/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
USB lader
Fra : mig-selv
Vist : 550 gange
300 point
Dato : 24-02-17 21:31

Har et / flere kameraer, der virker og kan optage bare med USB kabel på og uden batteri - hjemme.
MEN sættes de USB laderen i bilen virker de ikke = hvorfor.

Laderen i hjemmet afgiver 0,5Amp den i bilen kan give op til 2Amp, jeg er forvirret.
Logisk forklaring ønskes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-17 21:32

Citat
Laderen i hjemmet afgiver 0,5Amp den i bilen kan give op til 2Amp

Altså hvad der MAX kan trækkes ud af laderen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-02-17 10:16

Det er også et spørgsmål både om hvor præcis de 5 volt er fra laderen, når den belastes, og om kurveformen. Nogle ladere giver en spænding med betydelige "hakker " i . det er det fagfolk kalder ripple.
Dine kameraer er sikkert beregne til at køre med batteri i . Det stabiliserer spændingen, så laderens data ikke er så kritisk. .

Se om ripple her
https://www.google.dk/search?q=voltage+ripple+formula&biw=1536&bih=760&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwilkdDr86rSAhWIFiwKHf4eD2sQsAQIGA

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-02-17 10:27

Check hvad der står på laderen i bilen. Den SKAL levere 5 V, har selv været ude for en USB-lader der kun leverede 4,5 V - og det var det der stod på den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-17 11:25

Mit problem med 'opladning' har ALTID ligget i selve stikket, som opladeren forbindes til.

ALDRIG ..i selve 'opladeren', ..heller ikkke forbundet med USB porten til envt. PC ..eller andet 'udstyr'.
Altså: Som regrel stikket i selve 'enheden' der skal olades, som er gået i udu!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-17 15:25

..ellers: Køb dog en mobil ladestation:

https://www.iogear.com/product/GMP16K

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-02-17 23:34

Riples? kan se at den i bilen blinker meget meget hurtigt, så måske den 'impuls lader'.
Har overvejet en Powerbank, den burde vel klare problemet.
Der står 5 volt på det hele - dog giver min pc kun 4,7.

Og i mellem tiden har jeg brændt en bil lader af, godt den ikke var tilsluttet natten over.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-02-17 01:30

Citat
Mit problem med 'opladning' har ALTID ligget i selve stikket, som opladeren forbindes til.

Den var værre. Er det noget generelt uanset hvilken lader som du sætter til kameraet? Og er det en af de nyere som kan lades fra USB-porten? For så er der en hardwarefejl i selve kameraet. Husk! ældre kameraer/telefoner er ikke lavet til at kunne lades fra USB.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-17 10:32

Soren_Steen_Nielsen -> Det vaqr undertegnede og ikke spørgsmålsstilleren mig-selv, som kom med denne kommentar.

Når der er sagt, så kender jeg flere tilfælde hvor samme lader virker på een mobil (..vi taler her; et mini USB stik), men ikke på en anden. Ofte når en mobil enhed ikke vil lade, så skyldes det fejl på selve stikket i enheden ...ikke fejl på laderen eller USB kablet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-02-17 18:38

USB Lader har ikke signal på DATA forbindelserne, måske dit kamera netop derfor ikke vil optage, når du sætte kable mellem PC og kamera så er det jo en fuldt forbundet kabel.

Jeg har flere USB kabler som netop ikke har data forbindelserne med, da jeg ikke ønsker PC'en skal kunne snakke med mit USB udstyr kun oplade det.
Denne type kable hedder "USB Charging Cable" måske på danske "USB Oplader Kabel"

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 26-02-17 20:04

Citat
USB Lader har ikke signal på DATA forbindelserne, måske dit kamera netop derfor ikke vil optage, når du sætte kable mellem PC og kamera så er det jo en fuldt forbundet kabel.

Sådan som jeg læser hans problem så er problemet at han ikke kan ladde kameraerne med USB-ladderen i bilen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-17 07:50

Citat
USB Lader har ikke signal på DATA forbindelserne, måske dit kamera netop derfor ikke vil optage,

Det virker i stuen.. men ikke i bilen - og det er det der undrer mig.
Jeg har dog ikke tænkt så langt som at prøve bytte kablerne om - bliver lige prøvet i dag.

Og jeg kan lade op begge steder.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-02-17 11:09

Er det det samme kabel du bruger? Eller er det et andet kabel i bilen? Jeg har også oplevet mange mærklige ting med såvel powerbank som lader. Hvordan kan en lader fx afgive 2 x1 + 2x 2,4 mh, når der bag på laderen står fx out 4 mh? den skal jo som minimun kunne afgive 6,8 mh! Jeg har købt en usb mulitfunktions tester, som måler spændingen. Det er der kommet mange forskellige resultater ud af. Det viser sig, at der fx ikke er 2,4 mh, men kun 1,8 mh. Kabler der yder for stor modstand, så der ikke når nok spænding ud i den anden ende. genstanden der skal modtage strøm kræver mere strøm ende der er opgivet. Jeg fandt usb mulitfunktions tester som denne:

http://www.banggood.com/Digital-Display-USB-Multifunction-Tester-3V-30V-Mini-Current-Voltage-Charger-Capacity-Tester-p-1079409.html

Jeg fik den hjem fra Kina til 75 kr. inkl. porto. (Ikke for det link ovenfor).

