/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Harddisk
Fra : omahexen
Vist : 353 gange
100 point
Dato : 31-05-17 09:08

Er der en tommelfingerregel der siger noget om,hvor længe en harddisk på 500 mb kan holde,jeg bruger den til at optage film.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-17 11:21

Den kan gå i stykker fra dag til dag, forkert nedslukning af pc kan være en af dem.
Har du dette program kørende, får du altid advarsel - hvis og såfremt.
http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html
Er det filer du kan lide at bevare, så har du en ekstra disk til backup, 500mb koster intet nu omdage.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-17 13:40

Extern ..eller Intern Disk?

En 'moderne' intern disk og ditto BIOS..med S.M.A.R.T : https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

..siger selv fra ...inden det er for sent

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-17 19:19

I princippet evigt, men tag hellere en ekstra kopi og gem den uden for boligen, brand og indbrud er ikke udelukket helt.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 31-05-17 19:33

Jeg fik nok ikke skrevet,at den sidder i en sat.modtager.Kan man sætte en ny harddisk i,hvis den går i stykker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-17 19:35

En harddisk er i virkeligheden en meget hård og stiv CD/DVD, med arm som på en grammofon i en finere udgave.

Denne arm kan både læse og skrive på den hårde skive (hard disk) når den bevæger sig hen over.

Jeg har et par harddiske som har været med siden windows 95 og som virker endnu. Jeg havde også et par stykker som blev defekte efter et par år.

Vigtige ting bør lægges på en harddisk som lægges væk som reserve.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-17 23:50

Citat
Jeg har et par harddiske som har været med siden windows 95 og som virker endnu.

Denne er meget STØRRE/ mindre:
https://www.youtube.com/watch?v=7f96PBO3yfQ

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-17 23:53
Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-06-17 09:22

Jeg var i grunden mest interesseret i,om man kunne sætte en ny i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-17 09:44

Du kan godt sætte en ny harddisk i computeren. Det kan være nemt eller svært, alt efter hvilken computer det er.

Metoden kan være denne:

Installere backupprogram.
Klone harddisken til en ekstern harddisk.
Sætte den klonede harddisk ind i computeren i stedet for den gamle.

Hvis kloningen ikke gøres rigtig bliver det til en sletning af den gamle harddisk......................

En anden metode som jeg selv bruger, er mere sikker:

Installere backupprogram.
Lave total backup og gemme på en ekstern harddisk.
Lave rescue CD ved hjælp af backupprogrammet.
Udskifte den gamle harddisk med en ny.
starte computer op med rescue cd.
Hente og installere backup fra ekstern harddisk og lægge den ind på den nye harddisk.

Du kan også bare med et backupprogram lave en total backup af din nuværende harddisk,
på en ekstern harddisk.
Så kan det altid lægges på en ny harddisk en dag, hvor den gamle går ned.

Jeg bruger selv dette gratis program.
http://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-06-17 10:43

Du kan godt sætte en ny disk i din satmodtager. Men du skal sikkert formatere den først. Derfor båe du sikkert, INDEN den går i stykker tage den ud og se hvilket filsystem den er formateret med. (Da satmodtageren formentlig kører med Linux er det næppe NTFS.) Du kan checke filsystemet ved at slutte disken til en PC og boote med Gparted og vælge disken der. Den nye disk kan du formatere med samme. Jeg har selv haft en TV-boks til Fibia hvor disken var formateret med ReiserFS. Filsystemerne EXT2, 3, og 4 ses også. De bruges alle af Linux.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 01-06-17 13:10

Jeg har konsekvent skiftet harddiske ,efter 3 års intens brug.
I princippet kan en næsten ny harddisk svigte , eller den kan holde i 10 år eller mere. Det kan man ikke vide på forhånd .

Du tager sikker fejl af det med de 500 millibit. , og selv om du mener 500 MB er det også for lidt til film.
Så check først hvad diskstørrelsen i virkeligheden er og hvilken slags interface den har.
Du må regne med at softwaren i rom i din modtager kun er til en bestemt størrelses harddiske.

hvis din modtager har en funktion til at formattere harddisken, skal du bruge den efter udskiftning.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 01-06-17 18:05

Tag et kig på denne Hard Disk Statistik for 2016.
Den giver et rigtig godt fingerpeg over hvilke diske der holder længst, og de der laver flest/færrest fejl.
Det er Cloud Storage firmaet Backblaze der udgiver denne statistik, da de har i 100vis af diske

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-q1-2016/

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-benchmark-stats-2016/

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 01-06-17 19:33

"transor" Der skulle have stået 500 GB !

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 02-06-17 19:30

Tak for svaret transor.