/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Program - til at fortælle hvilke enheder
Fra : ara
Vist : 443 gange
50 point
Dato : 24-04-16 12:28

Hej.

Jeg vil gerne have Windows 10 og vil i den forbindelse gerne have en ren installation af den, da min pc er meget sløv (win 7).

Men er det ikke noget med at når man formaterer skal man vide hvilket bundkort o.s.v man har, da windows ikke selv ligger drivere ind til bundkort o.s.v.

Findes der et lille smart program der kan fortælle hvilket bundkort, lydkort o.s.v der er på min pc.

mvh

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-04-16 12:44

https://www.piriform.com/speccy/download - det viser det du har på din PC

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-16 13:34
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-04-16 15:10

PS. når du har de rigtige drivers, så husk at læs alt under denne side, så du ikke mister din Gratis Opgraderings Licens
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-04-16 15:34

Er fremgangsmåden ikke sådan her. ?

1. oprette en dvd til isofilen

2. køre isofilen og vælge ren installation.

3. lægge driver ind til lydkort, bundkort og lign.

På den måde får jeg vel en "ren" pc uden alt muligt skrammel.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-04-16 16:06

Kan se mit bundkort er et

MSI FM2-A75MA-P33 (MS-7721) (P0)

hvor finder jeg så de drivere jeg skal bruge til dette bundkort?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-16 16:56

Hvis du installere Win10 på en computer designet til Win7, så har Win10 med højeste sandsynlighed driveren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-16 17:20

Citat
Er fremgangsmåden ikke sådan her. ?

1. oprette en dvd til isofilen

2. køre isofilen og vælge ren installation.

3. lægge driver ind til lydkort, bundkort og lign.

På den måde får jeg vel en "ren" pc uden alt muligt skrammel.

.........................JA

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 24-04-16 20:52

Du behøver ikke frygte at Windows 10 mangler drivere men måske får du problemer når du skal indtaste nøglen til Windows licensen, det Microsoft tilbyder er en gratis opgradering og ikke en installation.
Jeg lod computeren opgradere til Windows og bagefter kørte jeg en ren installation på en hel harddisk, jeg kunne ikke få Microsoft til at acceptere nøglen til min Windows 8.1 og derfor lod jeg computeren opgradere først, Windows 10 gemmer nøglen på bundkortet og da jeg kom til siden hvor jeg skulle indtaste nøgle klikkede jeg på Spring dette trin over.
Mit grafikkort skulle jeg hente en driver til fordi Windows driveren ikke havde en høj nok opløsning efter min mening, alle andre enheder kører med den driver som blev installeret af Windows under installationen.
Belarc Advisor er en mulighed for at få at vide hvad der er på computeren og hvad der er tilkoblet:
http://www.belarc.com/free_download.html den er gratis og efter at have scannet computeren vises resultatet i et vindue i din standard browser

Er der nogle af jer andre som har andre erfaringer med en ren installation uden at opgradere først?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-16 21:00

Der mangler et par små ord i mit indlæg for at give en bedre forståelse
Citat
Jeg lod computeren opgradere til Windows og bagefter kørte jeg en ren installation på en hel harddisk
Jeg lod computeren opgradere til Windows 10 og bagefter kørte jeg en ren installation på en hel ny harddisk

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-16 21:04

Citat
Windows 10 gemmer nøglen på bundkortet

Det er delvist rigtigt det du skriver o.v.n., Windows 10 gemmer ikke nøglen på bundkortet. Men, når du opgradere til Windows 10 fra et af de godkendte tidligere versioner, så bliver din Windows 10 aktiveret med en global Windows 10 produkt nøgle, den nøgle bliver bundet til dit hardware hvilket efterfølgende giver dig mulighed for at lave en reninstallation af Windows 10.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-04-16 21:33

Jeg regner med at gå igang i morgen tidligt og vil gerne være 100% sikker på at jeg gør det rigtigt.

Vil det sige at rækkefølgen ser således ud nu.

1. Opgrader til Win 10 på helt almindeligt vis.
2. Lav en reinstallation.

eller kan man godt lave en reinstallation med det samme?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-04-16 22:47

Okay.

Nu har jeg hente isofilen og får så denne besked.

Hvis det er første gang du installerer win 10 på pc'en ( eller installerer en anden version) har du brug for en produktnøgle til win 10.

Hvis du skal opgradere til win 7 eller 8,1 eller du geninstallerer win 10 skal du angive en produktnøgle.

Så kan jeg jo ikke bruge denne isofil alligevel eller hvad?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-16 23:14

Jo det kan du hvis computeren er opgraderet til Windows 10 før du formaterer og kører en ren installation, det skrev jeg også i mit første indlæg at du når Windows beder om produktnøgle så klikker du på: Spring dette trin over

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-16 23:15

Windows bliver aktiveret som Webnoob skriver i sit seneste indlæg

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-04-16 23:20

Man skal holde tungen lige i munden kan jeg godt se

For lige at være helt sikker.

1 Jeg opgradere på helt almindeligvis til win 10.

2. Når den så er lagt oven i min win 7, er det så¨her jeg skal bruge min isofil
til at installere igen?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-04-16 23:29

Hvis du mangler en oversigt af indholdet af din computer finder du det lige her:

http://www.belarc.com/free_download.html

Programmet kan også fortælle dig hvilket id-nummer din WIN 10 har når du har installeret det...
Det er nemlig vigtig at vide den dag du skifter computeren ud - så slipper du for at skulle købe WIN 10 til den tid.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-16 00:28

Citat
1 Jeg opgradere på helt almindeligvis til win 10.

2. Når den så er lagt oven i min win 7, er det så¨her jeg skal bruge min isofil
til at installere igen?

det er som jeg gjorde og det virker, min var på en hel ny harddisk, din harddisk skal formateres først det kan du lade installations DVDen udføre

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 25-04-16 09:54

Ved en ren installation af Windows 10, så installeres alle drivere til dit system!!
Med mindre du har noget meget specielt hardware!
Drivere til perifere enheder, så som kameraer, telefoner mm., skal du selv installere efterfølgende!

Jeg har opgraderet rigtig mange pc'er, og der har aldrig manglet drivere når man efterfølgende checker via Enhedhåndtering!

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 25-04-16 12:36

Tak for svaret o.v.n..

Jeg hentede først Windows 10 på den helt almindelge måde og installerede den.

Herefter bruge jeg dvd'en som jeg havde downloadet og kørte en ren installation.

Så du havde det rigtige svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-16 01:26

Godt at det lykkedes for dig