/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvad er en selvstændigs nettoindtægt?
Fra : cristian2
Vist : 585 gange
40 point
Dato : 26-08-17 19:39

Min kone starter selvstændig virksomhed (salg af eget smykkedesign). Vi har ikke helt styr på økonomien, så her er et par spørgsmål.

Hun kan som minimum klare sig for kr 16.000 md/netto. Hvor meget skal hun i givet fald brutto sælge for/md, når der tages højde for følgende:
Rene materialeudgifter i snit: 35 %
Moms: 25 %
Lands-skattetryk: 44,9 % (Kommuneskat Kbh. 36,7 %)
Pension: 12 %
Hun forventer at sælge brutto for kr. 10.000 på slotsmesser og markeder i weekender. Prisen for en stand er kr. 2.000 i snit.
5 ugers ferie (dvs 5 uger hvor hun intet tjener, men stadig skal opretholde indtægten på netto kr. 16.000/md).
Sygdomsforsikring
Derudover er der selvfølgelig udgifter til transport til markeder, revisor og andre småting.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-08-17 20:17

Uden at gå i detaljen, rundt regnet skal der sælges for 60.000 kr om måneden.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 26-08-17 22:54

Citat
Uden at gå i detaljen, rundt regnet skal der sælges for 60.000 kr om måneden.

Jeg syntes også det er en ´mærkelig´ måde at lave sådan en udregning på - og jeg fatter ikke skatter osv - men man kan ikke begynde med en forventet UGE indtægt - og lave en udregning på års-basis som spørgsmålet er udlagt - der er for mange ´ukendte´ faktorer.

I mine øjne er det jo en ren underskuds-butik -ved sidste HIK.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-08-17 23:01

Men prøv at regne med/ ud fra en indkomst på ??? XX0000.- pr år - så ser regnskabet sikker bedre ud.

Citat
markeder i weekender. Prisen for en stand er kr. 2.000 i snit.

Samt stadeplads til 2000.- er vist ikke daglig kost for normale dyt båt skal vi bytte mennesker - men hvem ved, hvad Gods og Guld er værd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-08-17 23:05

NB
Som nybegynder på et i forvejen ´mættet´ markede af smykke forhandelere, skal det være meget specielle/ kendte Design´s der skal sælges.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-09-17 11:45

Jeg ville give sp. til revisoren.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-09-17 23:37

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : SofDK

Dato : 04-06-20 15:20

Hej,

Jeg så lige dit spørgsmål, og ville derfor lige byde ind.

Jeg er selv kvindelig iværksætter, der ejer et firma, der sælger items i læder: skuldertasker, crossover tasker, punge og andre
Kode
<a href="https://micmic.dk/">læder tasker</a>
.
Jeg er selv startet fra bunden uden nogen viden om hverken produktion, salg eller økonomi.
Jeg er fortsat ikke den skarpeste på den økonomiske del - men det kan forholdsvis hurtigt udregnes.
Jeg ville blot lige nævne, at man fra dag 1 ikke kan og skal forvente:
1. at få en løn
Og derudover
2. At kunne spare op til pensionen
3. at holde 5 fem ugers betalt ferie.

Derudover vil man typisk også spare en revisor og i stedet købe et system som f.eks. Dinero, der hjælper med bogføringen. Det sparer jer også en masse penge.

Så med andre ord: Pengene vælter ikke ind fra dag 1 og man kan forvente at skulle lære at gøre en masse ting selv

Vil dog altid anbefale det uanset! Blot nogle overvejelser.

Mvh. Michala fra MicMic

Kommentar
Fra : SofDK

Dato : 04-06-20 15:21
Kommentar
Fra : SofDK

Dato : 04-06-20 15:22

Hej,

Jeg så lige dit spørgsmål, og ville derfor lige byde ind.

Jeg er selv kvindelig iværksætter, der ejer et firma, der sælger items i læder: skuldertasker, crossover tasker, punge og meget lige her https://micmic.dk/

Jeg er selv startet fra bunden uden nogen viden om hverken produktion, salg eller økonomi.
Jeg er fortsat ikke den skarpeste på den økonomiske del - men det kan forholdsvis hurtigt udregnes.
Jeg ville blot lige nævne, at man fra dag 1 ikke kan og skal forvente:
1. at få en løn
Og derudover
2. At kunne spare op til pensionen
3. at holde 5 fem ugers betalt ferie.

Derudover vil man typisk også spare en revisor og i stedet købe et system som f.eks. Dinero, der hjælper med bogføringen. Det sparer jer også en masse penge.

Så med andre ord: Pengene vælter ikke ind fra dag 1 og man kan forvente at skulle lære at gøre en masse ting selv [Glad]

Vil dog altid anbefale det uanset! Blot nogle overvejelser. Jeg elsker i hvert fald mit arbejde, at designe lædertasker og alt det andet jeg har lært undervejs.

Mvh. Michala fra MicMic