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-02-17 11:29

Citat
2 x1 + 2x 2,4 mh, når der bag på laderen står fx out 4 mh? den skal jo som minimun kunne afgive 6,8 mh

Hvad er mh for en måleenhed??? Mener du ikke mA?

Bortset fra det så kan de fire stik udmærket godt hver for sig aflevere henh.v. 2 x 1 og 2 x 2,4 mA men hvor den SAMLEDE strøm kun må være op til 4 mA. Det er ligesom i en almindelig husinstallation. Du kan sagtens trække 10 A ud af hver enkelt stikkontakt, men den samlede strøm må max være op til 10 - 15 A i hver enkelt sikringsgruppe. Men indrømmet, det kan godt virke forvirrende på mange.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-17 12:21

Har så lige prøvet kablerne af, det fra stuen kan lade og kameraet optage, men ikke uden batteri og det med en ældre lader der kun kan klare 0,5A.
Kablet fra bilen virker fint inde, og kameraet kan optage uden batteri.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-17 12:23

Så går ud fra det er laderen i bilen der 'noget' for sig selv.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 01-03-17 21:56

med andre ord, hvis kameraret kan trække mere end 0,5A så kravers der sidder batterier i til at modtage denne "ekstra" strøm, mens levere laderen max 0,5A så virker kameraret uden batteri.
Altså lader i bilen er for god, eller Kameraret mangler strømstyring.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-03-17 23:08

Citat
med andre ord, hvis kameraret kan trække mere end 0,5A så kravers der sidder batterier i til at modtage denne "ekstra" strøm, mens levere laderen max 0,5A så virker kameraret uden batteri.
Altså lader i bilen er for god, eller Kameraret mangler strømstyring.

Dette er en total misforståelse! Disse henh.v. 0,5 og 2 A står for hvor meget laderne kan levere hvis der er behov for det. Det er slet ikke sådan at de hele tiden pumper denne strøm ind i det der er tilsluttet. Om der så står 10 eller 100 A på laderen, så skal det fungere, blot de 5 V ligger indenfor en rimelig tolerance. Og det vel at mærke uden at noget går i stykker. Jeg har arbejdet med den slags i mange år.

Citat
Så går ud fra det er laderen i bilen der 'noget' for sig selv.

Sandheden ligger nok her. Mit gæt er at spændingen nok ligger for langt under de 5V.

Citat
Riples? kan se at den i bilen blinker meget meget hurtigt, så måske den 'impuls lader'.

Fungere laderen i bilen overhovedet?

Citat
Soren_Steen_Nielsen -> Det vaqr undertegnede og ikke spørgsmålsstilleren mig-selv, som kom med denne kommentar.

Undskyld!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-03-17 07:57

Citat
Om der så står 10 eller 100 A på laderen, så skal det fungere, blot de 5 V ligger indenfor en rimelig tolerance. Og det vel at mærke uden at noget går i stykker. Jeg har arbejdet med den slags i mange år

Dette er kun korrekt ved kvalitets produkter, som har lade styring indbygget, desværre er dette ikke sådan i 100%, da de spare denne del væk, så du har været heldig.

Citat
Det er også et spørgsmål både om hvor præcis de 5 volt er fra laderen, når den belastes, og om kurveformen. Nogle ladere giver en spænding med betydelige "hakker " i . det er det fagfolk kalder ripple.

Dette gælder kun billige AC (110V-240 volte) lader, da de ordenlige har Switchmode, ved billige DC bruges der spændings begrænser (DC -> DC), ofte bruge i Bil adapter, og disse bliver meget varme, da spændings forskellen afsættes i begrænsen med samme strøm.
(12V-5V = 7V & 0,5A ~ 3½Watt spild/varme // eller ved 2A 14Watt).

Hvis er er ripple i bilen skyldes det bilens generator er dårlig, så prøv mens bilen ikke er startet, da du så får en ren DC fra dens batteri.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-03-17 09:36

Citat
Hvis er er ripple i bilen skyldes det bilens generator er dårlig, så prøv mens bilen ikke er startet, da du så får en ren DC fra dens batteri.

Jeg mener da ganske bestemt at man stadig får strøm fra bateriet under kørsel. Den bliver blot opladet samtidigt. Jeg har selv kørt i en bil (og en Movia bus) hvor generatoren helt var stået af og hvor man tydeligt kunne se at spændingen, ganske langsomt, blev svagere og svagere som tiden gik. Generatoren kan dog stadig give anledning til en smule ribble, men uanset om det er en simpel DC serieregulator eller en switcmode regulator så burde disse let kunne klare dette.

