/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
System Warning
Fra : Fattig
Vist : 278 gange
200 point
Dato : 30-05-17 17:58

Har fundet min gamle bærbare computer (Toshiba Satellite) frem, når den tilsyneladende er klar med skrivebordet på skærmen. kommer denne system warning frem og er ikke til at lukke ned for.

Warning: A problem with the cooling system has been detected. Please turn off the computer Immediately, and return it for service.

Hvad kan jeg selv forsøge at gøre for at løse problemet?
Eller er den lige til lossepladsen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-05-17 18:27

Gøre det, de skriver. Den skal til reparatør.

Den køler ikke

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-05-17 19:27
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-05-17 06:35

Skilles ad - Blæser og køleribber renses - Ny kølepasta imellem køleprofil og processor og evt. GPU.

Men, du kan sagtens bruge PC'en på trods af den advarsel, da maskinen selv vil lukke ned, når og hvis, den bliver kritisk varm.

Men det er en god idé at lave ovenstående rep. så hurtig som muligt!

Du skriver ikke hvilken model af Toshiba Satellite det er, men her er en rep. guide med trin for trin billeder. Der skifter han blæseren, men du skiller bare blæseren og renser den med en stiv pensel, og genmonterer den.

https://www.ifixit.com/Guide/Toshiba+Satellite+A105-S4074+Fan+Replacement/88651

Andre modeller af Toshiba Satellite hvor der skiftes blæser:

https://www.ifixit.com/Search?query=Toshiba+Satellite+fan

Ellers søg direkte på https://www.ifixit.com/ - Der er et af de første steder man leder når noget moderne elektronik skal repareres

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-17 08:52

Citat
da maskinen selv vil lukke ned, når og hvis, den bliver kritisk varm.

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvad temp er sat til i Bios.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-17 10:29

Mange nyere computere har en omdrejningstæller på blæseren for at kunne kontrollere at den kører.
Di blæser, som har stået stille meget længe, skal måske barer have et lille hjælpende skub, for at komme i gang.
Det kan også bare være en dårlig forbindelse i stikket til blæseren. AF og på med det hjælper.
Hvis man aldrig har afmonteret processoren, kan der ikke ske noget med kølepastaen. Lad den være.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 08-06-17 12:43

Tak for svaret transor.