/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fladskærm vs Billedrør
Fra : mig-selv
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 18-09-17 20:41

I gamle dage kunne et ´rør´ tv blive træt i røret angående farver/kontrast.
Er det samme gælden for moderne fladskærme?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-17 20:45

Jeg har haft samme LED TV i mange år, uden der er sket noget, men man taler godt nok om at nogle at af "pixlerne" kan "dø".

Men ikke her.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 18-09-17 20:54

Ingen af delene er noget som jeg har observeret. Men et gammeldags billedrør kan ikke tåle at have det samme billede stående i for lang tid, for så brænder det fast som en skygge. Det samme gælder også for plasmaskærme. Men jeg mindes ikke at have set eller hørt om noget lignende med en moderne fladskærm som består af paneler med flydende krystaller med en lyskilde bag. Mig bekendt er der endnu ikke tilstrækkeligt med erfaringer om noget tilsvarende kan ske med OLED-skærme.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-09-17 20:51

Har selv haft fladskærm til pc, siden de første var til at købe for penge - og ingen problemer? bortset fra at der kan ryge en Pixel eller flere, som jeg aldrig har oplevet som en direkte gene.

Det med indbrændt billede har jeg også læst, men aldrig oplevet - mener også det kunne rettes ved at køre et specielt program - over et døgns tid.

Men jeg kan huske at ´rør´ tv havde for vane at tabe ´gløden´ som en almindelig lys pære.
Og nu syntes jeg at mit Phillips tv (fladskærm) er næsten umulig at finde den rette balance på, især når lyset i stuen forandrer dig, men måske et klik på tilbage til fabriks standart ville løse problemet.
Og mine TV kører ca 14 timer dagligt

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-09-17 21:03

Citat
Men jeg kan huske at ´rør´ tv havde for vane at tabe ´gløden´ som en almindelig lys pære.
Og nu syntes jeg at mit Phillips tv (fladskærm) er næsten umulig at finde den rette balance på, især når lyset i stuen forandrer dig, men måske et klik på tilbage til fabriks standart ville løse problemet.
Og mine TV kører ca 14 timer dagligt

Der er faktisk eet type rør i især lidt ældre fladskærme, nemlig nogle meget små lysstofrør. De bruges til at belyse LCD-panelerne bagfra. Ligesom almindelige lysstofrør bliver de slidte med alderen, og derved kan både lysstyrke of farve svækkes. LED-skærme, hvor lysstofrørerne er erstattet af lysdioder, bevarer formentligt lysstyrken og farverne bedre.