Foresten så kan de 12 V i bilen godt komme op på 15 - 16 V under kørsel, så hvis den 2 A lader skulle have en simpel DC serieregulator så tror jeg ikke at den ville overleve varmeudviklinen fra de op til 22 Watt ret længe! Så det må helt klart være en switchmode type. Disse er efterhånden også ved at være ret billige.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 03-03-17 17:25

Alle opladere/strømforsyninger har en indre ohms modstand.

Spændingsfaldet over den indre modstand, er afhængig af den strøm du trækker fra laderen.

USB lade spænding er normalt tomgangsspændingen, uden last - typisk 5V ved 0 Ampere.
Oplyste ladestrøm er normalt maksimale strømstyrk lader kan levere f.eks. kun ved 4 Volt.

Små opladere har stor indre modstand, og kan ikke oplade store eller gammelt USB batterier til 100% - fordi batteri trække så meget spild strøm fra laderen - at opladerens udgangsspænding er for lav f.eks kun 4,7 Volt, hvor der skal kunne leveres 4,9 Volt, for at oplade batteri 100%.

Gammelt batteri kan stadig bruges og oplades blot med kraftig oplader (med flere Amp. end standard opladeren), blot bør opladning foretages på ekstern oplader, da den ekstra varmeudvikling fra gammel batteri kan reducere hele udstyrets levetid – pga. opvarmning.

Alternativt kan opladning foretages i køligt rum.

NB: Jeg benytter selv billig og ekstern UPS oplader (10 EURO fra ny fra BCMSHOP, SteinTorWeg, Hamburg, over for Generator Hostel)

http://peecee.dk/upload/view/465438 eller
http://peecee.dk/upload/view/465439

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-03-17 20:43

Citat
USB lade spænding er normalt tomgangsspændingen, uden last - typisk 5V ved 0 Ampere.
Oplyste ladestrøm er normalt maksimale strømstyrke lader kan levere f.eks. kun ved 4 Volt.

Lidt er der om snakken, men moderne ladere har en regulator som gør at den indre modstand er meget lille. 4,8 - 4,9 V ved max strøm er vis tæt på sandheden.

Citat
Gammelt batteri kan stadig bruges og oplades blot med kraftig oplader (med flere Amp. end standard opladeren), blot bør opladning foretages på ekstern oplader, da den ekstra varmeudvikling fra gammel batteri kan reducere hele udstyrets levetid – pga. opvarmning.

Jeg har ikke hørt eller set nogen ekstern lader til batterier til moderne smartphones, men jeg vil da ikke udelukke at de findes. Men jeg tvivler ihvertfald stærkt på at de findes til en Iphone, for her skal man bruge værktøj for at pille batteriet ud.

Så vidt jeg ved indeholder alle smartphones en aktiv laderegulator styret af processoren, ellers kunne den ikke vise batteriets ladetilstand. Den indeholdes naturligvis bl.a. en switcmoderegulator som regulere de 5 V ned til batterispændingen på 3,7 - 4,2 V. Med et Lithium-ion batteri kan man ikke se ladetilstanden med en simpel spændingsmåling som på visse ældre batterityper.

Da laderegulatoren skal have lidt at arbejde med dur det ikke hvis laderens spænding ligger for langt fra de 5 V.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-03-17 20:51

Helt ærligt, jeg tror at den lader som du har i bilen er defekt. Køb en ny og se om det ikke løser problemet. De er trods alt ikke så dyre mere, og de kan købes på de fleste tankstationer.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 04-03-17 09:44

Når du (Soren_Steen_Nielsen) skriver at den ny teknologi i opladere, gør at indre modstand er ubetydelig er det kun rigtig - ved lave strømstyrker.
Den "indre ohmske modstand" i oplader stiger, når strømforsyningen bliver belastet til maksimale strømstyrke, og betragtningen med "den indre modstand" er rigtig upåagtet virkemåde af moderne strømforsyninger.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-03-17 10:50

Citat
Når du (Soren_Steen_Nielsen) skriver at den ny teknologi i opladere, gør at indre modstand er ubetydelig er det kun rigtig - ved lave strømstyrker.

Den "nye" teknologi som du kalder det stammer helt tilbage fra 70'erne hvor jeg var igang med min uddannelse. Det er rigtigt at modstanden stiger når vi nærmer os max strøm, men det skyldes den indbyggede strømbegrændser. Det nye idag må være det at både de analoge spændingsregulatore og switcmode regulatore idag fås på een chip. Sidstnævnte skal blot tilføjes en spole/transformator og nogle få andre ting. Det har foresten også en hel del år på bagen idag.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 300 point
Dato : 04-03-17 10:55
Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-17 23:02

Tak for svaret molokyle.
Tror jeg skrev det i dit tip? men denne virker efter hensigten, og holder ca 6-8 timer med ladestik i bilen til powerbank og op til kamera - på fuld opløsning 4K som sikkert kræver lidt ekstra energi, men fuld ud tilfreds med produktet - den skulle bare ikke være mindre:
http://www.harald-nyborg.dk/p12060/denver-powerbank-4000mah