/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hjorte quiz spørgsmål
Fra : return
Vist : 1697 gange
95 point
Dato : 31-10-11 14:18

hej
så prøver jeg lige at skrive alle spørgsmål ned som er i hjorte quizen

sika hjorten stammer fra ?
Japan
Kina
New zealand

2) forlænget drægtighed forekommer hos:

Kronvildt

råvildt

dåvildt

3)hos kronvildtet kan de største hjorte veje op til

150kg

200kg

250kg

4)dåhjorten kaster sit gevir i:

oktober/november
december/januar
februar/marts

5) på et fuldt udviklet gevir hos kronhjorten skal hver stang have mindst:

4 ender
6 ender
8 ender

6)fejsttiden indtræder:

lige før brunsttiden

i brunst tiden

lige efter brunst tiden

7/i parringstiden kan høje fløjteligende skrig høres fra hannen:

Dåvildt

Sikavildt

Råvildt

8)en råbuk der ikke danner opsats eller kun får opsats med en stang:

Eunuk

Munk

Morder

9) Grandler ses hyppigst hos:

kronvildt

råvildt

dåvildt

10) parykdannelse skyldes:

en fysisk skade

et parasitangreb

en hormonforstyrrelse

11)krydsning mellem sika og kronvildt:

kan forekomme

sker ofte

er ikke mulig

12)der bør mellem afholdelse af tryg-og driv jagter på hjortevildt forløbe mindst:

2 uger

3 uger

4 uger

13)chancerne for en vellykket pursch er størst:

i frostvejr

efter en tørke periode

efter længervarende regn

14)forsvarlig skudstand med haglbøsse til råvildt i side skud og i bevægelse er max:

15 m

20 m

25 m

15) et stykke hjorte vildt i brækket tilstand taber i forhold til levende vægt ca :

10 procent

25 procent

35 procent

16)når kronhjorten taber sit gevir kastes begge samtidig:

Det er fup

Det er fakta

17)Grandler forekommer hos begge køn:

Det er fup

det er fakta

18) Det er tilladt at udsætte råvildt i danmark:

Det er fup

Det er fakta

19)de nordsjællandske skoves snorlige veje stammer fra 1670érne og vidner om Christian den V.`s
interesse for parforcejagt:

Det er fup

Det er fakta

20)Christian den V. omkom efter en affangning af en hjort :

Det er fup

Det er fakta

det var så alle 20 spørgsmål så håber der er nogle der kan hjælpe med at løse hjorte quizen

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 31-10-11 14:25

Hvad fanden skal vi med en quiz?

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : return

Dato : 31-10-11 14:28

hvis nu DU hugo -børge kunne læse fra sidst jeg skrev så var detr faktisk nogle som faktisk spurgte om jeg kunne ligge den ind her så ja nu er det gjort så det må du så døje med

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-10-11 16:47

- fin quiz return... Du har ramt rigtigt i alle 20!

Når nu du skal sortere får du et lille hint, nr. 19 er fata...

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 95 point
Dato : 31-10-11 18:31

Puha, det var mange spørgsmål. Her får du de første svar

1. Japan
2. Råvildt
3. 250 kg (jeg kan kun finde vægt op til 230!!)
4. februar / marts
5. 6 ender
6. -----??????------
7. sikavildt

Okay, nu holder jeg lige pause, du har vel sikkert selv løst nogle af opgaverne? Kan du ikke skrive, hvilke du mangler??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-10-11 20:58

. 250 kg (jeg kan kun finde vægt op til 230!!)

Prins Henrik fik ram på min hjort den 1. september - for nogle år siden. Den blev nedlagt i Valby Hegn og vejede 254,6 kg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-10-11 21:00

@Tonganeser: Du må da kunne svare på alle disse spørgsmål uden videre? Kan du svare på spørgsmål 6??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-10-11 23:14

Jada. Den indtræder naturligvis lige efter brunsttiden. I brunsttiden render hjortene fedtet af sig - akkurat som med mennesker.

