/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Forskel på 12V transformer
Fra : lukas2502
Vist : 755 gange
150 point
Dato : 05-01-18 16:48

Hvad er forskellen på en 12V led transformer og en alm. 12V transformer?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-01-18 17:56

Hvad er en alm. transformer ?????

Jeg vil sige, uden at vide, hvad "en alm. transformer" er, at det meget vel kan være AC på den ene og DC på den anden !!! (måske)

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-18 18:38

Som skrevet
Transformer til led “driver” er jævnstrøm DC (jernkerne kan somregl godt bruges) elektroniske transformere er AC og kan ikke bruges “normalt”

Philips har dog udarbejdet en teknologi i nogle at deres led produkter som kan bruge med enten leddriver-jernkerne og elektroniske transformer

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-18 20:09

Jeg fik engang en god forklaring af (transor og php?) sikkert om noget andet - men alligevel.

Umiddelbart vil jeg mene at forskellen er at den ene kan ´lys-dæmpes´ men den er dampet af igen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-01-18 21:00

Det kan også være en forskel i at tomgangspænding på en stabiliseret 12V, også er på 12V.

Nogle 12 V strømforsyninger, har en højere tomgangspænding, da disse ofte kun er ensrettet og giver ca. 12V x 1,4... Der herudover falder når den belastes.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 05-01-18 23:08

Dem der sælger 12v led fraråder at bruge "alm." transformer da de kan forringe led`ens levetid.
12v led virker fint med med AC, men da led`erne er ret dyre, skal de jo helst ikke brændes af for hurtigt med en "forkert" transformer. Med en lysdiode tilsluttet DC kræves der en modstand sat ind.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-01-18 00:48

Kan du ikke sende et link, til hvor det er beskrevet modstand skal være placeret?

At en led lyser siger intet om at den lever fint... Mine gamle erfaringer med led, lærte mig har det skidt med AC, da de i spærreretningen ikke er gode til at lukke.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 06-01-18 08:13
Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-18 11:38

Forklaringen er desværre lidt mere kompliceret en det foregående antyder.

En transformator i det tekniske sprog er en ganske bestemt ting. Den kan kun bruges til vekselspænding, og transformerer spænding og strøm i det faste forhold, som den er konstrueret til. Den er med jernkerne.

Men ordet transformator bruges nu tit i daglig sprog og i butikkernes annoncering også om alt mulig andt som kan ændre spændingen, måske enrette til jævnspænding ogmåske strømbegrænse passende til nogen bestemte led.

Kort og godt når folk siger LED transformator, er det ikke godt at vide, hvad de mener præcist.

LED skal altid kobles med en strømbegrænser, og det er i dag normalt ikke en modstand.

LED vil tage en ødelæggende strøm, hvis spændingen er en ubetydelighed for høj, og på grund af spredning i produktionen, temperatur mv. er det ikke til at styre bare med en bestemt spænding.
Men hvis der er indbygget strømbegrænser i "forkoblingen" vil LED få den rette strømstyrke, og spændingen vil indstille sig derefter.
Forkoblingen kan være indbygget i selve lysenheden, som i 230 V lamperne, eller i "transformatoren" som så skal passe til lige netop den LED lysenhed.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 06-01-18 23:04

Citat
Forklaringen er desværre lidt mere kompliceret en det foregående antyder.

For mig der på ingen måde er en "fagperson", er en lys-diode og en led lys-kilde ikke helt det samme.
For mig er en lys-diode en markering, hvor det kan ses om noget er tændt eller slukket. Hvor en led er en lys-kilde, som f.eks. halogen og glødelamper der bruges til belysning, og som er konstrueret lidt anderledes end en "ren" lys-diode.
Linket til spørgsmålet:
Citat
Kan du ikke sende et link, til hvor det er beskrevet modstand skal være placeret?
var det svar som jeg har fået her i kandu, og som til mit brug virker helt efter hensigten.
Og som vel nok burde være sendt til kandu som selvstændigt spørgsmål, da det kun inddirekte har noget med mit spørgsmål at gøre.
Jeg kan forstå på "transor" at forskellen på de to typer transformatorer jeg spurgte om, er at en led transformator er konstrueret således at der ikke kan komme "overspænding" på udgangssiden. En jernkerne-transformator, er forholdsvis enkelt i sin konstruktion. Hvordan en elektronisk transformator virker, har jeg ingen anelse om, men virker gør de, om de kan bruges til led???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-18 16:48

Det er svært at forklare sagen enkelt når folk ikke ka
ender forskel på spænding og strøm.

"Trafoen" til LED skal have strømbegrænsning, hvis den ikke findes i de enkelte LED. Det handler ikke om præcis spænding.
LED navnert står for Light Emiiting Diode. På dansk hedder det en lysdiode. så det er præcis det samme, bare dansk eller engelsk betegnelse. Diode kommer fra græsk, og betyder en komponent med to tilledninger. Selv om en modstand strengt taget også er en diode, bruges navnet normalt kun om halvledere og rør.
En halogenlampe er ikke LED, men en glødelampe.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 07-01-18 22:30

[CITAT]En halogenlampe er ikke LED, men en glødelampe. [/CITAT
Hvem siger dog at en halogenlampe er led?

+

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-18 01:30

Det skrev du her :

Citat
Hvor en led er en lys-kilde, som f.eks. halogen og glødelamper der bruges til belysning, og som er konstrueret lidt anderledes end en "ren" lys-diode.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 08-01-18 14:39

Til transor,
Hvis du mener at en led lys-kilde ikke giver en form for kunstigt lys, såvel som f.eks. halogen og glødelamper også giver en form for kunstigt lys, så forstår jeg ikke. Der er jo her ikke tale om hvad der får de enkelte lys-kilder til at afgive lys.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 10-01-18 08:56

En alm. transformator er for mig en genstand der kan ændre strømmen fra 220 volt AC til feks. 12 volt AC. Dvs. både jernkerne-transformatorer og elektroniske transformatorer, princippet i sidstnævnte kender jeg ikke, men om en sådan kan anvendes?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 150 point
Dato : 13-01-18 01:40
Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 13-01-18 09:20

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-01-18 17:37

Det var så lidt