/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Plante navne
Fra : mig-selv
Vist : 557 gange
50 point
Dato : 26-03-16 21:58

Fik et par bundter af disse med hjem for et par dage siden.
Den ene lille? fik jeg at vide var en art Cryptocryne, den med stængel fik jeg ikke helt fat i? men fik at vide at den vokser indtil den når overfladen = på billedet er den den knap 10cm og de lave er vel 4-5cm og burde ikke blive ret meget større:
https://www.dropbox.com/s/9u6f6vslaepft2r/1.swf?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-03-16 22:00
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-16 23:55

Den første ser ganske rigtigt ud til, at være en cryptocoryne.

Den anden ved jeg ikke hvad hedder, men den kunne godt se ud til, at høre hjemme i den kategori jeg kalder "billige planter", det er på ingen måde negativt ment, det er planter, som hos nogen gror som ukrudt, og hos andre blot fungerer som grønt-foder til fiskene. I samme kategori placerer jeg "cabomba" http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cabombacaroliniana%28015BDT%29/4431
Det er planter, som oftest ikke har ret meget rodnet når man køber dem, og når/hvis de bliver for høje, så nipper man af og planter det man har nippet af, lige som med pelargonier.

Det første akvarie jeg havde som barn var på 30 l, min morfar havde lavet det til min mor da hun var barn, først kunne intet gro i det, men så fik min mor at vide, at det var fordi bunden var af jern, og da først der var blevet limet en glas-plade i bunden, så groede bl.a. "cabomba" som ukrudt.

Måske kan du finde navnet her: http://tropica.com/da/planter/

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 26-03-16 23:58
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-16 09:17

Jeg tror SørenJens'emig at Troldepige har helt ret i sine antagelser
Go' Påske
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-16 20:57

Citat
Go' Påske [Sol]
</MOLOKYLE>

God påske til dig også.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-03-16 22:31

Troldepige .. og mig-selv ->

Min egen fisk = Een (for nuværende).. 133 L. Akvariet er under ombygning..
"Fru Fisk" (Trichopodus leerii) ..siger også tak for Påske hilsnen
Der kommer snart flere nye fisk (B. splendens (uoff. navn: (siamesisk) kampfisk) ) til:
Blå F1 'ere direkte fra Nord-Thailand (..når min go'e ven; Jørgen kommer tilbage fra ferie) og..

Tha-Daaeeehr.... Kuhlii ål (Pangio kuhlii) købt her på Ama'r hos 'FIKEN' ..som skraldemænd.
Akvarium er bedre end TV som underholdning og 'afstressning'
..men ellers har jeg jo i mellemtiden mine 2 papegøjer at snakke med !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-03-16 23:07

Citat
men ellers har jeg jo i mellemtiden mine 2 papegøjer at snakke med

Hvad er det for nogle 'gøjer du har?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-16 07:25

Troldepige -> Læs mine profiloplysninger

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=81351

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-16 08:12

Citat
I samme kategori placerer jeg "cabomba"

Dem kan jeg ikke have i fred. de bliver ædt - ellers er det en pæn plante.

Citat
Det kunne ligne denne: http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Bacopacaroliniana%28043%29/4464

Det kan vist ikke være andre.

Du har ikke navnet på den lille ´Cryne´

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-03-16 09:22

Citat
Dem kan jeg ikke have i fred. de bliver ædt - ellers er det en pæn plante.

Det var jo derfor jeg skrev:
Citat
hos andre blot fungerer som grønt-foder til fiskene

Det er ligesom med den vi kalder en "bregne" (gider ikke lede efter det rigtige navn nu), hvis der mangler noget grønt i akvariet, og dyrehandleren ikke lige har noget ordentligt, så kan den da pynte lidt, og så har fiskene noget at æde af.

Hvis fiskene æder af de gode planter, som man ikke ønsker de skal æde, så kan man købe en af "de billige planter" en gang i mellem, for dem kan fiskene bedst lide at spise.

Citat
Du har ikke navnet på den lille ´Cryne´

Jeg har ikke ledt efter det.
For mig er det nok, at det er en cryptocoryne.

Måske kan du finde den i mit link.

Ligesådan har jeg det med de fleste stueplanter, f.eks. er det nok for mig at vide, at det er en pelargonie eller saint pauli, jeg behøver ikke efternavnet.
Men er det f.eks. en hoya, så skal jeg helst lige finde ud af hvilken én det er, og efter et par år har jeg glemt navnet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-03-16 09:31

Citat
Troldepige -> Læs mine profiloplysninger

Nåååh ja, det var måske en idé.

Conyre kender jeg kun af navn.

Men som helt ung havde jeg en kammerat/kollega i dyrehandlen, som var supergod til, at gøre nymfeparakitter og undulater tamme.
De skulle komme lige fra reden, så klippede han nogle af vingefjerene af (ligesom man gør på de store papegøjer) og så fik ejeren besked på, at have fuglen tæt på kroppen så meget som overhovedet muligt.
Jeg kendte nogen, som havde en nymfeparakit, som var blevet "opdraget" på den måde, den kunne sidde på deres skulder når de gik udenfor, den fløj ingen steder, selvom vingefjerene nu var vokset ud igen.

For mange år siden havde jeg et par små gourami'er, tror de hed måneskins- eller honninggourami, de var kønne.
Min mor har en enkelt tilbage af "de blå" https://en.wikipedia.org/wiki/Gourami#/media/File:Trichogaster_trichopterus_breathing.jpg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-03-16 10:52

Mine fugle er blevet håndtamme ...helt af sig selv. Første gang de blev lukket ud af buret fløj de hen på min skulder og 'pillede' mig kærligt i øret. Nu lægger Gylle sig sgu ned på ryggen og vil klø'es på maven. Som var det en kat eller hundehvalp.

Troldepige -> Du har lagt et billedlink til en Cosby Guramii (..men nogen kalder den blå guramii). Blå dværg Guramii derimod, er den mest yngleivrige fisk jeg selv har haft (..ud over Sølv halvnæb som føder levende unger præcis som Guppy).

Her et billede af en Blå dværg: http://www.minizoo.dk/gfx/thumbs/big/Dværg-gurami-Cobolt-Colisa-lalia.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-03-16 16:36

Citat
For mig er det nok, at det er en cryptocoryne.

Også for mig, men syntes bare aldrig jeg har set så lav en.
Mine fisk får ellers masser af ´grønt foder og agurk´ men fiskene kan ikke stå for de finbladede planter, de bliver nakket i løbet af en uge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-03-16 21:01

Citat
Også for mig, men syntes bare aldrig jeg har set så lav en.

Min mor har en, der ligner den, måske er den endda magen til, og så har hun en, hvor bladene vist er lidt smallere.

Kan din plante være sådan en ?:
http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cryptocorynewendtii%28109%29/4562
Din plante kan jo ændre sig lidt efterhånden som den vokser til.

Min mor har sådan en: http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cryptocorynebeckettii'Petchii'%28108A%29/4560

Denne ("hammerslåede") har min mor også: http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cryptocorynecrispatula%28125%29/4567

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-16 01:46

Citat
Kan din plante være sådan en ?:
http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cryptocorynewendtii%28109%29/4562
Din plante kan jo ændre sig lidt efterhånden som den vokser til.

Den ligner trods alt, ved dog ikke om mine ret bliver meget større.

Citat
Denne ("hammerslåede") har min mor også: http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Cryptocorynecrispatula%28125%29/4567

Dem har jeg også et par stykker af.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-16 01:47

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-03-16 07:19

Velbekomme.