Mvh.
Tonganeseren

Året hvor Prinsen nedlagde den kapitalhjort som dagen før gik på mit revir, blev nedlagt året før særfredningen blev indført i Nordsjælland. Det er i øvrigt dansk rekord for fritlevende kronvildt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-10-11 23:29

Hvorefter de bruger resten af efteråret til at æde sig fede og trinde - til vinteren. Tror jeg nok.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 01-11-11 06:44

sika hjorten stammer fra ?
Japan
Kina
New zealand

2) forlænget drægtighed forekommer hos:

Kronvildt

råvildt

dåvildt

3)hos kronvildtet kan de største hjorte veje op til

150kg

200kg

250kg

4)dåhjorten kaster sit gevir i:

oktober/november
december/januar
februar/marts

5) på et fuldt udviklet gevir hos kronhjorten skal hver stang have mindst:

4 ender
6 ender
8 ender

6)fejsttiden indtræder:

lige før brunsttiden

i brunst tiden

lige efter brunst tiden

7/i parringstiden kan høje fløjteligende skrig høres fra hannen:

Dåvildt

Sikavildt

Råvildt

8)en råbuk der ikke danner opsats eller kun får opsats med en stang:

Eunuk

Munk

Morder

9) Grandler ses hyppigst hos:

kronvildt

råvildt

dåvildt

10) parykdannelse skyldes:

en fysisk skade

et parasitangreb

en hormonforstyrrelse

11)krydsning mellem sika og kronvildt:

kan forekomme

sker ofte

er ikke mulig

12)der bør mellem afholdelse af tryg-og driv jagter på hjortevildt forløbe mindst:

2 uger

3 uger

4 uger

13)chancerne for en vellykket pursch er størst:

i frostvejr

efter en tørke periode

efter længervarende regn

14)forsvarlig skudstand med haglbøsse til råvildt i side skud og i bevægelse er max:

15 m

20 m

25 m

15) et stykke hjorte vildt i brækket tilstand taber i forhold til levende vægt ca :

10 procent

25 procent

35 procent

16)når kronhjorten taber sit gevir kastes begge samtidig:

Det er fup

Det er fakta

17)Grandler forekommer hos begge køn:

Det er fup

det er fakta

18) Det er tilladt at udsætte råvildt i danmark:

Det er fup

Det er fakta

19)de nordsjællandske skoves snorlige veje stammer fra 1670érne og vidner om Christian den V.`s
interesse for parforcejagt:

Det er fup

Det er fakta
Aner det ikke

20)Christian den V. omkom efter en affangning af en hjort :

Det er fup

Det er fakta
Aner det ikke

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-11-11 06:59
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-11-11 07:01
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-11 14:18

19)de nordsjællandske skoves snorlige veje stammer fra 1670érne og vidner om Christian den V.`s
interesse for parforcejagt:

Det er absolut fakta.

20)Christian den V. omkom efter en affangning af en hjort :

Den er god nok. Det tog en uges tid - før infektionerne tog livet af kongen.

Mvh.

Tonganeseren

Den der med feisttiden er jeg stadig lidt i tvivl om. Men jeg hælder stadig til teorien om, at "feisten" begynder, når arbejdet er gjort. Jeg udfører i hvert fald aldrig "hårdt fysisk arbejde" på fyldt vom. Men jeg er jo heller ikke en kronhjort - kun en afdanket buk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-11 14:24

Sikahjorten (Cervus nippon)

Sikaen lever overalt i Asien - også Japan, men da den hedder Cervus Nippon, må den velsagtens siges at være japansk - oprindeligt altså.

En temmelig svær test.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : return

Dato : 01-11-11 16:10

hej til alle der har prøvet at hjælpe med at løse quizen gir point til den af jer som har gjort jer umage

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 01-11-11 16:11

Tak for svaret pifo.