eller din nabo godkende uanset hvor mange private skrivelser i skriver under på.

Citat
. Kan det i givet fald være juridisk ok hvis jeg når at sælge min ejendom inden evt. landmåler har været der, så jeg bare kan vise det underskrevne stykke papir til evt. ny ejer, og han så måske får ordnet det med landmåleren.

Nej nej nej, hvorfor betaler du og evt. din nabo ikke det det koster, at få gjort det nye skel lovligt.
Hvis din nabo også er interesseret i din plan, så vil det jo komme jer begge til nytte (skriver du selv) og vil det så ikke medføre at I begge kan tjene på salg af jeres huse, men du vil ikke punge ud til en lovlig ændring af matriklen

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 07-03-19 07:07

For at være et fælleshegn skal hegnet placeres i skel!

Er hegnet på din eller naboens grund betegnes det som opført på egen grund, og den som ikke ejer grunden, er som udgangspunkt ikke forpligtiget til at vedligeholde og betale nogen andel af hegnet.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=174774

Hvis I indgår en individuel, aftale er det en god ide, at I får den på skrift, ligesom det kan være en god ide, at lade aftalen tinglyse, så aftalen også gælder i tilfælde af ejerskifte.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm01

Dato : 11-03-19 17:47

Tak for svaret katekismus.