/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Florence.
Fra : Mosebaek
Vist : 418 gange
200 point
Dato : 13-09-18 10:49

Jeg har i mange år undret mig over, at man aldrig/meget sjældent, hører om skibe der "går ned", når disse monster orkaner farer rundt i både
Stillehavet (navnet må være en joke) og Atlanterhavet.

Selvfølgeligt er nutidens navigation og kommunikation, helt i top...men alligevel.
Et fly kan jo sagtens undvige et uvejr, med et stort container skib, eller tanker, for ikke at glemme store krigs skibe, er det noget anderledes.

Jeg har lige været på https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-73.1/centery:31.7/zoom:6
Og kan godt se, der ikke er mange skibe i "Florences" område. Imponerende, når man tænker på hvor mange tusinder sømile, det drejer sig om.
Nogen med en god forklaring??

M.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 13-09-18 11:45

På grund af de gode varslingssytemer undgår skibstrafikken disse orkaner

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-09-18 18:02

Der er åbenbart ikke mange filosoffer her inde.

Jamen, så må jeg jo selv filosofere.
USA orkanen har en styrke på 71 m/sek. (Meldes der).

"Århundredets orkan" havde vi 3.dec 1999. Med en styrke på 51 m/sek.
D.v.s. "Florence" er 40% stærkere, end den vi havde i 1999.....tak for kaffe si`r jeg bare.

Den i 1999 husker jeg tydeligt. Var til julefrokost i Hanstholm. Ved 22:30 tiden, bestemte vi at vi hellere måtte se at komme hjem. VI NÅEDE IKKE ENGANG AT BLIVE FULDE.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-18 01:49

hvis vindhastigheden er 40% større , bliver virkningen 100% større .
det er simpel mekanisk fysik, at trykkræfter ( og sug ) stiger med 2. potens af lufthatigheden.
Desuden spiller temperaturen også en vis rolle. Ved samme hastighed bliver virkningen en kende mindre i varm luft. Forskellen er ca. 1% for hver 3° C

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-18 07:55

Jeg husker også 1999-orkanen, men 1967-orkanen var langt værre i skader, vindmålerne kunne ikke måle de kraftigste vindstød!

I 1967 hang elledningerne (ligesom de stadig gør i USA!) i lygtepælene og blev revet ned af væltede træer mv, så der gik ret lang tid får alle havde strøm igen.

Jeg boede på landet, vi havde først strøm igen efter 4-5 dage!

http://vejr.tv2.dk/2015-10-18-i-dag-for-48-aar-siden-orkan-ramte-landet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-18 11:40

Tak for indlæg. Min bemærkning:
Citat
VI NÅEDE IKKE ENGANG AT BLIVE FULDE.

Var nu ment som ironi, en hentydning til nutidens julefrokoster, hvor det tilsyneladende drejer sig om at opføre sig så plat som muligt.
Nå, lad nu det ligge, man skal selvfølgeligt ikke generalisere....her er det orkaner det drejer sig om. (Min egen sidespring).

Vi har haft mange orkaner i min tid. Et af dem jeg (også) husker er januar 1975. Da kæntrede det polske fiskeskib "BRDA" Hanstholm havn.

10 mand omkom. Den sidste blev fundet da isen brød op i havnen. Kaptajnen var ret modvillig, ville helst ungå de danske myndigheder. Dengang gik der rygter om at polske fiskeskibe, var udstyret med lytterudstyr. Spionage.

M.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-09-18 20:08

I 1999 var orkanen langt værre her nede i det sydvestjyske så vidt jeg ved. Og er det ikke sådan at vindhastigheden måler vinden i dens hastighed men disse orkaner der snurrer rundt flytter sig vel ikke fremad med samme hastighed som rotations vinden, sådan tror jeg da det virker. Så det er da rigtig man har lang varslingstid til skibsfarten man kan jo se orkaner fra satelit.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-18 10:06

Tak for svaret Bille1948. Som så mange gange før, er jeg i tvivl om hvem jeg skal lukke ved.
Mange gode indlæg. Derfor "slår jeg ned", på den første der reagerede.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-09-18 23:07

Jamen, tak for point