/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
5v led
Fra : lukas2502
Vist : 375 gange
76 point
Dato : 29-05-17 14:03

Er det muligt at få en 5v Diffus Lysdiode til at virke, alene ved at tilslutte ca. 5v DC til dioden?

Accepteret svar
Fra : ThomasCSR

Modtaget 86 point
Dato : 29-05-17 14:26

Du skal have en seriemodstand på. Prøv evt. med 470 ohm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-17 14:31

En lysdiodes karakteristik er således at den skal forsynes fra en strømkilde og ikke fra en spændingskilde.
Karakteristikken er en graf,som viser sammenhæng mellem strøm og spænding for en en komponent. Hvis det er en modstand, som følger Ohms lov bliver karakteristikken en ret linie.
Men lysdioden er således at den først begynder at trække strøm af betydning, når spændingen er over et vist niveau, som er forskelligt for de forskelligtfarvede lysdioder .
Hvis spændingen kommer en smule over det niveau vil dioden trække så meget strøm at den ødelægges.
den simple løsning er at sætte en strømbegrænsende modstand i serie med dioden, men der findes smartere og mere energibeparende måder, som bruges ved lysdioder til stor effekt.

Så svaret er at det går galt ved at sætte dioden direkte til en stiv sændingasforsyning.

Hvis den i data stå angivet til 5 V har fabrikanten formentlig i huset allerede indbygget en strømbegrænser,og i såm fald kan du sætte den direkte til 5V forsyning.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 29-05-17 19:55

Tak for svaret ThomasCSR.