/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
matrikel regler
Fra : kimstorm01
Vist : 381 gange
100 point
Dato : 29-04-18 07:01

halløj
Sagen drejer sig om at en ven af mig har købt en ejendom for 5 år siden, hvor der for 18 år siden er blevet frasolgt noget jord til noget bebygglese. Dengang for 18 år siden er som skel blevet opsat et hegn, men vi kan se på matrikeloptegning at hegnet sådan set står en del inde på det frasolgte jord. ergo min ven har sådan set noget mere jord tilhørende hans ejendom end han burde have. Spørgsmålet er så om når et hegn har stået en vis årrække som dette har, er der så ikke noget med at jorden egenligt tilfalder min ven??
vh

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-18 08:18

Efter mindst 20 år kan man vinde hævd

https://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%A6vd

Hvis man ikke vil have en nabokrig taler man med naboen!

Det er langtfra billigt at få ordnet det juridiske, så det er det næppe værd.

Jeg solgte for nogle år siden 15-20 m2 til naboen, det kostede ham 30-40 tusinde at få klaret papirarbejdet med landmåler, advokat til tinglysning mv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-18 10:37

Det er sådan, krige begynder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-18 10:41

Så står hækken inde ved naboen.
Men det betyder ikke at jorden op til midt i hækken tilhører din ven.

For at vinde hævd skal han vel have udnyttet jorden på en eller anden måde.

Ejeren skal også have været klar over det, ellers skal der gå længere tid, uden at have givet tilladelse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-18 19:17

Hvis jorden er frasolgt er der også en skelpæl.( Burde være).
Til tider laves der et hegn på egen grund, med en hæk.
For at kunne klippe hækken som man har lyst til, uden at skulle diskutere med naboen om højde og bredde.............så er det godt at kunne færdes på begge sider af hegnet.
Naboen skal så til genæld heller ikke betale halvdelen af hegnet.

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm01

Dato : 29-04-18 19:31

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-18 06:27

Tak, kimstorm01!