/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hjælp!!!!!!
Fra : Tonganeseren
Vist : 481 gange
500 point
Dato : 12-08-18 20:52

I dag gik bølgerne højt i familiær sammenhæng.I forbindelse med min søns nedlagte 16-ender fortalte jeg endnu engang, at den afdøde kongelige højhed, Prins Henrik, havde rekorden herhjemme hvad angår fritstående kronvildt med en 24-ender på 256,4 kg. Den blev nedlagt den 1. september klokken 09.15 om formiddagen i Valby Hegn. Jeg husker det tydeligt, idet jeg selv sad og ventede på kapitalen, som aftenen før opholdt sig i mosen på afdøde svigerfars ejendom.
Nu hævder sønnen - og min kjære hustru, at datoen rettelig var 1. november 2011, hvor Prinsen nedlagde en større hjort i Grib Skov. Men det drejer sig om en helt anden hjort. De to , altså sønnen og hustru, hævder, at der fra 1990`erne var indført særlig jagttid på kronhjorte. Fis i en hornlampe - hævder jeg.
Kan I huske, hvornår der stadig vart almindelig jagttid på kronhjorte begyndende fra 1. september???
Hvis ingen kan huske året, så må jeg jo ringe til S&N for Hovedstadsregionen. Jeg agter nemlig at tørre sønnen og hustruen om næsen med beviserne ( nogle staver det biviserne).
Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 12-08-18 21:05

Kan man ikke google sådan noget ?
Det burde sønnen da kunne gør.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-18 21:06
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-18 21:11

250 kg (jeg kan kun finde vægt op til 230!!)

Prins Henrik fik ram på min hjort den 1. september - for nogle år siden. Den blev nedlagt i Valby Hegn og vejede 254,6 kg.

Mvh.
Tonganeseren
https://www.kandu.dk/spg158824.aspx

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-18 21:20

Vi kunne ikke hitte artiklen på Ekstra Bladets bagside om den store hjort - og Prinsen. Den hjort, som han nedlagde i Grib Skov, er ikke den største, som Prinsen nedlagde engang før 2006.
Min søn optrådte i dag noget nedladende, og jeg håber inderligt, at jeg får opklaret sagen. Jeg har, lige nu, afsendt en mail til Skovrider Jens Bjerregaard Christensen, og han må da kunne huske lidt om nedlæggelsen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-18 21:36
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-18 21:40
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-18 21:59

Hej igen - katekismus.

Det var en kronhjort - Prinsen skød.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-08-18 22:05
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-08-18 23:16

Så er vi nået frem til en årstalsansættelse. Jeg mener at kunne huske, at indskrænkningerne blev vedtaget senere - men når jeg har svaret fra Skov & Naturstyrelsen, melder jeg mig omgående her på siden.
Tak for interessen.

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 13-08-18 01:03

I 1984, da bestanden var nået op på 70 – 85 dyr, fik Nordsjællands kron- vildt 14 dages jagttid. Året efter blev jagttiden udvidet til hele november. I 1987 blev jagttiden yderligere udvidet, således at der nu var normal jagttid i lighed med resten af landet. Siden 2003 har jagttiden på kron- vildt i Nordsjælland været på 14 dage, fra 16. november til 30. novem- ber.

https://ign.ku.dk/formidling/publikationer/rapporter/filer-2013/kronvildtets-udbredelse-2013.pdf

http://gribskov.lokalavisen.dk/nyheder/2013-12-17/-Kronhjorte-og-jagt-i-statsskoven-1660556.html

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-08-18 21:56

Kære Katekismus

Det var lige den oversigt jeg manglede. Tak for det. Nu afventer jeg svar fra S & N -styrelsen. Det må have været i 2000 - 2001 Prinsen nedlagde hjorten.
Endnu engang tak.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-08-18 12:59

Jeg finder kun
Det var prins Henriks gode jagtven, den italienske prins Pignatelli di Strongoli, der nedlagde det største stykke kronvildt. Det andet fik prins Henrik selv ram på, foruden et stykke råvildt og et stykke dåvildt.
https://www.bt.dk/nyheder/der-var-baade-raa-daa-kronvildt-og-en-enkelt-raev

Det er jo heller ikke det du skriver om, så det er underligt!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-08-18 14:07
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-08-18 18:21

Du milde
Den største, kendte kronhjort med det tungeste gevir stammer fra New Zealand, hvor kronvildtet oprindeligt er indført fra Europa. Her har hjorten “Davidson” præsteret et gevir på lidt over 20 kg med ikke mindre end 57 sprosser – en såkaldt 57 ender.
https://naturguide.dk/hvor-stort-kan-hjortens-gevir-blive/

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-08-18 21:35

Nogle flotte billeder. Den hind, som "bedækker" den store hjort hedder i øvrigt Simon.

Mvh.

Tonganeseren - som Gudskelov kun har en ende. Så har man sværere ved at fare vild.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-08-18 11:04

Kære Tonganeser.

Det er sgu' en skam, at forfatteren og storjægeren m.m.m. ikke optræder mere på kandu, for han ville, om nogen, kunne have svaret på dine spørgsmål + nogle andre sager, ganske uopfordret !!!!

Få nu din familie gjordt fuldstændig til grin og få så ro i sjælen

ØV4

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-18 17:35

Lidt uden for spørgsmålet:

Der bliver slagtet mange tamme dyr nu i utide, på grund af for lidt foder efter tørken,
men hvordan har de vilde dyr klaret sommerens tørke?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-08-18 23:53
Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-09-18 16:20

Tak for svaret katekismus.
Jeg vender tilbage, når jeg har nyt.

Mvh.

Tonganeseren