/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC slukker umotiveret
Fra : jeanettesmor
Vist : 241 gange
500 point
Dato : 10-06-18 09:55

Davdav.

Min hjemmebyggede pc slukker umotiveret; nogle gange efter et par minutter efter start, andre gange efter et par timer og nogle gange slet ikke.

PSU på 500W døde for et par uger siden og er erstattet af en på 750W.
Bundkort ASUS M5A 78L-M Plus og har kun fire dage på bagen.
CPU AMD FX 4350 Quad Core Processor 4,20 GB
8 GB RAM.
OS Windows 10 Pro.

Når maskinen først er genstartet kører den helt problemfrit.

Problemet har stået på siden efteråret og skift af PSU og bundkort har ikke gjort nogen forskel.
(Det var nu heller ikke derfor de blev udskiftet.)

Nogen derude i sommerlandet har en idé om hvad problemet kan skyldes?

Venlig hilsen
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-06-18 10:07

Når både PSU og bundkort er skiftet så der der jo ikke så meget tilbage. Bruger du grafikdelen på bundkortet eller har du et "rigtigt" grafikkort? Har du sidstnævnte så prøv at tage det ud og sæt skærmet til grafikdelen på bundkortet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 10-06-18 10:38

Tak, Søren_Steen_Nielsen

Bruger bundkortets integrerede men har et ekstra kort til tilfælde af nød. Det har jeg ikke sat i endnu.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-06-18 10:48

Havde selv samme problem som dig for et års tid siden og min kunne står og genstarte i en evighed (den fik så et slag og startede normalt) og nu er det kommet igen.
Mener jeg fixede det ved at skifte en slidt mus og i Bios satte den til ikke at vågne ved LAN? (et eller andet), troede det måske var fordi min mobilos/ andres der lavede ravage, men det gik væk efter en ny mus.
Så mit gæt er dårlig hardware af en slags.
Men som skrevet er min begyndt igen, især når det har noget med grafik/ video at gøre, så måske en fejl ved grafikkortet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 10-06-18 11:03

Tak mig-selv

Musen, måske? Den er lidt aldersstegen men jeg er så glad for den
Det er en MX Performance mus - måske skulle jeg kikke efter en anden.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 500 point
Dato : 10-06-18 12:06

Der er en ledning der måske kan give den slags symptomer. Det er ledningen til tænd-slukknappen. Den går fra fronten og ned på bundkortet. Hvis der sker en kortslutning, evt. fordi at switchen i selve knappen er defekt, så slukker maskinen efter fire sekunder. En kortslutning kortere end fire sekunder får Windows til at lukke ned og slukke maskinen. Check den.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-06-18 12:24

Jeg har også en anelse om at det kan være tænd og sluk knappen.
Åben din pc, find den lille ledning der heder POWER SWITC.
pil den af.
derefter brug en lille skruetrækker eller ligene, til at luse de to ben, Altså kun et kort øjeblik. så starter din pc. og hvis fejlen derefter er væk, Så er det kontakten der er defekt.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 10-06-18 16:24

Tak for forslag Søren_Steen_Nielsen og edison

Jeg var så småt i gang med at overveje et nyt kabinet. Det nuværende er en teenager på 17-18 år, så en defekt ledning er slet ikke utænkeligt. I løbet af de år er bundkortet skiftet en del gange, og dermed er de små ledninger jo blevet forstyrret tilsvarende mange gange.

Det varer nogle dage før jeg kan få kabinettet hjem - forsendelseshastigheden er ikke hvad den har været - så jeg må bede om udsættelse inden jeg accepterer et svar.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-06-18 16:31

Det er helt ok.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-06-18 20:11

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Fik fat i et nyt kabinet. Foreløbig ingen slukning og jeg krydser fingre for at det bli'r der heller ikke.

Venlig hilsen
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-06-18 07:38

Glad for at kunne hjælpe, tak for point.