/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Touch-pad-mus er "frosset"?
Fra : Rønde
Vist : 247 gange
20 point
Dato : 27-03-18 23:00

Musemarkøren på min Lenovo, Win10, bærbare, vil pludselig ikke flytte sig. Pilen står ubevægelig midt på siden. Jeg har fundet forslag til hvordan jeg kan forsøge at afhjælpe det på nettet, men alle forslag kræver jo at musen virker (jeg skriver nu fra en anden pc).

Hvordan kan jeg afhjælpe problemet, når musen ikke virker?

Hvad kan problemet med at musen er "frosset" skyldes?

Jeg er ny her, og har desværre kun 20 point i bagagen ...

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-03-18 23:11

Jeg husker ikke, hvordan Lenovo er konfigureret, men prøvat holde F5 eller er det F8 nede, når du starter maskinen. Når du har ramt den rigtige, kommer du til en menu, hvorvdu kan vælge at reparere (gendanne) PCen.
Du vil kunne finde et sted, hvor du ksn gendanne ud fra et gendannelsespunkt.
Det er mit bedste bud.
Det næste er, at skaffe en USB-nøgle med en installationsfil.
Du kan læse denne tråd, hvor jeg har beskrevet, hvordan man gør det:
https://www.kandu.dk/spg178870.aspx

Kommentar
Fra : Rønde

Dato : 27-03-18 23:20

Jeg kan desværre ikke se det, da jeg er ny her og ikke har optjent de 30 point som det koster at læse tråden ...

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-03-18 23:26

Du ska have fat i en Windows installation. Du må låne en anden PC og hente programmet hos Microsoft. Det er lettest at få den version, der kan ligge på et USB-stik (installation på anden PC, bliver den vist kaldt).
Med den sat i din maskine, booter den på USBen og du bliver spurgt om, hvad du vil. Vælg "reparer".
Nå, jeg glemte at sige, at det er Windows 10,dette gælder for.

Du kan hente "refresh tool" her: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10startfresh

Dette er hentet, fra den omtalte tråd. Det er essensen af tråden.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 27-03-18 23:28

Det kræver selvfølgelig, at du kan låne en OC et sted og at du har en USB-nøgle, der er stor nok. 16Gb er nok.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-03-18 23:40

Rooolig nu, er reinstallation ikke lige drastisk nok til at starte med? Tænker der kan laves lidt fejlsøgning inden det kommer så vidt?

HVis du har en USB-mus så brug den indtil vi får løst dit touchpad problem.

Er Windows fuldt opdateret?
Har du prøvet og opdatere driveren til touchpaden?

Tænker du ved hvordan du opdatere Windows. (Hvis du ikke gør, så sig det)
Driveren til din touchpad finder du på https://support.lenovo.com/dk/da/
For at få drivere til din model skal du søge på type- /model nummer
det nummer finder du ved at starte command prompt, søg på cmd ved at klikke på luppen nede i venstre hjørne. I command prompt skriver du wmic computersystem get model og trykker på enter.
Nummeret der kommer frem søger du på, på Lenovos side, som jeg skrev ovenfor. Hvis du gerne vil ha' vi leder efter driveren for dig så skriv dit type- /model nummer herinde.

Kommentar
Fra : Rønde

Dato : 28-03-18 00:08

Jeg har kun en trådløs mus, som ikke er installeret. Men, Webnoon, du mener altså, at jeg ved at anskaffe mig en usb-mus kan få musen til at bevæge sig på skrivebordet? Så er jeg nået langt, for så kan jeg overhovedet begynde at rode med det. Dette er ikke muligt pt. Jeg kan heller ikke få det til at reagere på venstre/højreklik ...

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 28-03-18 07:16

En usb-mus er sagen, og den er langt lettere at bruge.
Har lige lagt et "spørgsmål" på Kandu, der hedder point til Rønde.
Gå ind og svar på det, så godkender jeg, og du får 300 point, så du kan kigge i alle tråde.
God påske
Petra

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 28-03-18 09:50

USB-stikket kan brugesvtil at reparere Windows med. Den skal selvfølgelig ikke køre en fuld installation.

Kommentar
Fra : Rønde

Dato : 28-03-18 10:24

Citat
USB-stikket kan brugesvtil at reparere Windows med. Den skal selvfølgelig ikke køre en fuld installation

Jeg har en ekstern hd med usb-indgang - det er vel lige så godt, eller hvad?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 28-03-18 10:35

Der er jeg ikke sikker på. Bootsektor er anderledes på en USB end på en harddisk. Men det er da forsøget værd. Hvis værktøjet ikke kan opbygge softwaren på disken eller den efterfølgende ikke kan boote på den, ja så dur det ikke.
Hvis du ikke har en 16Gb USB, kan du måske låne dig frem. Jeg har altid en USB med installationen liggende, for jeg har af og til brug for den og gider ikke hente hos Microsoft hver gang.
Husk, at du skal ind i BIOS med USBen isat og sætte USBen som bootdrev. Når det er gjort, gemmer du og booter om.
Så skulle du gerne blive spurgt, om du vil installere eller reparere. Det er her, du selvfølgelig skal vælge reparere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-18 11:47

Citat
Gå ind og svar på det, så godkender jeg, og du får 300 point, så du kan kigge i alle tråde.

Der skal bruges daglig opsparede points, ikke points for svar - med mindre det er lavet om.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-18 11:49

Har du prøvet bare at slukke din bærbare, ikke gå i dvale eller andet = ud med batteriet.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 28-03-18 17:12

Citat
Har du prøvet bare at slukke din bærbare, ikke gå i dvale eller andet = ud med batteriet.

Altså ikke bare slukke helt eller genstarte? Nej, det prøver jeg lige

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-03-18 18:04

cristian2, har du det samme problem som Rønde, som er helt ny bruger

Kommentar
Fra : Rønde

Dato : 29-03-18 10:55

Ai, hvor morsomt. Jeg farer rundt og låner alle andres pc'ere (som selvfølgelig logg'er ind automatisk) netop fordi musen på min egen ikke virker. Godt du gjorde mig opmærksom på det, ans! Lige nu er det en reserve-pc, som godt nok er langsom, men usb-musen kommer først efter påske ...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-03-18 16:24

Fn + F5

Eller kig på tastatur og find firkanten med streg under...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-05-18 11:33

Hva' så Rønde, hvad er status?